close
دانلود فیلم
پایان نامه مهندسی عمران
 
پایان نامه ایمن سازی طرح هندسی راه های دوخطه برونشهری

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران- گرایش راه و ترابری

 عنوان :ایمن سازی طرح هندسی راه های دوخطه برونشهری

تعداد صفحات :180

چکیده :

روش مطرح شده در این پژوهش بر مبنای پارامتر جدید طراحی به نام نرخ تغییر انحنای یک قوس به همراه قوسهای اتصال آن ( CCRS )  می باشد. این پارامتر جدید برای داده های بسیاری از لحاظ نرخ تصادف ( AR ) و نرخ هزینه تصادفات ( ACR ) مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که می تواند به عنوان توصیف کننده اصلی ایمنی جاده ها باشد .

با در نظرگیری این پارامتر جدید و نیز بر اساس اطلاعات زیادی که از سرعت عملکردی و آمار تصادفات در اروپا و آمریکا فراهم بود ، رده های طراحی ایجاد شدند تا مقاطع جاده ای را از نظر ایمنی ترافیک در سه سطح طراحی خوب (خطر کم)، متوسط(دارای نقص های ایمنی متوسط) و ضعیف (خطرناک) تقسیم بندی کنند. این گروه های طراحی بر اساس سه معیار ایمنی تقسیم بندی می شوند و یک فرآیند ارزیابی کمّی ( مقداری ) ایمنی را برای راههای دو خطه برونشهری ایجاد کرده اند. این سه معیار ایمنی عبارتند از :

سازگاری در طراحی، پایداری در سرعت عملکردی، تناسب و هماهنگی در دینامیک رانندگی .

به منظور دستیابی به یک فرآیند ارزیابی کلی و سراسری ، این سه معیار ایمنی با هم ترکیب شده و به صورت یک مقیاس ایمنی سراسری درآمدند. همچنین توصیه هایی برای درنظرگیری شعاع مناسب قوس هایی که بعد از طول مستقیم مماس می آیند ( در حالت با یا بدون قوس های اتصال کلوتوئید ) ارائه شده است و نیز نحوه جداسازی مماس های مستقل( طویل) از غیر مستقل( کوتاه ) بیان شده است.

در نهایت به منظور انجام مطالعات موردی و بکارگیری معیارهای ایمنی بیان شده، اطلاعات محورهای قم-گرمسار و کرج-چالوس جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح طراحی هر المان بیان گشت. با توجه به پلان مسیر، 10قطعه از محور کرج- چالوس که شامل 262 المان بود مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. در راستای رانندگی جهت رفت مسیر توسط معیارهای ایمنی  I و II و III و مقیاس ایمنی سراسری به ترتیب 30 و 33 و 115 و 47 نقطه حادثه خیز و در مسیر برگشت به ترتیب 30 و 36 و 115 و 67 نقطه حادثه خیز شناسایی شد.

 

ادامه مطلب...
پایان نامه مدیریت روسازی زیرساختهای فرودگاهی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc” عمران- راه و ترابری
عنوان :مدیریت روسازی زیرساختهای فرودگاهی

تعداد صفحات :404

چکیده
 در حال حاضر طراحی روسازی اتعطاف پذیر بطور کلی بر مبنای خواص استاتیکی مانند نسبت باربری کالیفرنیا و میزان توانایی تکیگاهی خاک انجام می گیرد. این خواص بیانگر پاسخ واقعی لایه های روسازی تحت بار ترافیکی نمی باشد.
بطور کلی سیستم مدیریت روسازی فرودگاهی ،نیازهای دقیق و سریع و موثر وبا ارزش را برای تکنیک های آزمایشات روسازی برای ذخیره سازی حالات و خواص سازه ای روسازی آسفالتی را انجام می دهد.این تکنیک ها شامل آزمایشات غیر مخرب برای تغییرشکل ،رادار نفوذ دز زمین و تحلیل طیفی امواج سطحی می باشند.
هدف از این سمینار ارائه تکنیک های معمول مورد استفاده در پهنه آزمایشات غیر مخرب و کاربرد آنها در آزمایشات روسازی می باشد.
تجهیزات تغییر شکل غیر مخرب بوسیله به کار بردن نیرو روی سطح روسازی و اندازه گیری نتایج تغییر شکلهای سطح روسازی که به وسیله مبدل های سرعت سنجی ویا ژئوفون اندازه گیری می شوند کار می کنند. نتایج بدست آمده از این آزمایشات غیر مخرب استفاده می شود در بر آورد شرایط روسازی آسفالتی و بتنی.

مقدمه
در این تحقیق پس از بررسی نرم افزار ها ومدل های پیش بینی در مدیریت روسازی فرودگاهها به بررسی جامع پیرامن ارتباط سیستم GIS با مدیریت روسازی فرودگاهها در سطح شبکه می پردازد . در فصل آخر نیز تحلیل های اقتصادی مربوطه بررسی شده و فواید تعیین اولویت ها و زمان بهینه برای تعمیرات از طریق پیش بینی وضعیت روسازی فرودگاهی برای آینده، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
     خط مشی سیستم تعمیر و نگهداری عبارت است از تعریف و مشخص نمودن تمام انواع خرابیهای ممکن و حالتهای مختلف شدت خرابیهایی که ممکن است در طول دوره زمانی اعمال روشهای تعمیر و نگهداری برای حل مشکلات روسازی ایجاد شود .وقوع یک سری خرابیها در یک محدوده مشخص از روسازی امری معقول است. در این شرایط، تمام استراتژیهای تعمیر و نگهداری باید دقیقاً تحلیل شوند تا مشخص شود که کدام یک از روشهای  تعمیر و نگهداری برای رفع نواقص روسازیها از بازدهی بیشتری برخوردار بودهاند. اگر برنامه زمانبندی شده عظیمی برای تعمیر روسازی (مانند اجرای یک لایه رویه برای تحمل تنشهای سازهای) یا بازسازی آن برای یک بخش از روسازی تدوین شده باشد، تأثیر به تعویق انداختن انجام عملیات تعمیر روی بخشهای متفاوت قابل ملاحظه خواهد بود.
 یکی از مطالعاتی که در آزمایشات روسازیهای فرودگاهی انجام می شود جستجوی راههایی برای اندازه گیری و ارزیابی خرابی های روسازی ها است. ابتدا ارزیابی وضعیت روسازی ها توسط استفاده کنندگان از روسازیهای فرودگاهی و همچنین اندازه گیری میزان و شدت خرابی ها با استفاده از روشها و وسایل مخصوص و سپس مرتبط کردن نتایج حاصل از این دو روش ارزیابی به یکدیگر می باشد.

تعداد صفحه :404


ادامه مطلب...
پایان نامه شیوه های کنترل غیرفعال به منظور بهسازی لرزه ای پلها

سمینار کارشناسی ارشد “M.Sc” مهندسی عمران ـ سازه

تعداد صفحات :100

چکیده:

در این سمینار شیوه های کنترل غیرفعال به منظور بهسازی لرزه ای پلهـا مـورد بررسـی قرارگرفتـه است. در ابتدا مفاهیم مورد نیاز دینامیک سازهها و تأثیر میراگرها در رفتار دینامیکی سـازه هـا بیـان شـده است و در ادامه انواع سیستمهای کنترل غیرفعال مورد بررسی قرارگرفتـه انـد. بـرای هـر سیـستم مبـانی نظری، نحوه عملکرد و تأثیر آن بر رفتار لرزهای سازه پل بیان شدهاست. همچنین موارد کاربردهای عملـی شیوههای کنترل غیرفعال در  پروژه های بهسازی لرزه ای پلها و آزمایشهای انجام شده در این زمینه، روشها و نتایج حاصله ارائه گردیده اند.

مقدمه :

عدم  آسیب پذیری و حفظ  کارایی پا ها در هنگام  وقوع زلزله به منظور عدم ایجاد اختلال در شبکه راهها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . ایجاد خسارات در سازه  پل ها سبب مسدود شدن راه های دسترسی و ایجاد  اختلال در عملیات امداد رسانی و در نتیجه افزایش تلفات جانی ناشی از زلزله خواهد شد . همچنین تخریب پل ها سبب ایجاد اختلال و افزایش  زمان بازسازی مناطق آسیب دیده می شود . از طرفی تخریب پل ها سبب از دست رفتن سرمایه قابل توجهی خواهد شد .

با توجه به مطالب فوق اهمیت مقاوم سازی پل ها در برابر زلزله مشخص می شود به منظور مقاوم سازی پل ها روش های گوناگونی وجود دارد . در روش های رایج اعضای آسیب پذیر پل به روش هایی از جمله استفاده از ژاکت

فولادی و یا بتنی و استفاده  از فیبر های مسلح کنندخ انجام می شود . راه حل دیگری که برای مقاوم سازی وجود دارد کاهش انرژی حاصل از زلزله در اجرای سزه می باشد . بدین منظور از سیستم های محافظ سازه استفاده می شود .

سیستم های جداساز لرزه ای و سیستم های استهلاک انرژی با کاربرد به منظور کاهش خسارات زلزله در بهسازی لرزه ای  و  یا ساخت سازه ها در گروه سیستم های محافظ زلزله می باشند .

تعداد صفحه :100

 

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه بادبندهای واگرا و همگرا
عنوان کامل: پروژه بررسی بادبندهای واگرا (EBF ) و همگرا (CBF)
دسته: عمران
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 65
بخشی از مقدمه:
انواع سیستمهای باربر جانبی
1-1- تأثیر سختی بر رفتارهای لرزه ای: 
افزایش سختی موجب کاهش تناوب می شود و در نتیجه سازه را اگر در ناحیه نرم باشد به سمت ناحیه تشدید و شتاب پاسخ را افزایش می دهد. بعکس اگر سازه در ناحیه تشدید باشد، آن را به سمت ناحیه سخت برده و شتاب پاسخ را کاهش می دهد. بنابراین افزایش سختی روی شتاب پاسخ تأثیری دوگانه دارد. از آنجا که نواحی سه گانه جایگاه ثابتی ندارند نمی توان با قطعیت بیان کرد که آیا سخت کردن یک سازه به افزایش نیروهای زلزله می انجامد یا به کاهش آن به همین دلیل نقش طبقه نرم در یک سازه مدتها مورد بحث و جدل بوده است. برخی معتقدند که وجود یک طبقه نرم موجب کاهش سختی و در نتیجه کاهش نیروهای زلزله می شود و گروهی دیگر طبقه نرم را موجب تمرکز انرژی در یک طبقه و در نتیجه انهدام آن طبقه می دانند. در عمل درستی نظر گروه دوم ثابت شده است و اکنون نظریه اول کنار گذاشته شده است. گروه اول دو نکته را از نظر دور داشته اند: 
1- اول اینکه با کاهش سختی معلوم نیست نیروهای زلزله کاهش یابد. اگر چه این مطلب با توجه به طیف آیین نامه درست به نظر می رسد، اما چرا در طیف آیین نامه نیروی زلزله در ناحیه سخت با ناحیه تشدید یکی در نظر گرفته شده است. 
2- دوم آنکه افزایش سختی که معمولا به کمک بادبند یا دیوار برشی صورت می گیرد با افزایش مقاومت همراه است. حال حتی اگر بپذیریم که افزایش سختی موجب افزایش نیروی زلزله می شود سوال این است:
سوال؛ آیا این افزایش نیرو از آن افزایش مقاومت بیشتر است یا کمتر؟ راه حل این مشکل در این است که ملاک را در جابجایی سازه قرار دهیم نه در نیرو. اگر با افزایش سختی، جابجایی ها کاهش یابند، سازه در جهت افزایش پایداری حرکت کرده است و بر عکس. بررسی این موضوع یه کمک طیف پاسخ جابجایی قابل انجام است.
ادامه مطلب...
پروژه بررسی تعمیرو نگهداری راه های آسفالته
عنوان کامل: پروژه بررسی تعمیر و نگهداری راه های آسفالته
دسته: عمران
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 114
بخشی از مقدمه:
انواع تركهاي راههاي آسفالته
در سطوح آسفالته به صور مختلف ترك عارض مي‌شود. پيدايش اين تركها در واقع علل و ريشه‌هاي مختلف دارد كه قبل از هرگونه اقدامي بايستي علت و يا عللي كه سبب پيدايش ترك در سطح راه شده است شناخت و سپس اقدام به مرمت آن نمود.به همين علت تركهاي سطوج آسفالته به تفتيك مورد بررسي قرار مي‌گيرند. انواع تركهاي شناخته شده سطوح آسفالته به شرح زير مي‌باشند.
1. تركهاي پوست سوسماري
نحوه مرمت آن
 نظر به اينكه ترك پوست سوسماري به واسطه اشباع شدن قشر خاك ريز و نيز روسازي راه عارض شده است در نتيجه تنها راه علاج و مرمت عبارت است از حذف خاكها و مصالح اشباع شده و زهكش كردن اطراف محل لكه‌ها مي‌باشد و نتيجتاً مرمت راه مشتمل است بركندن آسفالت و برداشتن قشرهاي روسازي و زيرسازي و انجام زهكشي در محل برداشته شده مي‌باشد. پس از حذف مصالح نامرغوب بايستي محل كنده شده را با مصالح، مخلوط رودخانه‌اي از نوع مصالح زير اساس ريخته و سپس به جاي قشر اساي قيري ريخته و روي آن قشرهاي بيندروتوپكا را بخش نمود.
2. ترك‌هاي تيغه‌اي: (نحوه مرمت آن)
براي مرمت داخل تركها با قير مخلوط همراه با ماسه پر نمايند و چنانچه در محل ترك تيغه‌اي نشست هم ملاحظه مي‌شود سطح نشست نموده را با آسفالت گرم پر نمائيد تا راه پروفيله شود.
3. تركهاي لبه‌اي: (نحوه مرمت آن)
با توجه به علل پيرايش ترك براي رفع نقص و مرمت راه بايستي نسبت به احداث و ايجاد زهكشي مناسب در شانه راه اقدام نمود.
4. ترك دوبندي
5. ترك چروكي
6. ترك انعكاسي
7. تركهاي تعريضي
مرمت چهار نوع ترك بالا را مي‌توان به صورت زير انجام داد:
تركهاي كوچك (كمتر از (  اينچ عرض) را معمولاً به سختي مي‌توان به كمك قير يا امولسيون مرمت نمود. ولي تركهاي بزرگتر از   اينچ عرض را مي‌توان توسط امولسيون يا قير مخلوط و كمي ماسه ريزدانه مرمت نمود.
8. ترك لغزشي: (نحوه مرمت آن) بهترين طريقه مرمت تركهاي لغزشي عبارتست از برداشتن لايه رويي و بررسي علل عدم چسبندگي دو قشر مي‌باشد سپس با پخش قير تك تك لايه رويسي را پخشي و تسطيح نموده و سپس مي‌كوبند.
ادامه مطلب...
پروژه بررسی کارخانه آسفالت
عنوان کامل: پروژه بررسی کارخانه آسفالت
دسته: عمران
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 42
بخشی از مقدمه:
راه وسيله‌اي جهت جابجايي و حمل و نقل مسافرين و كالا و پايه گسترش اقتصادي در هر كشور مي‌باشد. از ديدگاه باربري و حمل مسافر، به راه‌هاي زميني، هوايي و دريايي تقسيم مي‌شود.
راه زميني
راه زميني كه با ويژگي خاص ساخته مي‌شود، شامل راه (جاده) و راه‌آهن مي‌باشد، كه ذيلاً به توصيف آن پرداخته خواهد شد:
راه‌سازي زميني، از پيدايش تمدن بشر آغاز شده است و پس از ساخته شدن چرخ كه بزرگترين كاميابي بشر در دوران باستاني بوده، اهميت ويژه‌اي پيدا كرده است.
قبل از پيدايش چرخ، جهت عبور چارپايان به ويژه در مناطق صعب‌العبور، مناطقي كه زمين‌هاي سست و آب و هواي مرطوب داشته، مناطقي چون كوير كه زمين‌هاي نمكزار، آبگير و لجني داشته است، ضمن انتخاب مسير مناسب و امن نسبت به ساخت راه و كاروان‌سرا، اقدام مي‌نمودند و با توجه به آثار باقيمانده از روميان در بابل و غيره، براي ساختن راه‌ و خيابان و محافظت از طغيان رودخانه‌هاي دجله و فرات، از آجر، ملات و قيرهاي معدني استفاده مي‌نمودند و در مسيرهاي گود و جاهايي كه نياز به خاكريزي داشته با ريختن مخلوط‌هاي شن و ماسه و قلوه‌سنگ در لايه‌هاي حدود 30 سانتيمتري و متراكم نمودن آن به روش آن زمان نسبت به ساخت راه اقدام مي‌نمودند و جهت پايدار نمودن راه از خرده‌سنگ و ذخال چوب استفاده مي‌كردند.
اكثر راه‌هاي شبكه‌اي كاروان‌رو در زمان حكومت صفوي ساخته و يا بازسازي شده‌اند. در بين راه، محل امن جهت استراحت كاروانيان، كاروانسراهاي شاه عباسي ساخته شده كه آثار آنها مشهود است. ساختمان كاروانسراها طوري ساخته شده كه كاروانيان بتوانند بيشترين استراحت را داشته و بارهاي خود را در سكوهاي آن به راحتي تخليه و مجدداً بار چارپايان نمايند.
در حال حاضر، شبكه‌هاي اصلي و راه‌آهن، اكثراً با اصول فني و با شكل منظم ساخته شده است. نخستين كلنگ راه‌آهن سراسري در ايران روز بيست و سوم مهرماه 1306 به زمين زده شد و پس از 11 سال، روز سوم شهريور 1317 راه‌آهن 1389 كيلومتري تهران ـ قم به اهواز و بندر شاپور افتتاح شد.
ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه فاصله مورد نياز ساختمان های با قاب خمشی فولادی، به منظور جلوگيری از برخورد در حين

دانلود پایان نامه فاصله مورد نياز ساختمان های با قاب خمشی فولادی، به منظور جلوگيری از برخورد در حين زلزله، باتحليل غير خطی به روش ارتعاشات تصادفی

تعداد صفحات : ۱۵۶

چکیده:
يکي از پديده هايي که در خلال زلزله هاي شديد قابل رويت است برخورد بين ساختمان­هاي مجاور هم در نتيجه ارتعاش ناهمگون ساختمان ها مي باشد. نيرويي که از برخورد بين ساختمان­ها بوجود مي آيد) نيروي تنه­اي(Pounding)(در طراحي در نظر گرفته نمي­شود و در نتيجه منجر به شکل گيري تغيير شکل­هاي پلاستيک و گسيختگي هاي موضعي و کلي مي گردد. از مهمترين راهکارهاي ارائه شده در زمينه حذف نيروي تنه اي مي توان به تعبيه درز انقطاع کافي بين دو ساختمان مجاور هم، اشاره کرد. در اين تحقيق فاصله مورد نياز بين سازه هاي با سيستم قاب خمشي فولادي با تحليل غير خطي به روش ارتعاشات پيشا محاسبه شده و اثر پارامتر ها ي ديناميکي (زمان تناوب، ميرايي، جرم) روي اين فاصله بررسي گرديد. همچنين رابطه اي براي محاسبه درز انقطاع مدل­هاي سازه اي مورد نظر پيشنهاد شده و نتايج حاصل از اين رابطه با روابط آيين نامه هاي IBC2006 و استاندارد ۲۸۰۰ ايران مقايسه گرديد.

نتايج نشان مي دهند که با نزديک شدن زمان تناوب دو سازه و همچنين افزايش ميرايي، فاصله بين سازه­ها کاهش مي يابد. با مقايسه درز انقطاع محاسباتي به روش ارتعاشات تصادفي در دو حالت تحليل خطي و غير خطي مشاهده مي شود که براي مدلهاي تا چهار طبقه نتايج تحليل خطي و غير خطي تقريبا نزديک به هم مي باشند. ولی براي سازه هاي بيشتر از چهار طبقه، نتايج تحليل خطي بيشتر از تحليل غير خطي مي باشد و با افزايش تعداد طبقات اين اختلاف بيشتر مي شود. همچنين، درز انقطاع محاسباتي بر اساس استاندارد ۲۸۰۰ ايران براي سازه هاي تا ۷ طبقه، کمتر و براي سازه هاي بيشتر از ۷ طبقه، بيشتر ازمقدار بدست آمده بر اساس آيين نامه IBC2006 و روش استفاده شده در اين تحقيق مي باشد.

ادامه مطلب...
پایان نامه اصول و مباني گودبرداري و سازه هاي نگهبان

پایان نامه اصول و مباني گودبرداري و سازه هاي نگهبان

تعداد صفحات : ۱۲۵

پیشگفتار

مبحث ساختمان سازی دارای مبانی تئوری متعدد و همچنین مسایل عملی گوناگون و عمیقی می باشد و این اصول، باعث می شود که ساختمان (سرمایه ملی کشور) در وضع مطلوبی قرار گیرد. اجرای ساختمان به صورت اصولی و دقیق با استفاده از مصالح مرغوب و شرایط استاندارد، سبب تأمین امنیت و آسایش برای استفاده جامعه و همچنین تشکیلات گوناگون اجتماع و در نهایت کشور می شود. به طور حتم توجه به ساختمان سازی اصولی (از پی تا سقف، از سفت کاری تا نازک کاری دقیق) سبب پدید آمدن ساختمان در شکل واقعی می شود، که در نتیجه ساختمان دچار مشکل و تعمیرات فراوان نخواهد شد. اجرای اصولی و فنی ساختمان که بسیار حساس و با اهمیت است، میسر نمی شود مگر اینکه با دانش عمیق و همه جانبه مبانی تئوری علم رشته عمران و همچنین اصول معماری همراه باشد. در صورتی که به روند ساختمان سازی کشورهای صنعتی پیشرفته و غنی دنیا دقت کنیم، به این نتیجه می رسیم که ساختمان باید طرحی جامع از همه اصول مبانی طراحی معماری داشته باشد؛ این طرح در همه ساختمان ها اعم از مسکونی، اداری، خدماتی و یا موارد دیگر، مورد پسند و توجه استفاده کنندگان قرار می گیرد. طراحی ساختمان باید طوری باشد که در هر زمان مورد استفاده باشد و تمام مسایل جنبی شامل اصول و رابطه فضای ساختمانی برای به وجود آوردن حالتی آرامش بخش، و مسایل طراحی معماری، مسایل باربری سازه ای – اجرای فنی، به خصوص مسایل تأسیساتی و برقی مطلوب و حساب شده، مسایل نازک کاری دقیق و موارد دیگر در آن به کار گرفته شود تا ساختمان طوری بنا گردد که برای نسل ها باقی بماند.
معمولاً در کنار مدارک فنی لازم الاجرا مانند مقررات ملی ساختمان که کاملاً اجمالی و فاقد جنبه های ارشادی و آموزشی است، مدارک فنی دیگری نیز تهیه و تدوین می شود که برخلاف مقررات جنبه راهنمایی، توضیحی یا آموزشی دارد که در این راستا تا کنون راهنماهای متعددی از طرف این دفتر تهیه و در اختیار جامعه مهندسی کشور قرار گرفته است.
در سالهای اخیر با توجه به توسعه و گسترش شهرها و افزایش سرعت ساخت و سازهای شهری به دلیل انجام گودبرداری های غیر اصولی در موارد متعددی شاهد فرو ریختن دیواره های گود و یا ساختمانهای جانبی می باشیم که باعث جان باختن انسانهای بی گناهی گردیده است. این گونه حوادث اگر در گذشته فقط مختص تهران و چند شهر بزرگ بود اینک به شهرهای متوسط و کوچک نیز سرایت کرده است. لذا این دفتر بر آن شد تا با گردآوری منابع داخلی و خارجی و با توجه به تجربه های علمی و عملی موجود، مجموعه حاضر را تحت عنوان اصول و مبانی گودبرداری و سازه های نگهبان، تقدیم جامعه مهندسی کشور نماید.

شناخت زمین گودبرداری نگهبان سازی ساختمان همجوار

۱-۱ ) انواع زمین برای گودبرداری

عموماً زمین ها به دو دسته مرغوب و نامرغوب تقسیم می شوند که برای ساختن ساختمان، در انتخاب نوع آن باید دقت شود، تا مسایل بعدی که سبب اتلاف وقت و هزینه و در مواردی خسارات فراوان می شود به وجود نیاید. در این جا به ترتیب به شرح زمین های مرغوب و نامرغوب می پردازیم.

۱-۱-۱) زمین های مرغوب

۱-۱-۱-۱ ) زمین های سنگی

این زمین ها عموماً در نواحی کوهستانی یا در ارتفاعات اراضی شهری که به کوهستان منتهی می شود، وجود دارد که به علت موقعیت، از نظر آب و هوا و ییلاقی بودن مکان و آرامش محیط و موارد دیگر، مورد توجه خاص می باشد. نوع مرغوب این زمین ها دارای مقاومت فشاری بوده و در مواردی می توان تا حدود مقاومت بر سانتی مترمربع، از این سنگ را مقاومت مجاز برای ساختمان سازی به حساب آورد. مشخصاً این زمین ها از سنگ های قیمتی مانند گرانیت و … تشکیل شده اند که استخراج آن ها از ساختمان سازی بر سطح آن به مراتب اقتصادی تر خواهد بود.
به طور کلی، مقاومت متوسط زمین های سنگی را بیشتر از ۴۰ کیلوگرم بر سانتی مترمربع می دانند؛ البته زمین های سنگی و صخره ای با مقاومت کمتر نیز وجود دارد.
توجه ۱: باید دقت داشت که هر نوع زمین سنگی نمی تواند زمین مرغوب باشد، زیرا در برخی از زمین های سنگی، امکان مکش و جذب آب وجود دارد که در نتیجه خطر تورم در آن ها ایجاد شده و این حالت سبب حرکت پذیری ساختمان خواهد شد. از این رو زمین سنگی نیز باید مورد شناسایی کامل قرار گیرد و در مواردی نیز با آزمایش های مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها، ماهیت های آن مشخص شود.
توجه ۲: برخی از زمین های سنگی مانند کناره خلیج فارس است، که طی گذشت قرن ها از رسوبات دریایی حاصل شده، و نوعی زمین سنگی به نام سنگ «کُرال» به وجود آمده است. این سنگ حدود ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم بر سانتی مترمربع تحمل فشاری دارد، اما در زیر لایه های قطور این سنگ، از وجود لایه های ماسه نرم انباشته شده نیز خطر حرکت پذیری ساختمان برای سازه دریایی روی این چنین زمین هایی نامتناسب قابل پیش بینی می باشد، زیرا در حرکات زمین لرزه، خطر رانش ساختمان وجود دارد. مگر اینکه با گمانه زنی تا عمق قابل توجهی، نوع زمین شناسایی شده و با اطمینان، سازه دریایی یا ساخت و سازه های دیگر بر روی آن انجام شود.
توجه بسیار مهم: اجرای ساختمان، مستقیماً روی صخره های تخت نیز کاری غیر اصولی، غلط و خطرناک است، چون زیر ستون ها چه سازه فلزی باشد و چه بتونی، باید پی سازی دقیقی هر چند در ابعادی محدود انجام شود. به این ترتیب که سنگ با وسایل مکانیکی مثل دستگاه کمپرسور شکافته شده، ارتفاع یخ زدگی برای پی سازی منظور شود تا پی سازی اصولی بتون آرمه به وجود آید. مسلماً ساختمان سازی روی این گونه زمین سنگی نیاز به پی ندارد، اما برای رعایت اصول ضد زلزله و پیشگیری از رانش شدید زمین به هنگام زلزله، حتماً باید پی سازی به شکلی که گفته شد در غلاف زمین سنگی انجام شود.

۱-۱-۲) زمین های دج:

این زمین از نوع زمین های بسیار مرغوب برای ساختمان سازی است. مواد متشکله این زمین، از ریزدانه های ماسه می باشد که به مقدار کافی با خاک رس چرب پوشش داده شده، هم خاک رس و هم ریزدانه های ماسه توأماً سبب پر کردن فضای خالی درشت دانه های شنی شده و در اثر عوامل زمین و گذشت زمان، به تراکم کامل رسیده و زمین های بسیار سخت و متراکمی را به وجود آورده است. مقاومت فشاری این گونه زمین ها از ۵ تا ۳۰ کیلوگرم بر سانتی مترمربع بوده، رنگ این زمین ها اکثراً سرخ جگری و در مواردی نزدیک به قهوه ای است. پی کنی روی این زمین ها با زحمت انجام شده و معمولاً از کلنگ، قلم، چکش، پتک سنگین و در مواردی از دستگاه کمپرسور استفاده می شود.

توجه ۱: اگر سطح گودکنی در شب آب بسته شود، صبح فردا زمین تا ارتفاع نشست آب که به سختی در آن انجام می شود، تقریباً راحت تر حفر خواهد شد.

توجه ۲: رعایت ارتفاع یخ زدگی و همچنین نشست پی در دل زمین از نظر ضد زلزله بودن الزامی است.

توجه ۳: ساختمان سازی در زمین های دج و خصوصاً زمین های سنگی، به خاطر عدم مکش آب چاه فاضلاب نیز مسئله ساز خواهد بود که برای این گونه زمین ها، از «سپتیک تانک» استفاده می شود، مگر «اِگوسازی» به وجود آمده باشد.

ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید