close
دانلود فیلم
پایان نامه رشته برق
 
سمینار کنترل تطبیقی مقاوم پدیده سرج در کمپرسورهای گریز از مرکز

 

“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی برق – کنترل

عنوان: کنترل تطبیقی مقاوم پدیده سرج در کمپرسورهای گریز از مرکز

تعداد صفحات : 124

چکیده:

ناپایداری سرج عبارتست از نوسانات یکبعدی که منجر به افزایش فشار و فلوی جرمی کمپرسور می گردد. سرج ناحیه کاری سیستم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و راندمان آن را کاهش می دهد و نهایتا منجر به آسیب جدی کل سیستم می گردد. این پدیده در نرخ های فلوی جرمی کم کمپرسور رخ می دهد و نتیجه آن ایجاد نوسانات با دامنه بزرگ در فشار و نرخ فلوی جرمی خروجی از کمپرسور است.

تاکنون کارهای زیادی برای حذف مشکل سرج انجام شده است و بیشتر این کارها بر اساس کار گرایتزر (1976) و موره (1986) می باشند. زیرا این افراد اولین کسانی بودند که مدلهای دینامیکی را برای آنالیز و طراحی سیستمهای کنترل جهت سیستمهای فشرده سازی و پ ایدارسازی آنها، پیشنهاد نمودند و مدلهای ارائه شده توسط آنها بطور گسترده ای مورد استفاده و بهره برداری سایر محققین این زمینه کاری قرار گرفته است. در این پروژه هدف ما طراحی و پیاده سازی کنترلر تطبیقی سرج برای کمپرسور گریز از مرکز با دور متغیر است. روش تطبی قی به دلیل کاربرد گسترده اش در کنترل سیستمهای غیرخطی جهت کنترل پدیده سرج در کمپرسورها نیز چندین بار مورد استفاده قرار گرفته است . در اینجا نیز ما کنترلر تطبیقی مقاوم ردیاب λ را برای کنترل سرج در کمپرسورهای گریز از مرکز با دور متغیر بکار می بریم و توانایی آن را در دفع اغتشاشات نشان می دهیم.

مقدمه:

کمپرسورهای گریز از مرکز به دلیل کاربرد گسترده ای که در صنایع مختلف برای فشرده سازی و انتقال گازها جهت مصارف فرآیندی دارند از اهمیت و یژه ای بر خوردارند. پدیده سرج که یک ناپایداری فلو در کمپرسورها به حساب می آید، ناحیه عملکرد سیستم فشرده سازی را محدود می نماید و مانع از دستیابی به حداکثر راندمان کمپرسور می شود. لذا کنترل این پدیده از مدتها قبل در کانون توجه محققان قرار گرفته است. تاکنون روشهای مختلفی جهت کنترل این ناپایداری در کمپرسورهای گریز از مرکز پیشنهاد گردیده است. با توجه به کاربرد کمپرسورهای محوری در موتورهای جت و هواپیما، بیشتر کارها در زمینه کنترل سرج مربوط به کمپرسورهای محوری می باشد، بدین منظور در فاز مطالعاتی پروژه ابتدا روشهای کنترل سرج در کمپرسورهای محوری مورد بررسی قرار گرفتند و روش تطبیقی به عنوان روشی مناسب جهت کنترل سیستم غیرخطی کمپرسور برای پیاده سازی بر روی مدل کمپرسورهای گریز از مرکز جهت کار در این پروژه انتخاب گردید.

فصل اول: کلیات

1-1) هدف

ناپایداری سرج عبارتست از نوسانات یک بعدی که منجر به افزایش فشار و فلوی جرمی کمپرسور می گردد.سرج ناحیه کاری سیستم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و راندمان آن را کاهش می دهد و نهایتا منجر به آسیب جدی کل سیستم می گردد. این پدیده در نرخ های فلوی جرمی کم کمپرسور رخ می دهد و نتیجه آن ایجاد نوسانات با دامنه بزرگ در فشار و نرخ فلوی جرمی خروجی از کمپرسور است.

تاکنون کارهای زیادی برای حذف مشکل سرج انجام شده است و بیشتر این کارها بر اساس کار گرایتزر (1976) و گرایتزر و موره (1986) می باشند. زیرا این افراد اولین کسانی بودند که مدلهای دینامیکی را برای آنالیز و طراحی سیستمهای کنترل جهت سیستمهای فشرده سازی و پایدارسازی آنها، پیشنهاد نمودند و مدلهای ارائه شده توسط آنها بطور گسترده ای مورد استفاده و بهره برداری سایر محققین این زمینه کاری قرار گرفته است. در ابتد ا مدلسازی و کنترل سیستمهای فشرده سازی بر روی
کمپرسورهای محوری متمرکز بوده است زیرا این کمپرسورها کاربرد وسیعی در موتورهای جت دارند، لذا در مقایسه با این نوع کمپرسورها، کارهای انجام شده بر روی کمپرسورهای گریز از مرکز محدودتر می باشد. روشهایی را که به کنترل کمپرسورهای محوری پرداخته اند در مراجع [1] تا [9] می توان یافت. در سالهای اخیر با توجه به کاربرد گسترده کمپرسورهای گریز از مرکز در صنایع بزرگی چون نفت، گاز و پتروشیمی، لزوم ارائه روشهایی جهت کنترل این پدیده در کمپرسورهای گریز از مرکز بیش از پیش احساس می گردد.

2-1) پیشینه تحقیق

مدل دینامیکی به دست آمده برای کمپرسور گریز از مرکز بر اساس مدل دو حالته با پارامترهای lumped طبق مدل ارائه شده توسط گرایتزر می باشد. فینک، کامپستی و گرایتزر یک مدل سه متغیر حالته با پارامترهای lumped را برای سیس تمهای فشرده سازی گریز از مرکز در سال 1992 استخراج نمودند که دینامیک های spool را نیز در نظر گرفته بود. این مدل با جزئیات بیشتری در تز دکترای گراودهال آمده است. بر اساس این دو نوع مدل دینامیکی ، روشهای مختلفی جهت حذف ناپایداری سرج در کمپرسورهای سانتریفیوژ طراحی شده اند.

تعداد صفحه : 124

ادامه مطلب...
پایان نامه ارشد برق مخابرات: بهینه سازی و شبیه سازی سیستم کنترل فعال نویز تک کاناله

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات

عنوان:

بررسی و بهینه سازی و شبیه سازی سیستم کنترل فعال نویز تک کاناله

 

چکیده:

سیستم کنترل فعال نویز یا Active Noise Control) ANC) یک تکنولوژی جدید در زمینه حذف نویز آکوستیکی فرکانس پایین می باشد. سیستم های ANC جهت تضعیف نویزهای صوتی فرکانس پایین که کنترل آنها با روش های غیرفعال به دلیل طول موج صوتی بلند امکان پذیر نیست، به کار می روند. در این سیستم ها یک سیگنال ضد نویز مشابه با نویز ناخواسته ولی با فاز مخالف آن تولید شده و توسط یک بلندگو در محیط پخش می گردد. از تداخل این دو میدان صوتی، نویز ناخواسته حذف و ناحیه سکوت ایجاد می شود. سیستم های ANC به دو دسته تک کاناله و چند کاناله تقسیم می شوند. در سیستم ANC تک کاناله از یک میکروفن مرجع، یک میکروفن خطا و یک بلندگوی منبع ثانویه و در سیستم ANC چند کاناله از چند میکروفن مرجع، چند میکروفن خطا و چند بلندگوی منبع ثانویه استفاده می گردد. ساختار فیلترهای استفاده در سیستم های ANC، ساختار FIR و یا IIR می باشد و سایر ساختارها منشعب از این دو ساختار می باشند. سیستمی که در ANC به کار برده می شود یک سیستم وفقی است تا خود را با تغییر مشخصات نویز ورودی و همچنین تغییر شرایط محیطی حاکم بر میدان صوتی تطبیق دهد. الگوریتم های به کار رفته برای تطبیق ضرایب این فیلترها براساس معیار میانگین مربع خطا (MSE) یا حداقل مربعات (LS) می باشند که الگوریتم های بسیاری از این دو معیار استنتاج می گردد. الگوریتم ها و ساختارها بنا به کاربرد استعمال می شوند و البته هرکدام از ساختارها و الگوریتم ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند که بنابه نیاز، ساختار یا الگوریتمی مورد استفاده قرار می گیرد. در این پایان نامه، ابتدا سیستم های ANC را به صورت تئوری مورد مطالعه قرار می دهیم و ساختارهای FIR و IIR و وفقی بررسی می شود و الگوریتم هایی برای بهنگام کردن ضرائب فیلتر مورد استفاده در سیستم ANC معرفی می گردند. سرعت همگرایی ضرائب فیلتر یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در سیستم ANC  می باشد که الگوریتم هایی برای بهبود سرعت همگرایی موجود می باشد. استفاده از ساختار فیلتر لتیس روشی دیگر برای بهبود سرعت همگرایی با تغییر سیگنال ورودی، به جای تغییر الگوریتم می باشد. در اینجا الگوریتم LMS با فیلتر FIR، الگوریتم NLMS و fxLMS و RLS با فیلتر FIR و لتیس، الگوریتم FSALF و NSALF و VSALF مقایسه می شوند و در بخش پایانی به شبیه سازی ساختارهای ترانسور سال و لتیس با الگوریتم های مطرح شده با نویز ورودی آمبولانس می پردازیم.. نتایج نشان می دهد که ساختار لتیس و الگوریتم های مربوط با توجه به تغییراتی که روی سیگنال ورودی ایجاد می کند (ناهمبسته کردن سیگنال های ورودی) باعث بهبود سرعت همگرایی می گردد.

مقدمه

با گسترش مراکز شهری و صنعتی، آلودگی صوتی به یکی از مهمترین منابع آلودگی محیط زیست تبدیل شده است که برای جلوگیری از اثرات مخرب آن لازم است، به نحوی اصوات مزاحم را در محیط کار کاهش داد. روش معمولی برای کنترل نویز صوتی، استفاده از روشهای غیرفعال مانند قرار دادن دیواره و مانع در مسیر صوت یا بکارگیری جاذب های صدا می باشد. این روشها در فرکانس های بالا تضعیف قابل توجهی دارند. اما در فرکانس های پایین به دلیل بزرگ شدن طول موج صوتی، موثر نمی باشند. برای حذف نویزهای فرکانس پایین توسط روش های غیرفعال، لازم است از جاذب های بسیار حجیم و سنگین استفاده شود که در خیلی از موارد عملی نبوده و بسیار پرهزینه می باشند جهت تضعیف صوت در فرکانس های پایین، از سیستم های کنترل فعال نویز ANC استفاده می شود. کنترل فعال نویز را به نام های ضد نویز و حذف فعال نویز نیز می شناسند و شامل تولید الکتروآکوستیکی یک میدان صوتی به منظور حذف میدان صوتی ناخواسته می باشد. به طور دقیقتر در این سیستم ها برای حذف نویز اصلی، یک سیگنال ضد نویز با دامنه مساوی و اختلاف فاز 28 درجه نسبت به نویز اصلی ایجاد شده و با آن جمع می شود. یک سیستم ساده کنترل فعال نویز شامل عناصر زیر می باشد:

– یک سنسور مرجع (میکروفن)، برای دریافت نویز صوتی ناخواسته.

– یک سیستم کنترلی، الکترونیکی، برای پردازش سیگنال میکروفن مرجع و تولید سیگنال ضد نویز.

– یک منبع ثانویه (بلندگو) که توسط سیگنال ضد نویز تحریک می شود تا میدان صوتی ضد نویز را تولید کند.

– یک سنسور خطا جهت فراهم کردن اطلاعات از میزان نویز صوتی و ارسال آن به پردازنده به طوری که پردازنده بتواند همواره در جهت حداقل شدن نویز صوتی تنظیم شود.

سیستمی که شرح داده شد، تحت عنوان سیستم وفقی نیز شناخته می شود زیرا قادر است خود را با تغییر مشخصات نویز ورودی و همچنین تغییر شرایط محیطی حاکم بر میدان صوتی تطبیق دهد. ساده ترین سیستم ANC تنها از بلندگوی ثانویه و یک میکروفن خطا استفاده می کند. اینگونه سیستم ها را تک کاناله می گویند. در عمل از سیستم های چند کاناله که شامل تعدادی میکروفن و بلندگو می باشند، نیز استفاده می شود. استفاده از سیستم های کنترل فعال نویز در صنعت به صورت روزافزونی در حال گسترش است. هم اکنون سیستم هایی برای کاهش نویز پروانه هواپیما و همچنین نویز فرکانس پایین پنکه که از داخل یک لوله عبور می کند، طراحی و نصب شده اند. علاوه بر این در کارخانه های اتومبیل سازی، تحقیقات زیادی برای اعمال تکنولوژی کنترل فعال نویز در داخل کابین اتومبیل برای کاهش صدای جاده و موتور در حال انجام است. اگرچه شرکت ها و دانشگاه های زیادی در حال حاضر مشغول تحقیق و توسعه کاربردهای ANC هستند اما فقط تعداد کمی از این کاربردها واقعا به مرحله عملی و تجاری رسیده اند که عبارتند از:

– نویز tonal فرکانس پایین، مربوط به پروانه های متوسط هواپیما.

– گوشی های فعال که نویز فرکانس پایین را در گوش حذف می کنند.

– نویز کابین هلیکوپتر.

– سیستم های تهویه هوا در محیط های صنعتی و ساختمان های اداری بزرگ.

– نویز اگزوز و دیزل ها و اتوبوس ها در محیط های ایستان.

– ایزولاسیون ارتعالش موتور اتومبیل.

تعداد صفحه : 202

قیمت : شش هزار تومان

ادامه مطلب...
پایان نامه طراحي و ساخت اتاق آنتن

مراحل طراحي و ساخت يك اتاق آنتن در اين پايان نامه مورد بحث قرار گرفته شده است. يك چنين اتاقي از ضروريات هر مؤسسه مجهز به امكانات آنتن و رادار مي باشد و فضاي مناسبي براي اندازه گيري مشخصات مختلف آنتن فراهم مي كند. كاربرد ديگر اين آنتن در امكان اندازه گيري سطح مقطع راداري اجسام مي باشد. همچنين اين اتاق جهت مصون ماندن نيروي انساني از خطرات تشعشع الكترومغناطيسي در حين اندازه گيري آنتن سودمند مي باشد.

علاوه بر اصول طراحي اتاق آنتن، يك نظريه رياضي كارآمد تحت عنوان شرط مرزي جذب به صورت نويني در اين پايان نامه مطرح شده و تلفيق دو شرط مرزي جذب فيزيكي موج و مدل رياضي آن به اختصار مطرح شده است.

لازم به ذكر است كه در ابتدا به شرح تئوري ناحيه سكوت اتاق آنتن مي پردازيم، سپس به روشهاي مختلف اندازه گيري و محاسبه ناحيه سكوت اشاره مي كنيم و بعد از آن نتايج آزمايشات انجام شده را ارائه مي كنيم و مرغوبيت اتاق را مورد بررسي قرار مي دهيم .

فـرمت: DOC
تعداد صفحات: 43 صفحه
رشتــه :
الکترونیک

 

بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.

ادامه مطلب...
پایان نامه مدار فرمان کولر

زبانهای سطح بالا یا همانHLL(HIGH LEVEL LANGUAGES) به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان استاندارد برای میکروکنترلرها(MCU) حتی برای میکروهای 8بیتی کوچک هستند. زبان برنامه نویسی BASICوCبیشترین استفاده را در برنامه نویسی میکروها دارند ولی در اکثر کاربردها کدهای بیشتری را نسبت به زبان برنامه نویسی اسمبلی تولید می کنند.ATMEL ایجاد تحولی در معماری، جهت کاهش کد به مقدار مینیمم را      درک کرد که نتیجه این تحول میکروکنترلرهای AVRهستندکه علاوه بر کاهش و        بهینه سازی مقدار کدها به طور واقع عملیات را تنها در یک کلاک سیکل انجام میدهند و از 32رجیستر همه منظوره استفاده می کنند که باعث شده 4تا12بار سریعتر از میکروهای دیگر باشد.

تکنولوژی حافظه کم مصرف غیر فرار شرکت ATMELبرای برنامه ریزی AVRها مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه حافظه های FLASHوEEPROMدر داخل مدار قابل برنامه ریزی هستند.

ادامه مطلب...
کنترل سرعت(گشتاور) و شار موتور القایی بر اساس روش کنترل مستقیم گشتاور

چکیده

در این پایان‌نامه مبحث کنترل مبتنی بر پسیویتی برای موتور القایی بررسی گردیده است. با تعریف سیستم‌های اولر-لاگرانژ و پسیویتی و اثبات پسیو بودن آنها و اثبات اینکه موتورهای القایی با فرضیات قابل قبولی جزء این نوع سیستم‌ها هستند، کنترل‌کننده مبتنی بر پسیویتی موتور القایی طراحی و شبیه‌سازی می‌گردد. این کنترل‌کننده با اعمال تغییراتی در سیستم تزریق میرایی و دیگر قسمت‌ها بهبود پیدا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی روند طراحی کنترل‌کننده پیشنهادی این است که بر مبنای خاصیت ورودی–خروجی پسیویتی می‌باشد، بنابراین عموماً نیازی به اندازه‌گیری تمامی حالات جهت بدست آوردن اهداف کنترلی ندارد. سیستم‌های پسیو برای کنترل بسیار ساده می‌باشند. یک خصوصیت مهم پسیویتی این است که پسیویتی از مفهوم حالت مستقل است. بنابراین فیدبک حالت شرط لازم برای تحقق اهداف کنترلی نیست.

 

کلمات کلیدی: اولر-لاگرانژ، پسیویتی، موتور القایی، فیدبک حالت

مقطع: کارشناسی ارشد
تعداد صفحات: ۹۸ صفحه
رشتــه : مهندسی برق

ادامه مطلب...
برنامه‌ریزی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش تلفات توان و بهبود پروفیل ولتاژ در سیستم

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی برق گرایش قدرت

عنوان پایان نامه :برنامه‌ریزی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی به منظور کاهش تلفات توان و بهبود پروفیل ولتاژ در سیستم توزیع فشار ضعیف خانگی

تعداد صفحات :60

امروزه وجود مسائل زیست محیطی و کاهش سوخت­های فسیلی باعث شده که توجه به منابع انرژی نو و فناوری­های جدید کمک کننده به عوامل یاد شده افزایش یابد. به‌طوری‌که از چند سال أخیر، به‌علت بحران­های نفتی در جهان، استفاده از خودروهای الکتریکی به جای خودروهایی با سوخت فسیلی پیشنهاد شده است


ادامه مطلب...
 بهینه‌سازی همزمان مصرف انرژی و عملکرد قطار در سیستم‌های راه‌آهن برقی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق 

گرایش :راه‌آهن برقی

عنوان : بهینه‌سازی همزمان مصرف انرژی و عملکرد قطار در سیستم‌های راه‌آهن برقی  

تعداد صفحات :126

 

امروزه با توسعه سریع سیستم‌های حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری، تقاضای انرژی مصرفی و همچنین کیفیت سرویس دهی مطلوب‌تر افزایش یافته است. رقابت در این عرصه می‌تواند  در نحوه اجرای یک سفر بهینه با اهداف حداقل تاخیر زمانی سفر و حداقل انرژی مصرفی شکل بگیرد. در این پایان‌نامه چگونگی حصول یک سفر کارآمد توسط یک قطار، تحت قیود پروفیل مسیر و حدود سرعت مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، روش‌های بهینه‌سازی چند‌هدفه تکاملی NSGA-II و MOPSO و همچنین روش بهینه‌سازی تکاملی یک‌هدفه Krill Herds، برای تولید یک تراژکتوری سرعت با حداقل انرژی مصرفی، حداقل تاخیر زمانی سفر و همچنین با تامین آسایش مسافرین، مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج به ازای یک زمان سفر معین 1200 ثانیه‌ای نشان داد که تراژکتوری سرعت تعیین شده توسط NSGA-II دارای بهترین عملکرد و کمترین انرژی مصرفی نسبت به دو الگوریتم دیگر است. همچنین جبهه‌های پارتو منتجه به ازای تعداد اعضا و تکرار یکسان نشان داد که در زمان‌های سفر کوتاهتر از حدود 1100 ثانیه و طولانی‌تر از 1500 ثانیه، MOPSO می‌تواند دارای نتایج مطلوب‌تری باشد.

با توسعه شبکه های الکتریکی حتی در نواحی بین شهری، بیشتر سیستم‌های تراکشن راه‌آهن امروزی از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. در این پایان‌نامه یک سیستم تراکشن راه‌آهن 2×25 کیلو ولت AC 50 هرتز مورد بررسی قرار گرفته و برای چند مورد از مشکلات اساسی این سیستم نظیر عدم تعادل حدود 11 درصد در جریان بار و همچنین مصرف توان راکتیو بالا، یک SVC هوشمند پیشنهاد شده است. این SVC قادر است بصورت زمان واقعی و توسط الگوریتم بهینه‌سازی چند‌هدفه NSGA-II، میزان عدم تعادل جریان بار را به 98/0 درصد تقلیل داده و همچنین همزمان توان راکتیو مورد نیاز سیستم را نیز تامین کند. 

 

ادامه مطلب...
تحلیل، مدلسازی و شبیه ­سازی مقیاس­ پذیری در شبکه ­های حسگر بدون­ سیم با معیار ظرفیت

پایان­ نامه کارشناسی­ ارشد گرایش مخابرات- سیستم

تحلیل، مدلسازی و شبیه ­سازی مقیاس­ پذیری در شبکه ­های حسگر بدون­ سیم با معیار ظرفیت

تعداد صفحات :138

پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است.

مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات افزایش یا کاهش تعداد سنسور ها در پارامتر مورد نظر می باشد، هنگامیکه هدف، جلوگیری از هزینه های زیاد ساخت شبکه به علت ازدیاد غیر ضروری تعداد سنسور ها یا کاهش بیش از حد بازدهی شبکه ناشی از کمبود چگالی تعداد سنسور ها، است. برای نیل به این هدف، ابتدا سعی شده تا از سناریوی ای استفاده کنیم که از خوشه بندی شبکه بهره می برد. ابتدا با بدست آوردن توزیع های فاصله برای سنسورها با یکدیگر و با سرخوشه(هِدِر) و نیز توزیع فاصله سرخوشه ها تا ایستگاه اصلی، از طریق شبیه سازی، توانستیم توزیع تداخل و نتیجتا توزیع نسبت سیگنال به نویز و تداخل را در این شبکه، برای هر دو لایه درون خوشه و برون خوشه، بدست آوریم و سپس با استفاده از فرمول بندی های شبکه اقتضایی و سپس تعمیم به حالت خاص سناریوی شبکه سنسوری، فرم های مناسب و فرم بسته را در هردو لایه شبکه، برای تخمین تابع توزیع ظرفیت به دست آورده ایم. با مقایسه این نتایج تحلیلی با نتایج حاصل از شبیه سازی ها، صحت آنها را تصدیق نمودیم.

برای بررسی مسئله مقیاس پذیری نیز با کمک شبیه سازیها به ازای پارامتر های مختلف شبکه، مانند تغییر چگالی سنسورها و سرخوشه ها در سطح شبکه، تغییر مقادیر نمای تضعیف کانال، تغییر حدآستانه برای ظرفیت قطع، اضافه نمودن فیدینگ (با توزیع رایلی) و … مقادیر میانگین و مجموع ظرفیت ارگادیک و قطع را در هر حالت بدست آورده و مقایسه نموده ایم. با شروع از سناریوی پراکنده(تنک) و حرکت به سمت سناریوی متراکم (چگال)، ابتدا مقادیر ظرفیت کل با اضافه شدن تعداد سنسور ها و نیز افزایش توان دریافتی در سرخوشه ها، افزایش یابد، اما با ادامه این روند، اثرات تداخلی بر این عوامل غالب شده و مقدار ظرفیت ها بعد از رسیدن به نقاط ماکزیمم، که بعنوان حد بهینه چگالی ها مطرح میشود، شروع به کاهش نماید. همچنین برای توزیع های احتمال ظرفیت و نسبت سیگنال به نویز و تداخل، در هردو لایه شبکه، فرمولهای تحلیلی و یا تقریب های آنها ارائه شده است و بر این اساس تلاش شده تا نقاط بهینه برای چگالی سنسورها وسرخوشه ها را بدست آوریم.

 

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد:موتور القایی

مقدمه

1-1) موتور القایی

موتور القایی پرکاربردترین موتور الکتریکی مورد استفاده در صنعت می باشد که از مزایای این ماشین می توان 6 مورد را نام برد: نیاز به نگهداری کمتر، قابلیت اطمینان بالاتر،هزینه اولیه کمتر و ارزانتر، وزن، حجم و اینرسی کمتر، استحکام بالاتر و قابلیت کار در محیط های همراه با گرد و غبار و در محیط های قابل انفجار. دو مورد از معایب تمام موتور های القایی را می توان به شرح ذیل بیان کرد: وابسته بودن سرعت به گشتاور بار و ضعیف بودن رفتار در کاربردهای سرعت متغیر در حالت بدون استفاده از سیستم کنترلی خارجی.

از مهمترین کاربردها می توان به استفاده در اغلب صنایع، وسایل حمل و نقل و خودروهای هیبریدی و کاربردهای خانگی اشاره کرد. موتورهای القایی از نظر ساختمان به دو دسته کلی روتور سیم پیچی شده و قفس سنجابی تقسیم می شوند.

اعمال ولتاژ به استاتور سبب ایجاد جریان در سیم پیچهای استاتور و در نتیجه سبب بوجود آمدن میدان دوار مغناطیسی استاتور ((Fs در مدار مغناطیسی شامل هسته استاتور، فاصله هوایی و هسته روتور می­گردد. عبور شار از میان هسته روتور و در نتیجه سیم پیچ­های روتور سبب القای ولتاژ در سیم پیچ های روتور می­گردند. با توجه به اتصال کوتاه بودن سیم پیچ های روتور و با اتصال روتور به منبع خارجی، جریانی در سیم پیچ های روتور القاء می­گردد که سبب ایجاد میدان مغناطیسی دوار روتور ((Fr می­شود. برهم کنش این دو میدان سبب چرخش روتور می­گردد. موتورهای الکتریکی در هنگام راه اندازی به جریان زیادی نیاز دارند. بنابراین برای محدود کردن جریان راه اندازی از روشهای مختلفی استفاده می­کنند که به آنها روشهای راه اندازی می­گویند. از روشهای راه اندازی موتور القایی به روشهای زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مقاومت خارجی روتور در مورد موتورهای با روتور سیم پیچی شده
  • کاهش ولتاژ تغذیه به روش ستاره مثلث
  • کاهش ولتاژ تغذیه با استفاده از اینورتر ((Soft Starter
  • کاهش ولتاژ تغذیه با استفاده از اتوترانس
ادامه مطلب...
پایان نامه طراحی و تحلیل سیستم تثبیت جناغ سینه

عنوان : طراحی و تحلیل سیستم تثبیت جناغ سینه

تعداد صفحات :111

امروزه جراحی قلب باز به یک عمل کاملاً رایج در سراسر جهان تبدیل‌شده است. بیش از نیم‌قرن، سیم‌های فولادی برای بستن قفسه سینه، مورداستفاده قرار می‌گرفتند. اکنون روش­های تثبیت به‌طور چشم­گیری تغییر کرده است. با بررسی روش‌های رایج بستن جناغ و با توجه پارامتر­های مهم در طراحی این سیستم‌ها، مشخص شد که سیستم زیپ­فیکس، بیشتر موردتوجه جراحان بوده و از مزایای بیشتری بهره برده است. سیستم زیپ­فیکس منحصراً از PEEK ساخته‌شده است. هزینه‌ی سیستم زیپ­فیکس، در حدود 5 تا 8 برابر هزینه­ی سیم‌های معمولی است. با توجه به گران بودن ماده PEEK و اینکه واردات این ماده به کشور، تحریم می‌باشد، در این پژوهش سعی بر آن شده است که یک روش جایگزین و مقرون به صرفه برای بستن جناغ ارائه گردد. بدین منظور با استفاده از مدل‌سازی المان محدود، به بررسی و تحلیل بیومکانیکی روش زیپ­فیکس با دو ماده متفاوت و همچنین هندسه جدید، پرداخته شده است. بر اساس پژوهش­های انجام‌شده، یکی از بهترین موادی که می‌تواند جایگزین ماده پیک گردد، UHMWPE می‌باشد. از تصاویر سی‌تی‌اسکن برای ایجاد مدل سه‌بعدی جناغ استفاده شد. برای مدل‌سازی دو مرحله در نظر گرفته شد. در مرحله اول نحوه بستن زیپ­فیکس با اعمال جابجایی به دو انتهای زیپ­فیکس مدل‌سازی شد و نیروی بستن زیپ­فیکس ها تقریباً برابر با N 200 بود. در مرحله دوم با اعمال نیروی کشش برابر با N1400، نیروی سرفه مدل‌سازی گردید. با توجه به نتایج مشخص شد که UHMWPE، جایگزین بسیار مناسبی برای PEEK در ساخت سیستم زیپ­فیکس خواهد بود که بسیار ارزان­تر بوده که با توجه به هندسه جدید، از نظر اندازه مشکلی نداشته و به‌راحتی در داخل کشور، قابل‌تولید خواهد بود.

ادامه مطلب...
برنامه ریزی شبکه های توزیع فعال با در نظر گرفتن چندین حالت بهره برداری از منابع تولید پراکنده

پایان‌نامه/سمینار دوره‌ی کارشناسی ارشد مهندسی برق- قدرت

عنوان: برنامه ریزی شبکه های توزیع فعال با در نظر گرفتن چندین حالت بهره برداری از منابع تولید پراکنده

تعداد صفحات :158

با توجه به اینکه امروزه استقبال گسترده ای از به کارگیری واحدهای تولید پراکنده در سیستم‌های توزیع برای بهبود پارامترهای سیستم توزیع به وقوع پیوسته است، بررسی اشکالات و مسائلی که احتمال دارد در سیستم توزیع به وجود آید، امری ضروری می نماید. از نتایج مثبت استفاده از واحد های تولید، کاهش تلفات توان حقیقی و راکتیو، وهمچنین بهبود پایداری پراکنده می توان به بهبود منحنی ولتاژ و شاخص قابلیت اطمینان در سیستم قدرت اشاره نمود. یکی از چشمگیرترین نتایج استفاده از DG بهبود بارپذیری سیستم توزیع است.

در این تحقیق مسئله اصلی بررسی تأثیر رفتار تصادفی بارهای سیستم توزیع بر بهبود بارپذیری سیستم توسط DG است. این تحقیق نشان می‌دهد که افزایش و کاهش بارها چگونه و تا چه حد برپروفیل ولتاژ و بارپذیری بهبود یافته سیستم تأثیر می‌گذارد. برای انجام این بررسی ها. این پایان‌نامه بر روی سیستم توزیع 16 باسه شبکه‌ی توزیع انگلستان پیاده سازی شده است

توجه به اینکه امروزه استقبال گسترده‌ای از به کارگیری واحدهای تولید پراکنده در سیستم‌های توزیع برای بهبود پارامترهای سیستم توزیع به وقوع پیوسته است، بررسی اشکالات و مسائلی که احتمال دارد در سیستم توزیع به وجود آید، امری ضروری می‌نماید. از نتایج مثبت استفاده از واحد‌های تولید پراکنده می‌توان به بهبود منحنی ولتاژ ، کاهش تلفات توان حقیقی و راکتیو، وهمچنین بهبود پایداری و شاخص قابلیت اطمینان در سیستم قدرت اشاره نمود. هدف از این پایان‌نامه تعیین یک سطح نفوذ بهینه‌ از تولیدات پراکنده در شبکه ی توزیع با در نظر گرفتن اثرات متقابل واحد‌ها بر هم در محیط برنامه ریزی فعال شبکه‌ی توزیع می‌باشد.

 

ادامه مطلب...
پایان نامه کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور با استفاده از دو سنسور جریان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc” مهندسی برق -قدرت

عنوان : کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور با استفاده از دو سنسور جریان

تعداد صفحات :257

چکیده :

در این پایان نامه ، کنترل برداری موتور القایی سه فـاز دوبـل اسـتاتور بـا اسـتفاده از دو سنسـور جریان بررسی شده است . این موتور القایی دارای دو سیم پیچی سه فاز در استاتور است کـه نقطـه نـول آنها از هم ایزوله شده و ٣٠ درجه الکتریکی با هم اختلاف فاز دارند. به علت ساختار ویـژه ایـن ماشـین ، کاهش تعداد سنسورهای جریان تاثیر زیادی بر روی عملکرد کنترلی آن ندارد. سیم پیچی های ماشـین به وسیله یک اینورتر شش فاز یا دو اینورتر سه فاز منبع ولتاژ کنترل شده با جریان تغذیـه مـی شـود. در ادامه ، سه موضوع کلیدی بررسی می شود:

١) مدل دینامیکی ماشین که بر پایه سه فضـای بـرداری دو بعدی عمود برهم می باشد.

٢) چگونگی کاهش تعداد سنسورهای جریان و نحوه انتخاب جریان های فاز و روش های کنترل جریان در کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور، بررسی شده است .

٣) بـه دلیـل سادگی و بهتر بودن نتایج ، از روش مدولاسیون پهنای پالس (PWM) تزریق کننده توالی صـفر دوبـل استفاده شده است .

ادامه مطلب...
طراحی و شبیه سازی کنترل کننده پیش بین مبتنی برمدل فازی -عصبی سیستم های غیرخطی چند متغیره با استفاده

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  “M.Sc” مهندسی برق -کنترل

  عنوان :طراحی و شبیه سازی کنترل کننده پیش بین مبتنی برمدل فازی -عصبی سیستم های غیرخطی چند متغیره با استفاده ازبهینه سازی گرادیان کاهشی

تعداد صفحات :161

در این پروژه ،کنترل پیش بین غیرخطی بر پایه مدل عصبی -فازی جهت کنترل فرآیندهای چند ورودی – چندخروجی ارائه شده است .بخش عصبی از شبکه المان بازگشتی اصلاح شده و بخش فازی -عصبی از مدل فازی -عصبی تطبیقی ANFIS برای مدلسازی استفاده کرده است .بـرای جمـع آوری داده هـا جهـت شناسـایی مدل ،۲۰۰۰۰ داده از دستور randgen نرم افزار MATLAB به دست آمده است .این روش شـامل خـصوصیات جالب کنترل پیش بین کلاسیک است .به علت اینکه از روش گرادیان کاهشی ،که یـک الگـوریتم روشـن و ساده است ؛ برای حل مسأله بهینه سازی استفاده می کند، با همگرایی بیشتری به نقطه بهینه تلاش کنترلـی مـی رســیم .مــشکلات ایــن روش بهینــه ســازی را بــا الگوریتمهــای اثبــات شــده (مــدل وارونه ،انــدازه حرکــت و

ηخودتنظیم ) به میزان قابل توجهی برطرف نمـوده ایـم . جهـت بررسـی عملکـرد ایـن روش کنترلـی بـرروی فرآیندهای چند ورودی -چند خروجی ازفرآیند تنظیم ارتفاع مایع در سه تانک که به مخزن جمع آوری مایع متصل اند،استفاده شده است .نتایج شبیه سازیها نشان می دهندکه مدل فـازی -عـصبی ارائـه شـده در شناسـایی فرآیندهای غیرخطی بسیار توانا بوده و یک مدل مناسب از فرآیندرا شناسایی می کنـد.همچنـین کنتـرل پـیش بین مبتنی بر این مدل (فازی -عصبی )  در میزان فراجهش و زمان نشست ،دارای عملکرد بهتری است .

 
ادامه مطلب...
کنترل زاویه خمش و ژنراتور توربین بادی با استفاده از کنترل کننده های مرتبه بالا وانتگرالی مود لغزشی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدM.Sc گرایش مهندسی برق- قدرت

کنترل زاویه خمش و ژنراتور توربین بادی  با استفاده از کنترل کننده های مرتبه بالا وانتگرالی مود لغزشی

تعداد صفحات :94

چکیده

توربین های بادی به عنوان یکی از ابزار تولید انرژی الکتریکی از انرژی های تجدید پذیر و پاک مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. بحث کنترل توربین به منظور تولید توان بیشتر و مقرون به صرفه بودن استفاده از آن در برابر سوخت های فسیلی، روش های مختلف کنترلی را به چالش کشیده است. در پژوهش حاضر هدف استفاده از کنترل کننده های مود لغزشی به علت مقاوم بودن آن برای بهبود توان خروجی و تثبیت آن در مواقع لزوم می باشد. برای این منظور از کنترل کننده های انتگرالی برای بیشینه نمودن توان خروجی و نیز از کنترل کننده های مرتبه بالا برای تثبیت توان به منظور جلوگیری از آسیب دیدن توربین استفاده شده است. نتایج حاصل نشان دهنده عملکرد مناسب و مطلوب کنترل کننده های به کار رفته در سیستم می باشد. سیستم کنترلی ابتدا توان خروجی را به بیشینه ترین حالت خود می رساند و سپس برای جلوگیری از اسیب دیدن توربین آن را در مقدار مطلوب مورد نظر تثبیت می نماید. دقت عملکرد کنترل کننده در این سیستم با توجه به خروجی های بدست آمده مناسب می باشد و سیستم در کمتر از چند ثانیه کنترل می شود.

 

ادامه مطلب...
توزیع اقتصادی بار با در نظر گرفتن اثر شیر ورودی بخار با استفاده از الگوریتم اجتماع ذرات

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد « M.S.C» گرایش:  قدرت

 عنوان:توزیع اقتصادی بار با در نظر گرفتن اثر شیر ورودی بخار با استفاده از الگوریتم اجتماع ذرات

تعداد صفحات : 82

 

تولید انرژی الکتریکی برای سیستم­های قدرت با هدف حداقل­سازی کل هزینه تولیدی برای واحدهای اکتیو موجود در شبکه قدرت، از مهمترین مباحث برای سیستم­های مدرن امروزی می­باشد. به بیانی دیگر هدف از توزیع اقتصادی بار برنامه­ریزی بهینه و مناسب برای واحدهای تولیدی با در نظر گرفتن عوامل و محدودیت­های غیرخطی موجود در شبکه قدرت و واحدهای تولیدی می­باشد. در این پایان نامه ، مسئله توزیع اقتصادی بار با در نظر گرفتن محدودیت­های غیرخطی از جمله تلفات شبکه انتقال، تاثیر شیر ورودی بخار بر تابع هزینه تولیدی، توازن تولید و مصرف در سیستم، نواحی ممنوعه، حدود تولید و نرخ سطح شیب­دار به یک مسئله بهینه­سازی تبدیل شده و در نهایت با الگوریتم اجتماع ذرات (pso) به حل آن پرداخته شده است. روش PSO یک روش مرتبه صفر است و نیازی به عملیات سنگین ریاضی مثل مشتق­‌گیری ندارد. یک روش مبتنی بر جمعیت است که از مشارکت ذرات استفاده می­کند. به منظور نشان دادن کارایی این روش، الگوریتم پیشنهادی بر روی سیستم نمونه 6 نیروگاهی با کل بار 1263 مگاوات اعمال شده است و نتایج به دست آمده از حالات مختلف الگوریتم پیشنهادی با هم مقایسه شده و سپس نتایج به دست آمده از الگوریتم پیشنهادی با الگوریتم ژنتیک (GA) مقایسه شده که نشان­دهنده کارایی و سرعت زیاد، زمان کم این الگوریتم در حل مسئله توزیع اقتصادی بار می­باشد.

 

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه درباره اشتراک گزاری رمز

چکیده
در این گزارش یکی از مباحث مهم مطرح شده در اصول رمزنگاری بنام “به اشتراک گذاری رمز” بررسی می گردد. ابتدا در مقدمه لزوم به اشتراک گذاری رمز، مثالها و کاربردهای عملی آن در دنیای بطور کامل به بررسی طرح آستانه ای شامیر واقعی بیان می شوند. سپس به کمک مقاله  استینسون که برای اولین بار این مسئله را بصورت تئوری مطرح و راه حل آن را ارائه کرده است می پردازیم و همچنین طرح کلی به اشتراک گذاری رمز، مدل ریاضی آن و نیز یکسری تعاریف قراردادی را ارائه می نماییم. در ادامه یکی از طرح های به اشتراک گذاری رمز بنام “طرح هندسی” را  که به دو صورت متفاوت توسط بلیک لی و سیمونز) مطرح شده شرح می دهیم. پس از آن طرح به اشتراک گذاری رمز پیوسته بررسی می شود. سپس طرحهای به اشتراک گذاری فعال و قابل صحه گذاری توضیح داده خواهند شد و همچنین طرحی با استفاده از قضیه باقی مانده چینی را  بررسی می کنیم. در آخر نیز به مقایسه آنها می پردازیم.

مقدمه
یکی از مسائلی که در مکانهای حساس مانند بانکها، پایگاههای اطلاعاتی و غیره مطرح است مسئله نحوه نگهداری رمزها و کلید های دسترسی و همچنین دسترسی به این مکانها و اطلاعات می باشد. اگر این اطلاعات بصورت یکجا و در نزد یک فرد یا دستگاه خاص قرار داده شود ضریب  امنیتی به دلایل مختلف کاهش می یابد. یکی از این دلایل امکان مصالحه فرد نگهدارنده رمز با دشمن و فاش ساختن رمز دسترسی به اطلاعات، منابع و یا وسائل حساس و یا دسترسی دشمن به دستگاه نگهدارنده رمز می باشد. دلایل دیگر اینکه در صورتی که رمز به هر علت حضور  نداشته باشد و یا دستگاه نگهدارنده رمز از کار بیفتد، امکان دسترسی از بین خواهد رفت. بطور کلی در دنیای امروز راه اندازی یک سیستم، از کار انداختن آن و یا امکان دسترسی به اطلاعات و منابع حساس نباید متکیی به یک فرد و یا دستگاه خاص باشد. بهمین علت به اشتراک گذاری  رمز و کلید دسترسی بسیار ضروری می باشد. مطمئنا به اشتراک گذاری رمز و یا کلید دسترسی به صورت مکانیکی و فیزیکی از زمانهای بسیار دور متداول بوده و می باشد. مانند تقسیم کردن نقشه گنج بین چندین نفر در گذشته و یا صندوقهای امانات در سال بانکها در حال حاضر که  دارای دو کلید و یا بیشتر هستند. اما بصورت تئوری اولین بار شامیر 1979 این مسئله را مطرح و راه حلی برای آن ارائه کرد. او طرح خود را طرح آستانه ای نامید. پس از او طرحهای دیگری نظیر طرحهای هندسی، فعال، پیوسته و… توسط افراد مختلف ارائه گردید و همچنین مشکلاتی که  طرحهای به اشتراک گذاری با آن روبرو هستند نظیر تقلب در به اشتراک گذاری توسط شراکاء و راه حلهای آن مطرح شده است.

تعداد صفحات: 75


ادامه مطلب...
بررسی کامل ترانسفورماتورهای تک فاز و سه فاز

عنوان پروژه : بررسی کامل ترانسفورماتورهای تک فاز و سه فاز

تعداد صفحات : ۹۴

شرح مختصر پروژه :  امروزه ترانسفورماتورهای تک فاز و سه فاز یکی از اصلی ترین تجهیزات الکتریکی مورد استفاده شده در صنعت برق می باشد.همانطور که می دانید ، ترانسفورماتور وسیله ای الکترومغناطیسی ساکن است که می تواند انرژی جریان متناوب را از مدار (سیم پیچ) به مدار دیگر فقط با حفظ اندازه فرکانس انتقال دهد و معمولاً به عنوان مبدل ولتاژ به کار می رود. یک ترانسفورماتور از دو سیم پیچ که بر روی یک هسته مغناطیسی (مثلاً هوا یا آهن) پیچیده شده اند، تشکیل می شود.

اساس کار ترانسفورماتورهای الکتریکی :

با عبور جریان متناوب از سیم پیچ اول ( اولیه )، در اطراف آن میدان مغناطیسی متناوبی ایجاد شده و از طریق هسته مسیر خود را می بندد و سیم پیچ دوم ( ثانویه ) را قطع می کند. بنابراین بر اساس قانون فاراده ولتاژی در سیم پیچ ثانویه القاء می شود که اگر مدار این سیم پیچ از طریق مصرف کننده ای بسته شود جریانی در آن جاری می شود، یعنی انرژی الکتریکی ( به صورت کاملاً مغناطیسی ) از سیم پیچ اول به دوم منتقل می شود.

 

فهرست مطالب پروژه بررسی کامل ترانسفورماتورهای تک فاز و سه فاز را در ادامه مشاهده می فرمایید :

ادامه مطلب...
دانلود جزوه کامل الکترومغناطیس (گردآوری از چند کتاب)

در نگارش این جزوه از مطالب - اشکال و... کتب الکترونیکی آموزشی متعددی از جمله کتاب کنکور پارسه استفاده شده است. لذا جا دارد از مولف این کتاب ارزشمند و مولفین سایر کتب کورد استفاده شده جهت تهیه این جزوه تشکر و قدردانی به عمل بیاوریم

 

مراجع:

1 - الکترومغناطیس میدان و موج - (دیوبد چنگ) انتشارات دانشگاه تهران - مترجم پرویز حبه دار مارالانی

2 - مبانی الکترومغناطیس - (احمد صفایی) - انتشارات شیخ بهایی

3 - رهیافت حل مسئله در الکترومغناطیس - مولف : محمود دیانی - ناشر : نص

4 - الکترومغناطیس مهندسی - مولف : دکتر محمود محمد طاهری - ناشر : حهش

 

می توانید جزوه فوق را در 157 صفحه در ادامه مطلب دانلود نمایید

ادامه مطلب...
کتاب Financial Econometrics ، نوشته Roman Kozhan

این کتاب موضوعاتی مثل مدل رگرسیون ، مدل های خطی ، واحد آزمون ریشه ، مدل نوسانات و تجزیه و تحلیل چند متغیره هم سری را در برگرفته است.

 

عنوان کتاب : Financial Econometrics

نویسنده : Roman Kozhan

ساختار فایل : PDF

زبان کتاب : انگلیسی

تعداد صفحات : ۱۱۹

حجم فایل : ۳.۸ مگابایت

 

ادامه مطلب...

تصحیح ضریب توان یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای کاهش هزینه های انرژی است که در زمانی اندک هزینه ی خود را برمی گرداند. پیشرفت های صورت گرفته در سال های اخیر، اطمینان و ظرفیت سیستم های جبران سازی را افزایش داده و نصب آن را ساده نموده است.
در بسیاری از موارد طراحی سیستم و برآورد ابعاد آن، به دلیل افزایش سالانه هارمونیک ها چه در شبکه های فشار ضعیف و چه در شبکه های فشار متوسط، سخت تر شده است. مبدل های قدرت، کنترل کننده های موتوری، مبدل های فرکانس ثابت، تلویزیون ها و کامپیوترها به شبکه هارمونیک تزریق می کنند. این هارمونیک ها ممکن است توسط امپدانس ها و خازن های شبکه تقویت شود.
در این کتاب که توسط شرکت فراکوه گردآوری شده است با انواع روش های پیشگیری و رفع این مشکلات در سیستم های قدرت آشنا می شوید.

تعداد صفحات کتاب : ۵۳ صفحه

ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید