close
دانلود فیلم
موتورهای القایی ac
 
پایان نامه کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و کاربرد آن ها در کنترل دور موتور

عنوان پروژه : کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و کاربرد آن ها در کنترل دور موتور

تعداد صفحات : ۱۴۵

شرح مختصر پروژه : پروژه حاضر با عنوان کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و کاربرد آن ها در کنترل دور موتورهای جریان متناوب می باشد.همانطور که می دانید قبلا در اکثر مدارات فرمان از رله ها و کنتاکتورها استفاده میشد که امروزه plc در اکثر مواقع جایگزین آن ها گشته است.در فصل اول پروژه حاضر مقدمه ای از ساختار plc بیان شده است.از سرفصل های اصلی این فصل میتوان به مقایسه کامپیوتر با plc ، کاربرد plc در صنایع ، سخت افزار plc ، ورودی و خروجی در plc نام برد.

در فصل دوم پروژه کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی به بررسی انواع PLC از نظر سخت افزار پرداخته شده است.درفصل بعدی انواع ورودی و خروجی در plc ها بررسی شده است.در فصل های چهارم تا هفتم پروژه اهداف خاص در plc  و علی الخصوص کنترل دور موتورهای ac توسط plc بیان شده است که قبل از آن با درایوهای ac آشنا میشوید.

 

در دید اول PLC از سه قسمت اصلی یعنی ماژول های ورودی ، CPU و ماژول های خروجی تشکیل شده است. ماژول ورودی سیگنال های متنوع دیجیتال یا آنالوگ را از Field دریافت می نماید و سپس آن ها را به سیگنال های منطقی (۰ و ۱) تبدیل می نماید (که برای CPU قابل پردازش باشد). CPU مطابق با برنامه ای که قبلا کاربر آن را در حافظه ذخیره نموده است دستورات کنترلی را اجرا کرده و خروجی لازم را بصورت سیگنال های منطقی به ماژول های خروجی می فرستد ، این ماژول ها سیگنال های مزبور را به فرم دیجیتال یا با تبدیل ADC (آنالوگ به دیجیتال) به تجهیزات فیلد (Field) مانند عملگرها ارسال می نماید.

 

قبل از اینکه PLC در صنعت مورد استفاده قرار گیرد ، مدار های کنترلی کاملا سخت افزاری بودند. این مدارها بر اساس رله ها طراحی و سپس سیم بندی می شدند.بزرگترین عیب این روش آن بود که کوچکترین تغییری در سیستم کنترل مستلزم تغییر سخت افزار و سیم کشی بود که علاوه بر هزینه زیاد زمان زیادی را نیز برای احرا نیاز داشت ، بعلاوه در هنگام بروز خطلا کار عیب یابی (Troubleshooting) این مدار ها چندان ساده نبود.

سیستم جدید یا همان PLC مشکلات فوق را بهمراه نداشت . به سادگی قابل برنامه ریزی بود و تغییر در سیستم کنترلی با تغییر در نرم افزار برنامه کنترل بسهولت امکان پذیر می شد.مزایای فوق همراه با مزایای دیگر چون کوچکتر شدن ابعاد سیستم کنترل ، عیب یابی سریع تر ، خرابی کمتر ، توانایی اجرای فانکشن های پیچیده ، توانایی تبادل با سیستم های دیگر و … موجب شد که مدار های رله ای به سرعت میدان را برای حضور PLC ها خالی کنند.

فهرست مطالب پروژه :

ادامه مطلب...
دانلود پروژه تجهیزات الکتریکی و نگهداری از آنها

عنوان پروژه : تجهیزات الکتریکی و نگهداری از آنها

تعداد صفحات : ۳۳

شرح مختصر پروژه : پروژه حاضر با عنوان تجهیزات الکتریکی و نگهداری از آنها  آماده شده است. که به بررسی عایقهای الکتریکی ، اضافه گرمایش مجاز در هادیهای تجهیزات الکتریکی،ژنراتورهای سنکرون ، راه اندازی مجدد موتورها پس از برگشت ولتاژ ، شرایط غیر نرمال درکار موتورهای و نحوه رفع عیب در آنها ، بهره برداری و نگهداری از ترانس ها و اتو ترانس ها پرداخته است.عایق های موجود در ماشینهای الکتریکی و تجهیزات فشار قوی باید از نظر استقامت در مقابل این نوع پالسها نیز طبقه بندی شده و مشخص شوند. عایقهای الکتریکی با گذشت زمان نیز در اثر آلودگی و جذب رطوبت فاسد شده و خاصیت خود را از دست می دهند .

وقتی که جریان نامی به طور مداوئم در هادیهای الکتریکی عبور میکند موجب گر شدن آنها و ایزولاسیون مجاورشان می شوند. این پدیده عاملی است که محدودیت اساسی را برای باردهی تجهیزات الکتریکی بوجود می آورد .بر اساس استاندارد های معتبر ، حداکثر درجه حرارت مجاز در انواع مواد عایقی بین ۹۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد معین شده است.

 

تغییرات ولتاژ در ترمینالهای ژنراتور های سنکرون به میزان ۵/۰ +تثیری درقدرت نامی نخواه داشت.ولی در صورتیکه همین تغییرات از ۵ % تجاوز نماید جریان بار را نیز باید برای هر حالت خاص در مقداری که به کمک تست و یا محاسبه قابل حصول است معین نمود ، البته در هر حال نباید قدرت خروجی بیش از مقدار نامی شو.

به لحاظ اینکه موتورهای الکتریکی جز تجهیزات اساسی  حساس می باشند ،عیوب و نقایصی که در انها بروزمی کند باید سریعاً شناسایی و بر طرف گردند .

به همین جهت ذیلاً بعضی از معایب بسیار متداول موتورها و نحوه رفع آنها مختصراً توضیح داده شده است .

۱-هنگام راه اندازی یک الکتروموتور اگر جهت گردش آنمعکوس باشد باید جای دو فاز مختلف را روی ترمینال عوض نمود .

۲- اگر موتوری که استارت می شود به حرکت در امده ولی تولید صدای غیر معمول بنماید و یا با سرعتی کمتر از مقدار ادی به گردش درآید ممکن الست در اثر یکی از علل زیر باشد :

الف ) قطع یکی از فازهای استاتور که اغلب در اثر سوختن یک فیوز یا اشکال در کلید اتوماتیک و یا قطعی در داخل خود موتور به وجود آمده و در برخی موارد نیز ممکن است یک فاز شبکه قطع شده و تعداد زیادی از مصرف کنند ها منجمله موتورها را دو فاز نماید .

ب ) قطعی یا ضعیف شدن کنتالکت در مدار سیم پیچ روتور (ضعیف شدن اتصالات جوشی در بین قسمتهای مختلف هادیها و رینگهای انتهایی در موتورهای قفسه سنجابی و قطع مدار رئوستا یا معیوب شدن جاروبکها در موتور های با روتور سیم پیچی شده  ).

باید دانست که اگر موتور در حال کار باشد ضعیف شدن اتصالات مدار روتور ، با نوسان عقربه آمپر متر استاتور مشخص شدهو اگر ساکن باشد در موقع استارت به سرعت نرمال خود نخواهد رسید .

ادامه مطلب...
دانلود پروژه بررسی موتور های القایی (آسنکرون) و روش های راه اندازی آنها

شماره پروژه : ۱۰۸

عنوان پروژه : بررسی موتور های القایی (آسنکرون) و روش های راه اندازی آنها

تعداد صفحات : ۱۱۷

شرح مختصر پروژه :  با توجه این موضوع که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی علی الخصوص موتورهای آسنکرون (القایی) یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.

موتورهای القایی AC عمومی ترین موتورهایی هستند که در سامانه های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحکم , قیمت ارزان , هزینه نگه داری پایین و اتصال آسان و کامل به یک منبع نیروی AC امتیازات اصلی موتورهای القایی AC هستند.انواع متنوعی از موتورهای القایی AC در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای کارهای مختلفی مناسب اند.با اینکه طراحی موتورهای القایی AC آسانتر از موتورهای DC است , ولی کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی AC نیازمند درکی عمیقتر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورهاست.این نکته در اساس انواع مختلف ، مشخصات آنها ، انتخاب شرایط برای کاربری های مختلف و روشهای کنترل مرکزی یک موتورهای القایی AC را مورد بحث قرار می دهد.

از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد  و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر  تاثیر بسزایی دارد.

ادامه مطلب...
روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی

عنوان پروژه : روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی

تعداد صفحات : ۱۱۰

شرح مختصر پروژه : در پروژه حاضر ابتدا مطالبی درباره ماشین های القایی و علی الخصوص موتورهای القایی گرد آوری شده است و سپس به بررسی روش های کنترل سرعت ماشین های القایی پرداخته شده است.و در یک فصل به طور کامل کنترلر فازی در پیاده سازی کنترل سرعت موتور القایی پرداخته شده است.همانطور که میدانید موتورهای القایی یا همان موتورهای آسنکرون Ac از دو قسمت اساسی تشکیل شده : رتور و استاتور

در فصل اول پروژه روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی ساختار ، اساس کار و نحوه عملکرد موتورهای القایی (آسنکرون) بررسی شده است و انواع مختلف این موتورها آورده شده است و همچنین مدار معادل موتور القایی رسم شده است.چ.در فصل دوم روش های کنترل سرعت موتورهای القایی بحث شده است که از انواع این روش ها میتوان به تنظیم  سرعت گردش موتور بوسیلۀ تغییر فرکانس ، تغییر مقاومت اهمی مدار روتور ، اتصال کاسکاد یا آبشاری ، تنظیم سرعت موتور آسنکرون بوسیله مبدلهای فرکانس یا اینورترهای جریان متناوب ، روش pwm در کنترل سرعت موتورهای القایی و .. اشاره کرد.

فصول آخر یک سیستم کنترل سرعت موتور القایی سه فاز با کنترلر فازی اینورتر PWM سینوسی معرفی میشود. کنترلر فازی با استفاده از خطای سعت و تغییرات خطای سرعت، سرعت موتور را کنترل می کند. نیازی به مدل دقیق موتور نیست.محرکه موتور القایی با دقت تنظیم سرعت مناسب، پیاده سازی شده. که مشاهده میگردد خطای حالت ماندگار سرعت سیستم حلقه بسته کنترل یرعت با بار نامی در حد قابل قبول است.

در ادامه فهرست مطالب پروژه روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی را مشاهده می فرمایید.

ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید