close
ویزای ایران
موتور القایی
 
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد:موتور القایی

مقدمه

1-1) موتور القایی

موتور القایی پرکاربردترین موتور الکتریکی مورد استفاده در صنعت می باشد که از مزایای این ماشین می توان 6 مورد را نام برد: نیاز به نگهداری کمتر، قابلیت اطمینان بالاتر،هزینه اولیه کمتر و ارزانتر، وزن، حجم و اینرسی کمتر، استحکام بالاتر و قابلیت کار در محیط های همراه با گرد و غبار و در محیط های قابل انفجار. دو مورد از معایب تمام موتور های القایی را می توان به شرح ذیل بیان کرد: وابسته بودن سرعت به گشتاور بار و ضعیف بودن رفتار در کاربردهای سرعت متغیر در حالت بدون استفاده از سیستم کنترلی خارجی.

از مهمترین کاربردها می توان به استفاده در اغلب صنایع، وسایل حمل و نقل و خودروهای هیبریدی و کاربردهای خانگی اشاره کرد. موتورهای القایی از نظر ساختمان به دو دسته کلی روتور سیم پیچی شده و قفس سنجابی تقسیم می شوند.

اعمال ولتاژ به استاتور سبب ایجاد جریان در سیم پیچهای استاتور و در نتیجه سبب بوجود آمدن میدان دوار مغناطیسی استاتور ((Fs در مدار مغناطیسی شامل هسته استاتور، فاصله هوایی و هسته روتور می­گردد. عبور شار از میان هسته روتور و در نتیجه سیم پیچ­های روتور سبب القای ولتاژ در سیم پیچ های روتور می­گردند. با توجه به اتصال کوتاه بودن سیم پیچ های روتور و با اتصال روتور به منبع خارجی، جریانی در سیم پیچ های روتور القاء می­گردد که سبب ایجاد میدان مغناطیسی دوار روتور ((Fr می­شود. برهم کنش این دو میدان سبب چرخش روتور می­گردد. موتورهای الکتریکی در هنگام راه اندازی به جریان زیادی نیاز دارند. بنابراین برای محدود کردن جریان راه اندازی از روشهای مختلفی استفاده می­کنند که به آنها روشهای راه اندازی می­گویند. از روشهای راه اندازی موتور القایی به روشهای زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مقاومت خارجی روتور در مورد موتورهای با روتور سیم پیچی شده
  • کاهش ولتاژ تغذیه به روش ستاره مثلث
  • کاهش ولتاژ تغذیه با استفاده از اینورتر ((Soft Starter
  • کاهش ولتاژ تغذیه با استفاده از اتوترانس
ادامه مطلب...
دانلود پروژه بررسی موتور های القایی (آسنکرون) و روش های راه اندازی آنها

شماره پروژه : ۱۰۸

عنوان پروژه : بررسی موتور های القایی (آسنکرون) و روش های راه اندازی آنها

تعداد صفحات : ۱۱۷

شرح مختصر پروژه :  با توجه این موضوع که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی علی الخصوص موتورهای آسنکرون (القایی) یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.

موتورهای القایی AC عمومی ترین موتورهایی هستند که در سامانه های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحکم , قیمت ارزان , هزینه نگه داری پایین و اتصال آسان و کامل به یک منبع نیروی AC امتیازات اصلی موتورهای القایی AC هستند.انواع متنوعی از موتورهای القایی AC در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای کارهای مختلفی مناسب اند.با اینکه طراحی موتورهای القایی AC آسانتر از موتورهای DC است , ولی کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی AC نیازمند درکی عمیقتر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورهاست.این نکته در اساس انواع مختلف ، مشخصات آنها ، انتخاب شرایط برای کاربری های مختلف و روشهای کنترل مرکزی یک موتورهای القایی AC را مورد بحث قرار می دهد.

از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد  و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر  تاثیر بسزایی دارد.

ادامه مطلب...
روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی

عنوان پروژه : روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی

تعداد صفحات : ۱۱۰

شرح مختصر پروژه : در پروژه حاضر ابتدا مطالبی درباره ماشین های القایی و علی الخصوص موتورهای القایی گرد آوری شده است و سپس به بررسی روش های کنترل سرعت ماشین های القایی پرداخته شده است.و در یک فصل به طور کامل کنترلر فازی در پیاده سازی کنترل سرعت موتور القایی پرداخته شده است.همانطور که میدانید موتورهای القایی یا همان موتورهای آسنکرون Ac از دو قسمت اساسی تشکیل شده : رتور و استاتور

در فصل اول پروژه روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی ساختار ، اساس کار و نحوه عملکرد موتورهای القایی (آسنکرون) بررسی شده است و انواع مختلف این موتورها آورده شده است و همچنین مدار معادل موتور القایی رسم شده است.چ.در فصل دوم روش های کنترل سرعت موتورهای القایی بحث شده است که از انواع این روش ها میتوان به تنظیم  سرعت گردش موتور بوسیلۀ تغییر فرکانس ، تغییر مقاومت اهمی مدار روتور ، اتصال کاسکاد یا آبشاری ، تنظیم سرعت موتور آسنکرون بوسیله مبدلهای فرکانس یا اینورترهای جریان متناوب ، روش pwm در کنترل سرعت موتورهای القایی و .. اشاره کرد.

فصول آخر یک سیستم کنترل سرعت موتور القایی سه فاز با کنترلر فازی اینورتر PWM سینوسی معرفی میشود. کنترلر فازی با استفاده از خطای سعت و تغییرات خطای سرعت، سرعت موتور را کنترل می کند. نیازی به مدل دقیق موتور نیست.محرکه موتور القایی با دقت تنظیم سرعت مناسب، پیاده سازی شده. که مشاهده میگردد خطای حالت ماندگار سرعت سیستم حلقه بسته کنترل یرعت با بار نامی در حد قابل قبول است.

در ادامه فهرست مطالب پروژه روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی را مشاهده می فرمایید.

ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید