آموزش زبان با داستان انگلیسی
 
پایان نامه کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و کاربرد آن ها در کنترل دور موتور

عنوان پروژه : کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و کاربرد آن ها در کنترل دور موتور

تعداد صفحات : ۱۴۵

شرح مختصر پروژه : پروژه حاضر با عنوان کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و کاربرد آن ها در کنترل دور موتورهای جریان متناوب می باشد.همانطور که می دانید قبلا در اکثر مدارات فرمان از رله ها و کنتاکتورها استفاده میشد که امروزه plc در اکثر مواقع جایگزین آن ها گشته است.در فصل اول پروژه حاضر مقدمه ای از ساختار plc بیان شده است.از سرفصل های اصلی این فصل میتوان به مقایسه کامپیوتر با plc ، کاربرد plc در صنایع ، سخت افزار plc ، ورودی و خروجی در plc نام برد.

در فصل دوم پروژه کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی به بررسی انواع PLC از نظر سخت افزار پرداخته شده است.درفصل بعدی انواع ورودی و خروجی در plc ها بررسی شده است.در فصل های چهارم تا هفتم پروژه اهداف خاص در plc  و علی الخصوص کنترل دور موتورهای ac توسط plc بیان شده است که قبل از آن با درایوهای ac آشنا میشوید.

 

در دید اول PLC از سه قسمت اصلی یعنی ماژول های ورودی ، CPU و ماژول های خروجی تشکیل شده است. ماژول ورودی سیگنال های متنوع دیجیتال یا آنالوگ را از Field دریافت می نماید و سپس آن ها را به سیگنال های منطقی (۰ و ۱) تبدیل می نماید (که برای CPU قابل پردازش باشد). CPU مطابق با برنامه ای که قبلا کاربر آن را در حافظه ذخیره نموده است دستورات کنترلی را اجرا کرده و خروجی لازم را بصورت سیگنال های منطقی به ماژول های خروجی می فرستد ، این ماژول ها سیگنال های مزبور را به فرم دیجیتال یا با تبدیل ADC (آنالوگ به دیجیتال) به تجهیزات فیلد (Field) مانند عملگرها ارسال می نماید.

 

قبل از اینکه PLC در صنعت مورد استفاده قرار گیرد ، مدار های کنترلی کاملا سخت افزاری بودند. این مدارها بر اساس رله ها طراحی و سپس سیم بندی می شدند.بزرگترین عیب این روش آن بود که کوچکترین تغییری در سیستم کنترل مستلزم تغییر سخت افزار و سیم کشی بود که علاوه بر هزینه زیاد زمان زیادی را نیز برای احرا نیاز داشت ، بعلاوه در هنگام بروز خطلا کار عیب یابی (Troubleshooting) این مدار ها چندان ساده نبود.

سیستم جدید یا همان PLC مشکلات فوق را بهمراه نداشت . به سادگی قابل برنامه ریزی بود و تغییر در سیستم کنترلی با تغییر در نرم افزار برنامه کنترل بسهولت امکان پذیر می شد.مزایای فوق همراه با مزایای دیگر چون کوچکتر شدن ابعاد سیستم کنترل ، عیب یابی سریع تر ، خرابی کمتر ، توانایی اجرای فانکشن های پیچیده ، توانایی تبادل با سیستم های دیگر و … موجب شد که مدار های رله ای به سرعت میدان را برای حضور PLC ها خالی کنند.

فهرست مطالب پروژه :

ادامه مطلب...
دانلود پروژه بررسی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت

عنوان پروژه : بررسی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت

تعداد صفحات : ۱۱۴

شرح مختصر پروژه : این پروژه با عنوان بررسی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت برای دانلود آماده شده است .هدف ما از پروژه بررسی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت این است که بهبود روش های مناسب ارزیابی قابلیت اطمینان جهت استفاده در سیستم قدرت را نشان دهیم و اهمیت شاخص های قابلیت اطمینان متعددی را که می تواند ارزیابی گردد توضیح دهیم.محاسبه شاخص های قابلیت اطمینان برای یک دسته بخصوص اطلاعات و شرایط سیستم ممکن است. این شاخص ها می تواند به صورت مقادیر مطلق یا نسبی قابلیت اطمینان سیستم دیده شود.

شاخص های قابلیت اطمینان سیستم قدرت می تواند بوسیله روش های گوناگونی محاسبه شوند. دو روش اصلی، روش تحلیلی و شبیه سازی می باشند. بسیاری از روش ها بر پایه روش تحلیلی می باشند و روش های شبیه سازی نقش کمتری در کاربردهای مشخص دارند. روش های شبیه سازی شاخص های قابلیت اطمینان را بوسیله شبیه سازی فرآیند واقعی و رفتار تصادفی سیستم برآورد می کند.روش های فعلی ارزیابی قابلیت اطمینان معمولاً مربوط به تشخیص کفایت می شوند.

ارزیابی قابلیت اطمینان، نیازمند داده های منطقی و قابل قبول است.سیستم های قدرت در دهه های اخیر همواره در حال پیشرفت بوده اند. نخستین تأکید آنها بر تامین یک منبع قابل اطمینان و اقتصادی انرژی الکتریکی برای مصرف کننده ها می باشد.مسئله اساسی در برنامه ریزی سیستم، برآورد صحیح ظرفیت ذخیره می باشد. مقدار بسیار کم آن، قطعی وسیع و مقدار بسیار زیاد، گرانی را به همراه دارد. نتیجه نامعلوم بودن قابلیت اطمینان واقعی هر تاسیساتی، هدر رفتن بیشتر سرمایه است.

 

قابلیت اطمینان در شبکه قدرت (Power Network Reliability) در واقع یعنی سیستم باید طوری طراحی شود که برای ارائه انرژی قابل اعتماد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.هدف ما این است که بهبود روش های مناسب ارزیابی قابلیت اطمینان جهت استفاده در سیستم قدرت را نشان دهیم و اهمیت شاخص های قابلیت اطمینان متعددی را که می تواند ارزیابی گردد توضیح دهیم.

در ادامه فهرست مطالب پروژه بررسی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های قدرت را مشاهده میفرمایید :

ادامه مطلب...
پروژه مطالعه و شبیه سازی آنتنهای تلفن همراه

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: مطالعه و شبیه سازی آنتنهای تلفن همراه
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ۶۶
________________________________________________________
- چکیده:
انتقال امواج الکترومغناطیسی می تواند توسط نوعی از ساختارهای هدایت کننده امواج (مانند یک خط انتقال یا یک موجبر) صورت گیرد و یا می تواند از طریق آنتنهای فرستنده و گیرنده بدون هیچ گونه ساختار هدایت کننده واسطه ای انجام پذیرد. عوامل مختلفی در انتخاب بین خطوط انتقال یا آنتنها دخالت دارند. بطور کلی خطوط انتقال در فرکانسهای پایین و فواصل کوتاه عملی هستند. با افزایش فواصل و فرکانسها تلفات سیگنال و هزینه‌های کاربرد خطوط انتقال بیشتر میشود و در نتیجه استفاده از آنتنها ارجحیت می یابد(١).
در حدود سالهای ١٩٢٠ پس از آنکه لامپ تریود برای ایجاد سیگنالهای امواج پیوسته تا یک مگاهرتز بکار رفت، ساخت آنتنهای تشدیدی (با طول موج تشدید) مانند دوقطبی نیم موج امکان یافت و در فرکانسهای بالاتر امکان ساخت آنتنها با ابعاد و اندازه ی فیزیکی در حدود تشدید (یعنی نیم طول موج) فراهم شد. قبل از جنگ دوم جهانی مولدهای سیگنال مگنی‌ترون و کلایسترون و مایکروویو (در حدود یک گیگاهرتز) همراه با موجبرهای توخالی اختراع و توسعه یافتند. این تحولات منجر به ابداع و ساخت آنتنهای بوقی شد. در خلال جنگ دوم جهانی یک فعالیت وسیع طراحی و توسعه برای ساخت سیستم‌های رادار منجر به ابداع انوع مختلف آنتنهای مدرن مانند آنتنهای بشقابی (منعکس کننده) عدسی‌ها و آنتنهای شکافی موجبری شد(١).
امروزه گستره وسیعی از انواع مختلف آنتنها در مخابرات سیار و سیستمهای بیسیم در حال استفاده اند و کماکان رقابت در زمینه کوچک کردن ابعاد آنتنها و بهینه کردن مشخصات تشعشعی آنها ادامه دارد. در این بخش به‌طور خلاصه به مرور اصول، تعاریف مشخصات تشعشعی آنتنها پرداخته شده است.
- جمع بندی 

در این پژوهش سعی شده است آنتنی طراحی شود که ضمن دارا بودن ابعاد کوچک تا حد ممکن مستقل از حضور اجسام در اطراف آنتن باشد. در فصل نخست این گزارش کمیت ها و تعاریف اولیه آنتن‌ها تا حد ممکن تعریف شد و سپس در فصل دوم نحوه عملکرد آنتن های تلفن همراه و انواع آنها و همچنین محل قرارگیری آنتن در تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفت. در فصل سوم منحصرا آنتن های PIFA مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند و در پایان فصل روش تحلیل آنتن PIFA در این پژوهش توضیح داده شده است. در فصل چهارم نحوه طراحی آنتن دو باند مورد نظر این پژوهش که از نوع PIFA است به صورت گام به گام توضیح داده شده است. سپس یکی از مشخصات تشعشعی آنتن (VSWR) در دو باندMHz ٩٠٠ و  MHz١٨٠٠   در دو حالت خاص برای گوشی تلفن همراه یکی در حالت عادی و یکی در حالتی که یک جعبه رسانا به ابعادmm ۵٠×mm۵۴×mm١٠ به جعبه گوشی اضافه شده است با یکدیگر مقایسه گردیده است.  با توجه به نمودارها می توان نتیجه گرفت که تقریبا حضور اجسام رسانا در اطراف آنتن بی تاثیر است.

ادامه مطلب...
پایان نامه بررسی انتقال حرارت در وسایل و تجهیزات نیروگاه

پایان نامه بررسی انتقال حرارت در وسایل و تجهیزات نیروگاه

تعداد صفحات : ۳۹۳ صفحه

پمپ ها

تقريباً در كليه فرآيندهاي شيميايي، جابجايي سيال(گاز و مايع) صورت مي‌گيرد. انرژي لازم براي حركت سيال توسط پمپ، كپرسور و دمنده تأمين مي‌شود. به كمك اين دستگاه‌ها مي‌توان بر انرژي مكانيكي اين دستگاه ها افزود و باعث ازدياد سرعت، فشار يا ارتفاع آنها شد. لازمة استفادة بهينه از دستگاه هاي ياد شده، آگاهي به اصول ترموديناميك و مكانيك سيالات مي‌باشد.
از پمپ در جابه جايي سيال مايع، از دمنده در انتقال سيال گازي، از كمپرسور در فشرده‌سازي و انتقال سيال گازي و از نقاله‌ها و بالابرها در حمل و نقل پيسوته و مكانيكي مواد جامد استفاده مي‌شود و نقاله در هر شكل، اندازه و وزن ( از يك گرم تا چند تن ) كاربرد دارند. در اين فصل به منظور آشنايي با دستگاه هاي انتقال مواد توضيح مختصري پيرامون هر يك ارايه مي‌شود. پمپدستگاهي است كه با دريافت انرژي مكانيكي از يك منبع خارجي، آن را به سيال انتقال مي‌دهد. بدين ترتيب انرژي سيال خروجي از پمپ افزايش مي‌يابد. از اين وسيله براي جابه جايي سيال در مدارهاي مختلف هيدروليكي، شبكه هاي لوله‌كشي، ارتفاع معين و به طور كلي انتقال سيال از يك نقطه به نقطه ديگر استفاده مي‌شود. انرژي مورد نياز در يك پمپ به عواملي چون ارتفاع سيال جابه جا شده، فشار سيال در مقصد، طول و قطر لوله، سرعت جريان و خواص فيزيكي سيال همچون گرانروي و چگالي بستگي دارد.

كاربرد پمپها در صنايع شيميايي
كاربرد پمپها در صنايع شيميايي فراوان مي‌باشد؛ در زير به مواردي از آنها اشاره مي‌كنيم.

الف – پمپ كردن مايعاتي نظير سولفوريك اسيد، محصولات نفتي چون بنزين و نفتا از منبع ذخيره به محل فرآيند،
ب – پمپ كردن سيال به واكنشگاه،
ج- پمپ كردن سيال از مبادله‌كن گرمايي،
د- پمپ كردن واكنش ‌دهنده‌ها به درون واكنشگاه،
هـ – پمپ آب خنك
و- پمپ نفت خام يا گاز طبيعي براي مسافتهاي طولاني.

تقسيم بندي پمپ‌ها
پمپ‌ها براساس نحوة انتقال انرژي به سيال به قرار زير تقسيم بندي مي‌شوند.
الف- پمپ‌هاي ديناميكي: انتقال انرژي به سيال در اين پمپ‌ها دائمي است. پمپ‌هاي گريز از مركز، پمپ‌هاي محيطي و پمپ‌هاي خاص از انواع پمپ‌هاي ديناميكي مي‌باشند.
ب- پمپ‌هاي جابه‌جايي: انتقال انرژي به سيال در اين پمپ‌ها با تناوب صورت مي‌گيرد. از انواع آنها مي‌توان به پمپ‌هاي رفت و برگشتي و پمپ‌هاي گردشي اشاره نمود.

فهرست مطالب در ادامه

ادامه مطلب...
پروژه راه‌اندازی موتور BLDC با استفاده از DTC

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: راه‌اندازی موتور BLDC با استفاده از DTC
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:  ١١٣
________________________________________________________
- چکیده:
موتورهای Dc بدون جاروبک(BLDC)
در این بخش در مورد ویژگی‌ها، انواع و اساس عملکرد موتورهای DC بدون جاروبک مغناطیس دائم (PM BLDC) بحث می‌گردد.
١- تعریف موتور BLDC
موتور BLDC در مراجع مختلف دارای تعاریف متفاوتی می‌باشد. استاندارد انجمن ملی سازندگان تجهیزات الکتریکی (NEMA)ف موتور BLDC را این‌گونه تعریف می‌نماید:
یک موتور بدون جاروبک، ماشین دوار خود سنکرونی است که دارای روتور مغناطیس دائم بوده و از موقعیت‌های مشخصی از شافت دوار روتور، جهت کموتاسیون الکترونیکی استفاده می‌شود. این موتور می‌تواند همراه با درایوهای الکترونیکی مربوطه به‌صورت مجتمع باشد یا این‌که موتور از درایو مربوطه جدا باشد.
KUSKO نیز تعریف زیر را بیان می‌کند[١٢]: 
یک موتور که دارای سیم‌پیچی استاتور بوده و یک موتورم مغناطیس دائم برجسته از جنس آهن نرم دارد. سیم‌پیچ‌های استاتور از یک منبع تغذیه اولیه DC و به توسط یک ماتریس از سوئیچ‌های حالت جامد تغذیه گشته و عمل کنترل با استفاده اط سنسورهای وضعیت و با منطقی مشخص انجام می‌شود.در غیاب یک ریگلاتور، سرعت موتور متناسب با ولتاژ DC اولیه می‌باشد.
موتور BLDC اساساً دارای ساختاری مشابه یک مغناطیس دوار همراه با یک مجموعه از هادی‌های حامل جریان می‌باشد. از این‌نظر، مشابه با یک موتور کموتاتور DC معکوس شده نیز می‌باشد که مغناهطیس می‌چرخد اما هادی‌های جریان، ایستان باقی می‌مانند. در هر دو حالت، برای ثابت‌ماندن جهت گشتاور در یک جهت، جریان در هادی‌ها می‌بایست در هر زمان که یک قطب مغناطیسی از روبروی آن عبور می‌کند، پلاریته‌اش نیز معکوس شود. در یک موتور کموتاتور DC، معکوس شدن پلاریته با کموتاتور و جاروبک‌ها انجام می‌شود. چون کموتاتور نسبت به روتور ثابت می‌باشد، لحظات سوئیچ زنی به‌طور اتوماتیکن با تغییر پلاریته میدان مغناطیسی هادی‌ها سنکرون می‌گردد. در یک موتور BLDCف معکوس شدن پلاریته با کلید‌زنی ادوات الکترونیک قدرت انجام می‌گردد. پروسه‌ کموتاسیون در هر دو نوع ماشین، شبیه به هم بوده و سنکرون با وضعیت روتور می‌باشد و لذا معادلات دینامیکی مربوطه و مشخصه‌های سرعت-گشتاور آن‌ها یکسان می‌باشند.

ادامه مطلب...
پروژه بررسی عوامل ایجاد کننده تلفات قدرت در شبکه انتقال و فوق توزیع

جزئیات بیشتر این محصول:

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: تحلیل و بررسی و محاسبه عوامل ایجاد کننده تلفات قدرت در شبکه های انتقال و فوق توزیع
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: ٩١
+ همراه با یک فایل پاورپوینت ٣١ صفحه ای برای ارائه در کلاس
________________________________________________________
- چکیده:
همانطور که می دانید امروزه بقای صنعت و زندکی مدرن بدون استفاده از انرژی الکتریکی امکان پذیر نیست . این انرژی برای رسیدن به مصرف کننده از سه بخش تولید ، انتقال وتوزیع تشکیل شدهاست .
باتوجه به رشدروز افزون جمعیت و بالا رفتن فرهنگ استفاده از انرژی الکتریکی ، شبکه های برق رسانی در چند دهه اخیر رشد سریعی داشته اند که این رشد مستلزم رشد همزمان روشهای مهندسی طراحی وتوسعه می باشد ، متاسفانه در بخش توزیع به دلیل طراحی های تلفات و افت انرژی زیاد می باشد که سرچشمه این مشکلات عدم وجود برنامه ای مدرن برای پیش  بینی نیازهای آتی شبکه می باشد .
چه بسا شبکه هایی که بدون در نظر گرفتن پارامترهای آینده نگری طراحی شده و با گذشت زمان و رشد بار ، کارآیی لازم را نداشته باشد و باعث ایجاد تلفات و اختلالاتی در شبکه شود برای نمونه طی برنامه اول و دوم توسعه در کشور شعار روستاهای بی برق کشور مطرح گردید که علی رغم تبعات مثبت اقدام فوق در طی این سالها کیلومترها شبکه توزیع ، بدون پیش بینی قبلی و حتی برآورد فنی و اقتصادی احداث گردید که در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی خواهد شد . سعی داریم در این پروژه راهکارهای مهندسی برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و بهینه کردن شبکه برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و بهینه کردن شبکه توزیع و فوق توزیع با استفاده ازپیش بینی های فنی ارائه کنیم که نتیجه آن کاهش تلفات و صرفه جوئی قابل توجهی خواهد بود .
در شبکه های برق رسانی درصد قابل توجهی از توان و انرژی تولیدی نیروگاه ها در مسیر تولید تا مصرف به هدر می روند ، که مقدار این تلفات به پارامترهای متعددی از جمله بافت شبکه، نوع تجهیزات ، چگالی بار ، نوع مصرف و سهم هر یک در کل ، شکل منحنی مصرف و شرایط آب و هوائی منطقه وابسته می باشد . تنوع و تعدد عوامل موثر در مقدار تلفات سبب می شود که مقدار آن حتی در دو شبکه به ظاهر مشابه و با پیک مصرف یکسان ، متفاوت باشد ..
در تجزیه و تحلیل تلفات ، دوعامل اصلی آن یعنی تلفات توان و تلفات انرژی باید مشترکاً مورد بررسی قرار گیرند چون مقدار تلفات توان در ساعات پیک هر شبکه به طور مستقیم در تعیین ظرفیت مفید نیروگاهها موثر می باشد ، که این مطلب نشانگر اهمیت بیشتر تلفات توان در مقایسه با تلفات انرژی می باشد . گر چه امکان محاسبه یا تخمین ماکزیمم تلفات توان بخشی از شبکه در ساعات پیک شبکه سراسری تا حدودی امکان پذیر می باشد . اما محاسبه و اندازه گیری آن برای کل مسیر تولید تا مصرف کاری دشوار و در برخی موارد غیر عملی است . یکی از دلایل مهم این پیچیدگی ، وجود عوامل ناشناخته و غیر قابل اندازه گیری در بین اجزاء تلفات می باشد ، که به همین دلیل در گزارشات آماری تنها به تلفات انرژی شبکه ها اشاره می گردد . از آنجا که تلفات توان تابعی از تغییرات مصرف لذا مقدار آن در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت می باشد و به همین دلیل در برخی از ساعات روز مقدار آن زیاد و در ساعات دیگر کم می باشد . در یک دوره مشخص ، تلفات انرژی از مجموع تلفات لحظه ای توان به دست می آید . به همین دلیل درصد تلفات انرژی مبین متوسط تلفات توان در دوره مورد مطالعه می باشد ، یا به عبارت دیگر درصد تلفات در ساعات پیک به مراتب بیشتر از درصد متوسط تلفات انرژی می باشد . به عنوان مثال متوسط سالیانه تلفات انرژی شبکه سراسری برق با احتساب مصارف داخلی نیروگاه ها چیزی در حدود ٢٠ درصد می باشد . اما بررسی های انجام شده نشان می دهد مقدار تلفات در ساعات پیک حدود سی درصد می باشد [١٣ و ۴٩ ] به عبارت دیگر در ساعات پیک حدود سی درصد از ظرفیت نیروگاه ها به شکل های مختلفی در اجزاء شبکه به هدر می رود .
ادامه مطلب...