close
دانلود فیلم
پایان نامه تربیت بدنی
بررسی رابطه کمال گرایی و عزت نفس در ورزشکاران و غیر ورزشکاران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین کماگرایی و عزت نفس بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران شهرستان انار است که زمینه ی عنوان شده عبارتند از : ایا بین کمال گرایی و عزت نفس در ورزشکاران  و غیر ورزشکاران رابطه وجود دارد و ایا ورزش بر کمال گرایی و عزت نفس بالا اثر میگذارد که جهت ازمون این فرضیه جامعه مورد مطالعه عبارتند از : ورزشکاران شهرستان انار که به نوعی مداوم ورزش میکنند و غیر ورزشکاران شهرستان انار که به هیچ وجه ورزش نمی کنند . که ازمون کمال گرایی ۳۸ املی هیل و همکاران و عزت نفس ۱۰ سئوالیه روزنبرگ بر روی انها اجرا شد که جهت ازمون فرضیه ها از روش امار توصیفی . نما . میانگین و انحراف استاندارد و همچنین همبستگی پیرسون استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست امده از تجزیه و تحلیل داده ها می توان گفت بین کمال گرایی و عزت نفس در ورزشکاران  و غیر ورزشکاران رابطه ی معنا داری وجود دارد.

 مقدمه

توجه روانشناسان ورزش به صورت ویژه ای به ورزش های حرفه ای و قهرمانی معطوف شده است به طوری که یافته های پژوهشی حاکی از این است که متغییرهای روانشناختی ماننر اضطراب . کمال گرایی و عزت نفس اثرات مهم و متفاوتی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران میگذارند (burtoh .vealy.martens. 1990) همچنین اهداف شخصی و استانداردهاو مقایسه های بین فردی از پیش بینی کننده های مهم اضطراب شناختی و اعتماد به نفس و پیشرفت ورزشی گزارش شده اند (jones . swain . cale . 1991) (lane . terry . 1995) عملکرد ورزشی را می توان به عنوان کل ارزش  مورد انتظار مربی از  رویدادهای رفتاری مجزا که فرد در طی یک دوره زمانی مشخص انجام می دهد تعریف کرد . این عملکرد یک ویژگی رفتاری است که بین مجموعه ی رفتارهای هم تیمی ها و رفتارهایی که از  سوی یک فرد در زمان های متفاوت انجام میگیرد تمایز قایل می شود . عملکرد ورزشی از متغیرهای است که تحت تاثیر مسایل روانشناختی ورزشکاران قرار میگیرد. با توجه به اینکه متغییرهای کمال گرایی وعزت نفس ممکن است بخشی از عملکرد ورزشکاران انار را تبیین کند بررسی انها از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه روانشناسی ورزش و تمرین

دانلود پایان نامه روانشناسی ورزش و تمرین ۵۰ صفحه ورد word


روانشناسی ورزش و تمرین شاخه ای از علم ورزش و تمرین است که مطالعه علمی رفتار بشر و کاربرد علمی این دانش را در زمینه های تمرین و ورزش در بر می گیرد. این رشته بر حوزه های فرعی معینی از روانشناسی ، خصوصا روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی تاکید دارد. البته حوزه های دیگری در روانشناسی ورزشی و تمرین مطرح هستند از جمله جنبه های روان فیزیولوژیکی یا رشدی. نظریه های شخصیتی به طور سنتی به نظریه های روان پویشی /ارگانیسمی ، خصلت و نظریه های یادگیری اجتماعی طبقه بندی می شود. (دنیل گیل/۲۰۰۰) در خلال سالهای اخیر علاقه به روانشناسی ورزشی شناختی افزایش یافته است. این رشته تاثیر عوامل ذهنی را بر اجرا مورد بررسی  قرار می دهد . شواهد حاکی از این است که مهارت های ذهنی نیز همچون مهارتهای جسمانی آموختنی هستند. به نظر می رسد مهارتهای ذهنی و جسمی برای اجرا و عملکرد ایده آل ضروری هستند . (دبوراآ. وست،چارلز آ. بوچر ۱۳۷۴) وقتی درباره اوج اجرا صحبت می شود ، بی درنگ واژه اطمنیان نیز به میان می آید. اطمنیان پدیده ای غیر قابل مشاهده است که با توجه به چگونگی اجرا به سرعت در افراد تغییر می کند. (نمازی زاده و نقوی ۱۳۸۱) در دو دهه اخیر ، مربیان و پژوهشگران ورزشی به منظرو ارتقاء عملکرد ورزش قهرمانان و دسترسی آنان به ثبات در اجرای مهارتهای ورزشی متفاوت به عوامل روان شناختی توجه شایانی داشته اند. در بین عوامل روان شناختی مؤثر در ورزش های قهرمانی ، اعتماد به نفس و اضطراب بخش وسیعی از مطالعات را به خود اختصاص داده اند و در این زمینه پژوهش های فراوانی انجام شده است . (محسنی، منوچهر ۱۳۷۲) باور یا درجه ای از اطمینان به توانایی های خویش برای رسیدن به موفقیت را اعتماد به نفس گویند. اعتماد به نفس ورزشی به طور ویژه درجه مشخصی از توانایی های ورزشکار است که وی را قادر می سازد تا مهارتهای ورزشی را با موقیت به پایان برساند.(مستعلی،فروزان ۱۳۸۱) اعتماد به نفس و اعتماد به نفس ورزشی به عنوان مهمترین عامل تاثیر گذار بر عملکرد ورزشی  محسوب میشود . مطالعات زیادی نشان داده اند اعتماد به نفس ورزشی ورزشکاران بیش از غیر ورزشکاران است .(اسد پور ۱۳۸۱،نمازی زاده و نقوی ۱۳۸۱ و حسن زاده ۱۳۸۲) و ورزشکاران با اعتماد به نفس ورزشی بالا از سطح عملکرد بهتری برخوردارند (ویلیامز و کرین ۱۹۹۸ ،چاز ۲۰۰۱، وودمن و هاردی ۲۰۰۳، بات و همکاران ۲۰۰۳) . روان شناسان معتقدند، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، هرگز نمی توانند به موفقیت های چشمگیری نایل شوند . بنابراین ارتباط بین اعتماد به نفس و عملکرد ورزشی یکی از موضوعات حیاتی در پژوهش های روانشناسی است. (میرمنصوری ۱۳۷۳) اعتماد به نفس ورزشکاران در توانایی اجرای مهارت های پیچیده تأثیر گذار است و گاه باعث میشود ورزشکار به اجرای مهارتهای آسان تر و کم خطر تر تن دهد.(میرکاظمی و همکاران ۱۳۸۱) اعتماد به نفس ورزشی در حقیقت می تواند یک متغیر بی ثبات و موقتی باشد. بی ثباتی اعتماد به نفس ورزشی در طی یک دوره زمانی اساسا تحت تاثیر منابع اعتماد به نفس ورزشی است . محققین با تلاش خویش می توانند به این موضوع نائل شوندکه منابع اعتماد به نفس چگونه می توانند سطح اعتماد ، شناخت ،هیجان و رفتار ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهند (ویلی ۱۹۸۶). رقابت ورزشی یک محیط اساسی برای پیگیری و عملکرد عالی است (دودا۱۹۸۷). ویلی و همکاران (۱۹۹۸) ۹ خرده مقیاس را به عنوان منابع اعتماد به نفس ورزشی مطرح نمودند که عبارتند از : تسلط ،ابراز توانایی، آمادگی بدنی / روانی ، خود ابرازی بدنی ، حمایت اجتماعی ، رفتار رهبری مربی ، تجارب غیر مستقیم ، آرامش محیطی  و موقعیت مطلوب . تمام تلاش های یک ورزشکار و قهرمان بر آن است که بهترین عملکرد را در حین رقابتهای ورزشی در معرض دید داوران ، تماشاگران و کارشناسان ورزشی قرار دهد و بتواند در میدان رقابت ورزشی به عنوان برنده از صحنه خارج شود.  

ادامه مطلب...
دانلود رایگان مقاله در مورد سطح مربیگری

عصری که هر لحظه اش در گرو تغییرات شگفت انگیز است، ارتباطات حرف اول را می زند. تحقیقات نشان می دهد که حدود هفتاد و پنج درصد از اوقات روزانه ما به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران می گذرد. به همین دلیل کیفیت زندگی هر کسی بستگی به کیفیت ارتباطات او با دیگران د ارد. همه ما در محیط کار فرصت های یکسانی داریم اما تنها کسانی مسیر پیشرفت و ترقی را به سرعت می پیمایند و احترام، اعتبار و مقام برای خویش کسب می کنند که قدرت بیان داشته باشند، خود را به د رستی مطرح کنند و در شرایط مختلف و با افراد مختلف، ارتباطی مناسب و مؤثر برقرار کنند (آل یاسین،۱۳۷۶).
مهارت های ارتباطی سرمایه ای مهم برای هر فرد در راه موفقیت به شمار می رود. توانایی برقراری ارتباط برای همه ی مخلوقات زمین الزامی است، و انسان ها نیز از این قانون مستثنی نیستند. البته ارتباط انسان ها بسیار پیچیده تر و دشوار تر از سایر مخلوقات است. راه های متعدد و مختلفی برای برقراری ارتباط میان انسان ها وجود دارد. با پیشرفت مهارت های ارتباطی اعتماد به نفس نیز افزایش می یابد، از این رو تقویت مهارت های ارتباطی می تواند جزء استراتژی های طولانی مدت برای رسیدن به موفقیت باشد .
امروزه فعالیت های تربیت بدنی به عنوان نوعی تربیت عملی و بخشی از تربیت مکتبی که با فعالیت های مختلف ورزشی، سلامت جسمی و روحی دانش آموزان را مدنظر دارد، مورد توجه خاص می باشد. فعالیت های ورزشی بادارا بودن عنصر مسابقه، رقابت، همکاری، نظم و مقررات و سازمان بخشیدن که حرکات جسمی و روحی به عنوان ابزاری نیکو در تعلیم و تربیت بشمار می آیند.
در میان فعالیت های مختلف ورزشی، بازی فوتبال بعنوان ورزشی ارزان، زیبا و پر هیجان از کشش و جاذبه ی بسیاری در نزد عموم برخوردار است. با توجه به وظایف متعدد و متفاوتی که یک مربی از جهات مختلف به عهده دارد، او را ناگزیر می سازد علاوه بر دانش فنی مربوط به رشته ی اختصاصی خود، در سایر علوم نظیر روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و سایر علوم انسانی اطلاعات داشته، همچنین شخص مربی باید از مهارت ارتباطی بالایی برخوردار باشد ( چراغپور، ۱۳۶۵)
بیشتر وقت مربیان در ارتباط با بازیکنانشان می گذرد و این ارتباط آن ها را برای نیل به هدف هایشان هماهنگ می سازد. یکی از عوامل موفقیت مربی، قابلیت ارتباط موثر است. او باید قادر به ایجاد ارتباط درست باشد. این گونه ارتباطات باید با والدین، عوامل اجرایی، بازی کنان و مردم برقرار گردد.بیشتر اوقات پیام های ما نارسا است
این نارسایی به جهت عدم ارتباط کلامی نمی باشد، بلکه به این دلیل است که ما به اهمیت ایجاد ارتباط غیر کلامی پی نبرده ایم.این مطلب می تواند درس مهمی باشد که مربی به اهمیت موضوع پی ببرد و نسبت به چگونگی بهبود مهارت های ایجاد ارتباط موثر وقوف بیشتری یابد ( لینچ ، ۱۹۴۲).

ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید