close
تبلیغات در اینترنت
مقالات مدیریت
مرورگرهای پیشنهادی :
موضوعات
  • پایان نامه و مقاله فنی مهندسی
  • مهندسی برق ، الکترونیک ، مخابرات
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی معماری
  • مهندسی ساخت و تولید
  • مهندسی منابع طبیعی
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی شیلات
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی مواد
  • مهندسی نقشه برداری
  • مهندسی تاسیسات
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی متالوژی
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی معدن
  • مهندسی نفت
  • محیط زیست
  • جوشکاری
  • پایان نامه و مقاله علوم انسانی
  • حقوق
  • اقتصاد
  • مدیریت
  • جغرافیا
  • جهانگردی
  • حسابداری
  • تربیت بدنی
  • ادبیات فارسی
  • علوم سیاسی
  • علوم اجتماعی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت روابط عمومی
  • احکام و معارف اسلامی
  • روانشناسی و علوم تربیتی
  • گرافیک
  • هنر
  • بیمه
  • تاریخ
  • موسیقی
  • صنایع دستی
  • پایان نامه و مقاله پزشکی
  • علوم آزمایشگاهی
  • بهداشت عمومی
  • طب هسته ای
  • چشم پزشکی
  • جنین شناسی
  • روان پزشکی
  • دندانپزشکی
  • پیراپزشکی
  • دامپزشکی
  • طب سنتی
  • داروسازی
  • پرستاری
  • پزشکی
  • مامایی
  • آناتومی
  • ژنتیک
  • پایان نامه و مقاله علوم پایه
  • زیست شناسی
  • زمین شناسی
  • دندانپزشکی
  • دامپزشکی
  • پزشکی
  • فیزیک
  • پاورپوینت و اسلاید فنی مهندسی
  • پاورپوینت معماری
  • پاورپوینت کامپیوتر و IT
  • نمونه سوالات استخدامی
  • نمونه سوالات استخدامی بانک
  • نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش
  • نمونه سوالات استخدامی شهرداری
  • نمونه سوالات استخدامی تامین اجتماعی
  • نمونه سوالات استخدامی دستگاه اجرایی
  • نمونه سوالات استخدامی فنی و حرفه ای
  • نمونه سوالات استخدامی وزارت خانه ها
  • نمونه سوالات استخدامی نظامی
  • سایر نمونه سوالات استخدامی
  • جزوات دانشگاهی
  • جزوات دروس مشترک دانشگاهی
  • جزوات مهندسی برق
  • جزوات مهندسی مکانیک
  • جزوات مهندسی عمران
  • جزوات رشته حسابداری
  • جزوات مهندسی فیزیک
  • جزوات مهندسی معماری
  • جزوات مهندسی ریاضی
  • جزوات مهندسی صنایع
  • جزوات مهندسی شیمی
  • جزوات مهندسی کامپیوتر و IT
  • جزوات رشته زمین شناسی
  • جزوات رشته روانشناسی
  • جزوات مهندسی مخابرات
  • جزوات رشته مدیریت
  • جزوات تربیت بدنی
  • جزوات حقوق
  • گزارش کارآموزی فنی مهندسی
  • مهندسی کامپیوتر (سخت افزار - نرم افزار)
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • صنایع غذایی
  • حسابداری
  • مدیریت
  • مطالب پربازدید
    مطالب تصادفی
    مطالب پیشین
  • بررسی مشکلات زندانيان زن پس از آزادی از زندان (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی مردم شناسی طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی فراوانی افسردگی در بيماران مبتلا به ديس پپسی مراجعه كننده به درمانگاه گوارش (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی عوامل مؤثر بر ميزان رضايت شغلی مديران واحد های آموزشی (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی عوامل موثر بر اختلالات يادگيری دانش آموزان (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی عوامل پرخاشگری و مشكلات دانش آموزان پرخاشگر و ارائه راه حلهای مناسب براي بهبود رفتار آنان (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی عوامل بر يادگيری دروس بخوانيم و بنويسيم پايه اول و دوم ابتدايی (شنبه 25 فروردین 1397)
  • عوامل ايجاد انگيزه معلمان و مديران مقاطع مختلف تحصيلی جهت استفاده از راه كارهاي نوين آموزش (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر افت تحصيلی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی علل و انگيزه های گرايش جوانان به رشته های فنی و حرفه ای (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی علل رقابت‌های مثبت و منفی و تأثير آن بر امنيت ملی كشور ايران (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی علل اجتماعی و تربيتی دروغگويی در كودكان دبستانی و راه های درمان آن (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسي شناخت غلط های املايی رايج در بين دانش آموزان (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی سنجش رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد مختلف تعهد سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش (شنبه 25 فروردین 1397)
  • بررسی رضايت مندی دانشجويان دانشگاه از امكانات علمی، عملی و منابع انسانی (شنبه 25 فروردین 1397)
  • ارتقاء-فناوری-و-نوآوری-در-كارخانه-پارس-خودرو
    ارتقاء فناوری و نوآوری در كارخانه پارس خودرو
    فرمت فایل دانلودی: .doc
    فرمت فایل اصلی: doc
    تعداد صفحات: 117
    حجم فایل: 494 کیلوبایت فایل ورد و قابل ویرایش 
    تعداد صفحات 136 صفحه
    مقدمه 
    ممكن است به دفعات شنيده باشيم كه سازمانهاي هر چندنوآور از صحنه رقابت خارج مي شوند ، اما سازمانهاي ديگر در همان محيط با موفقيت به كار خود ادامه مي‌دهند.
    آيا سازمانهايي كه از صفحه رقابت خارج مي‌شوند ، مي‌خواستند به چنين سرنوشتي دچار شوند ؟ در پاسخ بايد گفت كه نمي‌خواستند يا نمي‌خواهند به چنين سرنوشتي دچار شوند سازمانهاي كنوني بايد دنبال خلاقيت و نوآوري باشند و براي اينكه از بين نروند همواره بايد افراد را تشويق به نوآوري نمايند و پديده تغيير را با آغوش باز بپذيرند .( رابينز ، 1376) 
    در اغلب موارد سازماني كمتر به امر خلاقيت و نوآوري دست مي‌زنند زيرا آن را تجارت ريسك‌داري مي‌پندارند كه بايد از كار اصلي خود منحرف شده و به اموري كه هنوز امتحان نشده‌اند ، بپردازند . 
    سازماني بايد با ساختارهاي متناسب سازماني كه متضمن پرورش و رشد خلاقيت باشد به رويارويي آينده بپردازند و در غير اين صورت محكوم به فنا هستند . دي گرين در نوشته خود با عنوان « سازمان برازنده و شايسته » بر اين باور است كه سازماني بايد حالت سازگاري به خود بگيرند . سازمان خوب و شايسته آن است كه محيط را در ك كند ، اطلاعات و آگاهي‌هاي بايسته را به سرعت آماده كند ،‌سريع پاسخ دهد ، بستر مناسبي براي پرورش خلاقيت و نوآوري باشد ، از تجربيات بياموزد و ساختار خود را بازنگري كند .( Degreem, 1982)
    روند رو به رشد تكنولوژي و رقابت فشرده در صنايع و سازمانهاي مختلف ، ضرورت خلاقيت و‌ نوآوري را اجتناب ناپذير گردانيده است و سازمانهايي موفق هستند كه خود را با اين روند تطبيق دهند در غير اينصورت محكوم به شكست هستند .
    در كشور ما به دليل برخورداري از ارتكاب طبيعي و منابع خدادادي متاسفانه به فرايند نوآوري توجه چنداني مبذول نگرديده است و منتظر بوده‌ايم تا ديگران براي ما فكر كنند و به توليدات محصولات و فرآيندهاي جديد بپردازيم و نتايج آنها را پس از مدت طولاني و منسوخ شده دريافت و به كار گيريم .
    در مباحث علمي غالباً مفاهيم تحقيق در روش علمي بصورت مراتب بكار برده مي‌شود هر چند بين اين دو وجوه مشترك معنايي وجود دارد ، ولي تفكيك آنها موجب تميز اختلاف بين آنها مي‌شود . تحقيق ، روندي منظم‌تر و قوي‌تر و وسيع‌تر از روش علمي است ، تحقيق با ساختار منظم‌تري از كنكاش توام است ،‌كه معمولاً منجر به نوعي ثبت مراحل و گزارش نتايج و دستاوردها مي‌شود . هر چند مي‌توان روح علمي را بدون تحقيق بكار گرفته ولي تحقيق علمي را نمي‌توان بدون روش و جوهر علمي انجام داد .بنابراين تحقيق ، عرصه تخصصي‌تري از روش شناسايي است .( دلاور ، 1380) 
    جان ديوي ( J.Dewey) پژوهش را عبارت از فرايند جستجوي منظم‌ براي مشخص كردن يك موقعيت مي‌داند بنابراين پژوهش ، فرايندي است كه از طريق آن مي‌توان درباره ناشناخته‌ها به جستجو پرداخت ، و نسبت به آن شناخت لازم را كسب كرده در اين فرايند از چگونگي گردآوري شواهد و تبديل آنها به يافته را تحت عنوان روش شناسي ياد مي‌شود .( سرمدي ، 1380) 

    كنترل دقيق ،‌شرطي كه مانع عوامل نامربوط و مزاحم مي شود 
    نمونه‌گيري صحيح ، شرطي كه يافته‌هاي پژوهشي را قابل بسط و تعميم مي‌سازد .
    رعايت شرط اول ، امتياز دروني ، و رعايت شرط دوم ،‌اعتبار بيروني تحقيق را موجب مي‌شود . هر تحقيق خاص ، ممكن است داراي هر نوع اعتبار يافاقد يكي از آنها باشد . منظور اين نيست كه در مواردي كه اعتبار دروني يا بيروني در تحقيق اهميت دارند ، مي‌توان فقدان ديگري را ناديده گرفت ، بلكه منظور اين است كه مواردي يافت مي‌شود كه يكي از دو مساله حاكم نيست .( دلاور ، 1380)

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 23 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

     ترجمه مقاله رابطه بین سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی یک بررسی پژوهشی در منطقه ارزرو ترکیه

    عنوان انگلیسی :

    The relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: a survey study in the province of Erzurum, Turkey


    تعداد صفحات انگلیسی : 8 صفحه PDF

    محل و سال انتشار : ELSEVIRE - 2013 سایت

    Abstract
    Although employees are regarded as sources of change, creativity, learning and innovation which are strategic factors to achieve organizational goals, many of them choose to be silent and not to convey their valuable opinions and concerns about the problems in their organizations. Organizational citizenship behavior (OCB) is determined as a set of discretionary workplace behaviors that aid that organizational silence (OS) and OCB are very vital for organizations. In this study the relationship between OS and OCB is investigated. The data gathered from employees of two medicine firms and two hospitals located in the province of Erzurum, Turkey.


    عنوان فارسی مقاله :

    رابطه بین سکوت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی یک بررسی پژوهشی در منطقه ارزروم ترکیه

    تعداد صفحات ترجمه فارسی : 13 صفحه word

    محل انتشار : نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت راهبردی

    چکیده :

    هر چند کارکنان به عنوان منابع تغییر دگرگونی مد نظر می­باشند و به منطله آغازگران خلاقیت، آموزش، و نوآوری تلقی می­شوند که از جمله عوامل راهبردی برای بدست آوردن آماجهای سازمانی اند ولی غالب آنها ترجیح می­دهند تا سکوت اختیار نموده و به انتقال نقطه نظرات ارزشمند خویش و همانطور علایق و نگرانی پیرامون مسایل موجود در سازمان­های خویش نپردازند. رفتار شهروندان سازمانی (OCB) به عنوان مجموعه­ای از رفتارهای مبتنی بر صلاحدید محل کار که فراتر از نیازها و شرایط حرفه­ای اساسی هر کسی می­باشد، تلقی می­گردد. از این نقطه نظر می­توان گفت که سکوت سازمانی (OS) و رفتار شهروندی سازمانی (OCB) برای هر نهادی از اهمیت حیاتی برخوردار می­باشد. در این بررسی رابطه بین سکوت سازمانی (OS) و رفتار شهروندی سازمانی (OSB) مورد تحقیق قرار می­گیرد. داده­های گردآوری شده به کارکنان دو رکت دارویی و دو بیمارستان واقع شده در منطقه ارزروم ترکیه تعلق دارند.

    واژگان کلیدی :سکوت سازمانی، رفتار شهروندی سازانی، ارزروم

    مقدمه :
    یک ضرب المثلی در ترکیه وجود دارد که می­گوید : اگر حرف چرب و نرم باشد، در آن صورت سکوت طلاست. با این وجود آیا سکوت یک امر ارزشمند هست یا نه ؟ در این دنیای سرشار از رقابت و بطور مداوم در حال تغییر، صدا و بعد سکوت می­توانند برای سازمانها از ارزش بیشتری برخوردار باشند. این گفته عملاً توجه عنوان به سخنان بیهوده و غیر فردی است که گفته می­شوند. به عبارت دیگر کارکنان غالباً تمایلی به انتقال اطلاعات که می­توانند به عنوان اطلاعات منفی و یا تهدید کننده نسبت به افراد مافوق در یک سلسله مراتب سازمانی تلقی شوند ندارند.

    خاموش بودن ممکن است این معنی را بدهد که آیا کارکن می­ترسد که مدیر دارای واکنش منفی نسبت به ارتباطات سازمانی و اظهار نظر وی در مورد افراد فرادست سازمانی خویش باشد؟ و یا ممکن است واکنش افراد ما فوق در قالب تضعیف توانایی کارکن در کار با سازمان فوق تجلی یابد؟


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 26 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    چکیده :

    برون سپاري عبارت است از پيدا كردن ارائه دهندگان خدمت جديد و روش‌هاي جديدي كه بتوان با اطمينان تهيه مواد، كالاها، اجزاء و خدمات را به آنها واگذار نمود. در حقيقت در واگذاري يا برون سپاري، سازمان از دانش و تجربه و خلاقيت ارائه دهندگان خدمت جديدي كه قبلاً‌ استفاده نكرده بهره‌مند مي‌شود. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر برون‌سپاری فرآیندهای سازمان امورمالیاتی برعملکرد آن باتوجه به مطالعه موردی مالیات برخودرو در استان کرمانشاه در نیمه اول سال ۱۳۹۳انجام گردید.پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی بوده و از حیث نحوه¬ی گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی ، از نوع پیمایشی است. این تحقیق از آن جهت کاربردی است که یافته¬های آن در حل مشکلات سازمان امورمالیاتی به کار گرفته می¬شود.و از آن جهت توصیفی هستند که متغیرها بر حسب وضع موجود مورد بررسی قرار می¬گیرند و متغیرهای تحقیق دستکاری نمی¬شوند.جامعه آماریِ این تحقیق، مؤدیان  و کارکنان سازمان امورمالیاتی کرمانشاه می‌باشد. پرسشنامه های طراحی شده میان این گروه ها توزیع و اطلاعات لازم جمع آوری ونظرات خبرگان و کارشناسان مالیاتی نیز گردآوری و یکپارچه گردیده است.نتایج حاصل ¬از این پژوهش نشان می‌دهند متغیر مستقل برون¬سپاری فرآیند ¬مالیات¬برخودرو دارای تأثیر 71 درصدی، برنامه ریزی مقدماتی دارای تأثیر 25 درصدی، تجزیه و تحلیل استراتژیک دارای تأثیر 49 درصدی، تحلیل هزینه دارای تأثیر 22 درصدی، مذاکرات دارای تأثیر 28 درصدی و الزامات پس از قرارداد دارای تأثیر 27 درصدی بر متغیر وابسته عملکرد سازمانی دارند. همچنین مشاهده گردید که همه این روابط از نوع مستقیم و مثبت می باشند. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان اذعان داشت برون‌سپاری مالیات برخودرو در استان کرمانشاه تاثیر مثبت وبه سزایی در¬عملکرد سازمان امورمالیاتی کرمانشاه داشته است.


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 149 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    تا قبل از دهه 1930 میلادی بطور گسترده ای باور بر این بود كه رهبری یك ویژگی فردی است، و تنها محدودی از افراد بطور ذاتی توانائیها و خصوصیاتی را به ارث برده اند و خداوند به آنان این ودیعه گرانبها را اعطا فرموده كه می‌توانند رهبران موثری باشند. از دهه 1930 به بعد، دانشمندان علوم اجتماعی و علوم رفتاری مسیر جدیدی را در تحقیق پیرامون رفتار و خصوصیات رهبری پیمودند. اصولا مشخص ساختن یك الگوی اساسی و یكسان رهبری ناممكن است، چرا كه از یك طرف نمی‌توان ویژگیهائی را برشمرده كه تمام رهبران موثر و موفق دارای آن خصوصیات باشند و از طرف دیگر با توجه به شرایط خصوصیات رهبران موفق و موثر در سازمانها نظامی، صنعتی و تعلیم و تربیتی با یكدیگر متفاوتند. به هرحال، عواملی كه برای یك رهبری موفق ضرورت دارد، داشتن مهارت و نگرش است كه می‌توان آنها را از طریق فراگیری كسب كرد، و یا بطور گسترده ای اصلاح نمود. رهبری را در یك طیف گسترده باید مورد توجه قرار دهیم. چرا كه چهار متغیر وجود دارد كه رهبری را متاثر می‌سازند، اول خصوصیات رهبر، دوم نگرش ها، نیازها و سایر خصوصیات فردی زیر دستان، سوم خصوصیات سازمان، مانند اهداف آن، و ماهیت وظایفی كه باید انجام پذیرد و چهارم: متغیرهای محیطی.

    خصوصیات شخصی كه برای عملكرد موثر رهبر لازم می‌باشد، باتوجه به سایر عوامل، تغییر می‌یابد. این چهار متغیر دستاوردهای تحقیقات و پژوهشهای علمی‌در مورد رهبری می‌باشد و مفهومش این است كه رهبری یك خصوصیت ذاتی فرد نیست. بلكه یك رابطه پیچیده بین این چهار متغیر می‌باشد.

    بنابر این اگر بپذیریم كه رهبری رابطه ای بین رهبر، پیروان، سازمان و عوامل محیطی است و قبول داشته باشیم كه این عوامل و متغیرهای موقعیتی با گذشت زمان تغییر می‌كند، لازم است بپذیریم كه خصوصیات و ویژگیهای رهبری نیز تغییر می‌كند.

    به هر تقدیر تسلط به تكنیك های فنی، مانند كامپیوتر، مالی، تولید، بازاریابی و امثالهم برای رهبری موثر كفایت نمی‌كند، چرا كه جنبه انسانی رهبری، به مراتب مهمتر از وظایف فنی است. برای بقا و حفظ موقعیت هر سازمان، وجود رهبری موثر، امری است حیاتی. سبك تصمیم گیری رهبر، یكی از ابعاد مهم رهبری است. روشهای بسیار متنوعی وجود دارد كه هر رهبر برای انجام وظیفه و یا اتخاذ تصمیمات مشخصی، می‌تواند از آنها استفاده كند كه با توجه به میزان مشاركت یا عدم مشاركت زیر دستان سبك رهبری متفاوت خواهد بود

    بعضی از زیر دستان تمایلی به مشاركت در فرآیند تصمیم گیری ندارند و پاره ای اشتیاق فراوان دارند. به هرحال با توجه به متفاوت بودن زیر دستان، میزان علاقه به مشاركت در فرایند تصمیم گیری نیز متفاوت است، حتی افراد نسبت به بعضی از تصمیمات بیشتر، مشتاق به مشاركت هستند و در بعضی دیگر، كمتر، همین درجه و میزان علاقه مندی و تمایل زیر دستان نسبت به مشاركت یا عدم مشاركت خود ایجاد كننده نوع سبك رهبری می‌باشد. بعبارتی توان و تمایل زیردستان، یك عامل اساسی در اتخاذ سبك بخصوصی از رهبری می‌باشد. در این مسیر به بررسی عوامل موثر برانگیزه كاركنان اداره کل امور مالیاتی شهر ری پرداختیم و فرضیه های موجود بر روی این موضوع را بررسی كردیم و پیشینه این مساله را مورد جستجو قرار داده تا بتواند راه گشایی برای تحقیق حاضر باشد. همچنین روش و شیوه تحقیق را درباره این مسئله ذكر كردیم و با پرسش نامه ای كه در بین كاركنان و پرسنل محترم این اداره کل توزیع كردیم یافته های تحقیق را بدست آوردیم تا توانستیم به نتیجه گیری دست یابیم.


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 115 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    فصل اول : طرح تحقیق

     

    • مقدمه

    برای میلیونها اروپایی،یاد گرفتن مهارتهای‌ شغلی با ارزش،مقدمه بردن طلا در جنگ‌ حرفه‌ای بین شرکتهای اروپایی است. این‌ یادگیری را از طریق اینترنت به دست می‌آورند.

    یادگیری الکترونیکی به عنوان یک روش‌ جدید که خیلی سریع و با کارآئی بالا این‌ مهارتهای جدید را یاد می‌دهد،خودنمایی می‌کند و یا به عبارتی یک روشی از یادگیری است که‌ تمام منابعی که در اختیار شما قرار می‌گیرد الکترونیکی است یعنی کلیه مطالب و موضوعاتی که یاد می‌گیرید روی پایگاههای‌ اطلاعاتی و یا به صورت نمایش عکس و پاورپوینت روی کامپیوتر ذخیره شده‌اند بیشترین شکل عمومی آن،محصولات آموزشی‌ کامپیوتری هستند مثل دیسکت‌های فشرده و نوارهای ویدیویی و شکل پیشرفته‌تر آن مبتنی بر وب است یعنی آموزش از طریق اینترنت.

    آموزش الکترونیکی ثابت کرده است که‌ تا 25 درصد یادگیری را نسبت به کلاسهای درس‌ سنتی افزایش می‌دهد.در آموزشهای سنتی‌ به‌طور خلاصه تمرکز روی استاد است، که در حقیقت یک نوع آموزش‌ غیرفعال و یک سویه است،دانش از طریق استاد منتقل می‌شود،ممکن است از تکنولوژی‌ استفاده شود اما بخش اصلی برای یادگیرنده‌ نیست.ممکن است از رسانه‌های گوناگون‌ استفاده شود اما بیشتر از طریق صحبت کردن‌ مطالب منتقل می‌شوند.ولی دسترسی به‌ آموزشهای الکترونیکی از روی میل است.برای‌ رفتن به کلاس لازم نیست یادگیرنده‌ مسافرتی را انجام‌ دهد.آموزش می‌تواند کاملا انفرادی باشد. به عبارتی به شیوه‌ای که یادگیرنده‌ می‌خواهد و در زمانی که‌ تعیین می‌کند انجام خواهد شد. بنابراین می تواند هم در محل کار خود به انجم امورات جاری شغل خود و هم به یادگیری حرفه مورد نظر بپردازد.

    این یعنی کار فرصتی برای یادگیری و یادگیری فرصتی برای بهتر کار کردن

     آموزش در سیستم یادگیری الکترونیکی کاملا فعال است و درصد زیادی از یادگیرندگان در بحثها و ارتباطات دوسویه مثل‌ اتاق گفتگو شرکت می‌کنند.تکنولوژی وب به‌ انها کمک می‌کند که به تمام منابع، اطلاعات جدید و برنامه‌های جدید دسترسی‌ داشته باشند و خیلی سریع آنها را تحت کنترل‌ درآورند.یکی از مزیتهای یادگیری‌ الکترونیکی شرکت در امتحانات به روش‌ مستقیم است. که به ارزیابی از سطح علمی فراگیر کمک می‌کند،با امتحانی که گرفته می شود نشان‌ می‌دهد که فراگیر نسبت به قبل چقدر پیشرفت‌ داشته‌است و یا اگر اولین بار است که امتحان‌ می‌دهد در چه سطحی است و از کجا باید درس را شروع کند تا مطالب برای وی تکراری‌ نباشد.از دیگر ابزارهای آموزش الکترونیکی‌ شرکت در کنفرانس الکترونیکی است این‌ تکنولوژی اجازه می‌دهد که یادگیرنده از فایلهای‌ صوتی بزرگ همزمان با نشان دادن برنامه‌ پاورپوینت استفاده کند.

    به‌طور خلاصه تمام سدهای کلاس درس‌ سنتی شکسته می شود.برخلاف آموزش سنتی(کلاس درس) آموزش الکترونیکی به شیوه خودش دوره‌ها را به صورت آموزشهای غیر هم‌زمان از طریق‌ کلاسهای مجازی زنده کامل می‌کند و هرگز شخص یادگیرنده محل کار خود را ترک نمی‌کند. زیرا در زمان‌ جابجا شدن از صرف هزینه و زمان که مهترین بعد یادگیری الکترونیکی است صرفه‌جویی‌ می شود.آموزش الکترونیکی نیاز دارد که شخص‌ یادگیرنده به صورت موثری وقت خود را مدیریت‌ کند. لذا همچنانکه در بالا اشاره شد سازمان ها برای تحقق امر آموزش در میان کارکنان خود با هدف ارتقاء دانش سازمانی، معمولا هزینه های زیادی را برای رفت و آمد، محل برگزاری دوره های آموزشی، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، تهیه و تکثیر کتاب­ها و جزوات آموزشی، حق تدریس مدرسین و هزینه های مدیریتی می پردازند؛ به طوری که حتی گاهی دوسوم هزینۀ آموزش را هزینۀ حمل و نقل تشکیل می دهد، از سوی دیگر با رشد فناوری های اطلاعاتی و دانش تولیده شده، ارتقاء سطح دانش سازمانی کارکنان برای سازمان ها با تخمین هزینه های مذکور نمی تواند مفید و سوددهی داشته باشد.  

    از طرف دیگر  سازمان ها امروزه تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش، وجود منابع محدود و… زیر فشارهای زیادی قرار دارند. پس از سالها تجربه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در امور کاری و اقتصاد خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشد. منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهد.

    شرکت هیبریدنیرو با هدف اصلی ایجاد سازمان دانش­مدار و ارتقاء دانش کارکنان اقدام به برگزاری دوره­های الکترونیکی زبان انگلیسی کرده است، در برگزاری  دوره های الکترونیکی عوامل گوناگونی در موثر بودن و اثربخش بودن آنها در فعالیت­ها و اهداف شرکت­ها و سازمان­ها تاثیر دارند، بر اساس یافته­های تحقیقات پیشین (الیس[1]،2012) آموزش الکترونیکی علمی موثر نیاز به زیرساخت­های سخت افزاری و نرم افزاری خاص دارد که بعد از تجهیز سازمانها به زیرساختهای لازم بایستی سایر عوامل موثر در سودمندی این دوره ها مانند مدرک تحصیلی، پست سازمانی و میزان اگاهی کارکنان از ضرورت برگزاری این دوره ها تبیین شوند، این پژوهش کاربردی با هدف اساسی «بررسی عوامل موثر بر اثربخشی دوره­های یادگیری الکترونیکی مدیران و ارتباط آن با توانمندسازی آنان در شرکت هیبرید» برای تبیین عوامل فنی و غیرفنی موثر بر سودمند بودن دوره های یادگیری الکترونیکی از دید کارکنان شرکت کننده در دوره و مدیران شرکت طراحی شده است.

    • بیان مساله :

    نیازهای روزافزون به آموزش کارکنان سازمان­ها، عدم دسترسی به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی، کمبود مدرسان مجرب و هزینه های زیادی که صرف آموزش کارکنان و روزآمد نگهداشتن دانش آنها می­شود، متخصصان را بر آن داشت که با کمک فناوری اطلاعات، روش­های جدیدی برای آموزش ابداع نمایند که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و نیز دارای کیفیت بالا باشد تا با استفاده از آن روش بتوان به طور همزمان جمعیت زیادی از فراگیران را تحت آموزش قرار داد (فرهادی، 1384). با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری الکترونیکی به عنوان یک الگوی[2] جدید در آموزش­های مدرن، پدیدار گشت (چو[3] و همکاران، 2008). یادگیری الکترونیکی، به عنوان شیوه­ای جدید در آموزش، تاثیر زیادی بر مدارس و موسسات و دانشگاه­ها داشته اما تاثیر آن بر سازمان­ها بعلت کمبود وقت در میان کارکنان و کمبود بودجه سازمانی برای آموزش های غیرمجازی بیشتر بوده است. در مقالات و گزارش­های علمی روزافزونی که در جهان ارائه می شود، بسیار تاکید شده است که بین دستاوردهای آموزشی کارکنان در سازمان­ها از طریق آموزش الکترونیکی و آموزش رو در رو فرق چندانی وجود ندارد، ولی هنوز این نوع آموزش از نظر عده بسیاری کیفیت پایین­تری نسبت به آموزش حضوری در یک محل و زمان دارد. بنابراین، برنامه­های آموزش الکترونیکی لازم است شاخص­های کیفی مناسبی ارائه دهند و در عین حال، مهارت­ها و توانمندی­های فراگیران این نوع آموزش باید بیشتر معرفی شوند تا سازمان­ها به این باور برسند با حفظ استانداردها و شاخص­ها، جای نگرانی نخواهد بود (صفوی، 1386).

    از دیگر سو سرمایه منابع انسانی اصلی­ترین و مهم­ترین منبع سرمایه­گذاری اقتصادی در عصر حاضر است. نیروی کار امروز باید قادر به پردازش حجم وسیعی از اطلاعات در مدت زمان کوتاهی باشد. با کوتاه­تر شدن دورۀ حیات و چرخه­های تولید محصول، اطلاعات و آموزش­های قبلی به سرعت منسوخ می­شوند.از سوی دیگر افزایش سرعت تولید محصولات جدید، مدیران آموزشی را ناگزیر به انتقال سریع­تر و مؤثر دانش و مهارت به کارکنان خود می­کند. در عصر تولیدات لحظه­ای، آموزش فوری عنصر اساسی برای کسب موفقیت در سازمان ها محسوب می­شود.که با نگاه اجمالی به دور و اطراف خود پی می­بریم که تغییر محیط به سرعت انجام می­گیرد و دیگر در این عصرآموزش­های سنتی پاسخگوی تغییرات محیط نیست) غضنفری،1388). با استفاده از روش­های مرسوم آموزش، معمولا سازمان­ها هزینۀ زیادی را برای رفت و آمد، محل برگزاری دوره های آموزشی، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، تهیه و تکثیر کتاب­ها و جزوات آموزشی، حق تدریس مدرسین و هزینه های مدیریتی می­پردازند؛ به طوری که حتی گاهی دوسوم هزینۀ آموزش را هزینۀ حمل و نقل تشکیل می­دهد و ممکن است که سوددهی لازم برای سازمان­ها و مؤسسات را نداشته باشد.

    سازمان­ها بعد از برگزاری دوره های مجازی آموزش در موضوعات گوناگون اقدام به نظرسنجی از شرکت کنندگان و مدیران سازمانها با اهداف  مختلف کرده اند برخلاف نظر موافقان آموزش سنتی در سازمان­های مختلف (مجهز و غیرمجهز) شرکت کنندگان بهرحال از این دوره ها رضایت نسبی داشته اند که این نسبت در مراکز مختلف بنا به نیاز کاربر، تجهیزات و موضوعات تدریس شده متفاوت بوده است. چشم انداز سیستم­های یادگیری الکترونیکی نسبت به سال­های آغازین شروع این سیستم آموزشی در دنیا کاملا تغییر یافته است و به سیستم­های آموزش الکترونیکی علمی[4] تبدیل شده است، این چشم انداز وقتی تحقق عینی می­یابد که عوامل موثر بر کیفیت این دوره­ها توسط پژوهشگران مختلف در ابعاد مختلف از نظر فنی و غیرفنی، عوامل شخصیتی، عوامل روانشناختی، موضوعی و … مورد بررسی قرار گیرد و بصورت کاربردی در سازمان­ها توسط مدیران آموزشی بکار گرفته شود (الیس[5]، 2012).

    به عقیده استوک یادگیری الکترونیکی می‌تواند به عنوان یک‌ نظام یادگیری تعاملی تعریف شود که در آن، محتوای آموزشی و یا تجربیات یادگیری از طریق فناوری‌های الکترونیکی و غالبا توسط اینترنت تحویل داده می‌شود و همچنین،امکان‌ دریافت بازخوردهای خودکار برای فعالیت‌های‌ فراگیر وجود دارد.یادگیری الکترونیکی‌ همهء جنبه‌های تحویل الکترونیکی از قبیل‌ اکسترانت،اینترانت،ماهواره‌ها،تلویزیون‌های‌ تعاملی،سی‌دی رام‌ها،نوارهای ویدئویی و صوتی،وب سایت‌ها،و دوربین‌های دیجیتالی‌ را دربرمی‌گیرد (استوک ، 2000)[6]

    در این بررسی منظور از یادگیری الکترونیکی به کارگیری فناوری اینترنت برای انتقال وسیع اطلاعاتی است که موجب افزایش عملکرد و دانش می‌شود. (روزنبرگ 65، 2001) معتقد است که یادگیری الکترونیکی بر اساس سه معیار عمده پایه‌گذاری شده است: 1. یادگیری الکترونیکی شبکه‎ای است که امکان به‎روز سازی مستمر، ذخیره‎سازی و توزیع اطلاعات را فراهم می‎سازد؛ 2. متن پیام از طریق فناوری استاندارد و با استفاده از کامپیوتر به کاربر (آموزش گیرندگان) منتقل می‌شود؛ 3. یادگیری الکترونیکی به عنوان ابزار کمک آموزشی است و به عبارتی، می‎توان در کنار انواع آموزش نظیر آموزشهای سنتی از این شیوه استفاده کرد.

    به منظور طراحی محیطهای یادگیری الکترونیکی مؤثر لیاو (2004)[7] سه نوع ملاحظه را پیشنهاد می‌کند: ویژگیهای یادگیرندگان، ساختار آموزش و تعامل. در ایجاد و توسعه یادگیری الکترونیکی درک نیازهای جامعه ضروری است. ابتدا ویژگیهای یادگیرندگان از قبیل نگرش، انگیزش، باورها و اطمینان آنها باید مشخص شود . یادگیری الکترونیکی محیطهای یادگیری مستقل را مورد تأیید قرار می‌دهد؛ به عبارتی، هر کاربر فرصتهای زیادی را برای یادگیری متناسب با توانمندی خود درمحیطهای یادگیری الکترونیکی دارد. با توجه به استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای برای آموزش این موضوع موجب توسعه مهارتهای شناختی یادگیرندگان می‌شود. این مهارتها می‌تواند شامل فهم عناصر مهم ، پیچیدگی مفهومی، توانایی به کارگیری مفاهیم برای استدلال و بحث و کسب توانمندی برای استفاده از دانش مفهومی برای موقعیتهای جدید باشد و در نهایت، محیطهای یادگیری الکترونیکی نوعی تعامل گروهی را پیشنهاد می‌کند، مانند تعامل یادگیرنده با یادگیرنده یا یادگیرندگان با آموزش‌دهندگان. تعامل گروهی نوعی از یادگیری مشارکتی است که به یادگیرندگان کمک می‌کند تا در حیطه مباحثی که در آن فعالیت می‌کنند، رشد یابند. زمانی که یادگیرندگان در حال گسترش تعامل خود با استادان و سایر یادگیرندگان هستند، در عین حال شانس افزایش دانش خود را بیشتر می‌کنند، چرا که بسیاری از مقولات یادگیری در داخل متن اجتماعی شکل می‌گیرد و این فرایند موجب شکل‌گیری ساختار مقابل ادراک می‌شود..

    .

    .

     

    2-2 – پیشینه پژوهش

    2-2-1– پیشینه یادگیری الکترونیکی

    الف) پیشینه پژوهش در ایران

    حنفی زاده (1384) طرحی ملی برای تهیه و تدوین شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و ارائه راهکارهیا استخراج انها به منظور ارزیابی امادگی الکترونیکی انجام داد در این طرح مدل ارزیابی امادگی الکرتونیکی ایران طراحی شد . مدل بدست آمده دارای 7 بعد زیر ساخت اصلی ، دولت الکترونیکی ، اقتصاد الکترونیکی ، آموزش الکترونیکی ، جامعه الکترونیکی ، بهداشت الکترونیکی و توانمندسازی های دنیای شبکه ای بود نتایج یافته های این مدل دارای 18 بعد و 154 شاخص بود که بصورت ازمایشی در سه شهر تهارن و همدان و بروجرد به اجرا در آمد .

    علی احمدی ، فتحیان و سلطانی ( 1385 ) در پؤوهشی با عنوان ” مدل مرجع برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های ایران ” مدل فنی را ویژه دانشگاه ها ارائه دادند . در پزوهش یاد شده پس از بررسی مدل های مرجع و معتبر در سطح جهان مدل مناسب انتخاب و سپس ، با توجه به ویژگی های دانشگاه های ایران بومی سازی شد .

    صفوی (1386) در پژوهشی با عنوان «معیارهای تولید دروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی معیارهای تولیددروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی» رعایت استانداردها در تولید محتوی را باعث ایجاد رضایت در دانشجو می­داند، چرا که باعث می شود دانشجو با یک انتظار مشخص با محصولات الکترونیکی انس گیرد و این موضوع در طول دوران تحصیل به او کمک زیادی می نماید.

    سید نقوی (1386) در مقاله ای با عنوان ” بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی : پیمایشی در دانشگاه های دارای اموزش الکترونیکی در ایران ” بیان می دارد که براساس نگرش دانشجویان عواملی نظیر استقلال ، راهنمایی استادان و آموزش های چند رسانه ای و براساس نگرش استادان عواملی نشیر احساس مفید بودن و خودکامیابی ، مهمترین عامل تمایل انها به استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی است .

    یعقوبی (1378) در پژوهشی با عنوان ” ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیات علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران : دیدگاه دانشجویان دوره های مجازی” بیان می دارد که مهمترین ویژگی های مطلوب برای دانشجویان دوره های مجازی ، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری ، مشارکت و خلاقیت ، مهرات در فناوری اطلاعات و عوامل انگیزشی است و مدیریت و تشویق ، تعامل مجازی ، پشتیبانی از دانشجویاان ، تعهد الکترونیکی ، تامین محیط تعاملی و نگرش مثبت به یادگیری الکترونیکی را مهمترین ویژگی های مطلوب اعضای هیات علمی در یادگیری الکترونیکی به شمار می آورد .

    حنیفی زاده و هدایتی پور (1387) در پژوهشی مدلی برای ارزیابی امادگی الکترونیکی دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی ایران رائه دادند . برای انجام پزوهش ، از میان مدل های معتبر ، 47 مدل مورد بررسی قرار گرفت و شاخص های آنها استخراج شد . در نهایت ، براساس روش دلفی مدلی ارائه گردید که شامل چهار بعد مدیریت و سیاست ها و راهبردهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، دسترسی ئ زیرساخت ، نیروی انسانی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی است .

    فتحیان (1387) در پزوهشی عوامل موثر بر امادگی الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط خدماتی را مورد شناسایی قرار داد . نتایج یافته ها ، عوامل موثر بر میزان امادگی الکترونیکی شرکت های کوچک م متوسط را به ترتیب عوامل فرهنگی ، شامل سطح سواد اطلاعاتی مدیریان و اعتقاد عمومی کارکنان؛ وجود راهبردها و برنامه های مرتبط و توسعه توان نرم افزاری و سخت افزاری بر شمرده است .

    اباصلت، عبدالمالکی و زاهدی (1390) در پژوهشی تحت عنوان «عوامل موثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجو » متغییرهای برداشت ذهنی از آسانی استفاده از یادگیری الکترونیکی،برداشت ذهنی از مفید بودن یادگیری الکترونیکی، نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از یادگیری الکترونیکی و تصمیم به استفاده از یادگیری الکترونیکی به عنوان عوامل موثر بر پذیرش و استفاده یادگیری الکترونیکی دارای اثرات مثبت و استفاده از یادگیری الکترونیکی در سطح 01/0 در میان دانشجویان را نتیجه گیری کرد.

    الهی، کنعانی، شایان (1390) در تحقیقی تحت عنوان « طراحی چارچوبی برای عوامل موثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی و سنجش آن» با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در دانشگاه های امیرکبیر، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی، و شهید بهشتی پرداخته اند، تحلیل داده ها نشان داده که عوامل فردی در بهترین شرایط و عوامل رسانه در پایین ترین وضعیت قرار دارند.

    خطیب زنجانی و همکاران (1390) در پژوهشی تحت عنوان «تحلیل ساختار یافته الزامات و چالش های موجود در یادگیری الکترونیکی و طراحی یک الگوی کاربردی برای پیاده سازی موفق دوره های الکترونیکی در آموزش پزشکی» عوامل موثر را زیرساخت، زیرساخت انسانی، زیرساخت پداگوژیکی، زیرساخت فرهنگی، اجتماعی، و ارزشی، زیرساخت اقتصادی،زیرساخت مدیریتی، زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی را ارائه و راهکار اصولی برای مراحل مختلف تحلیل،طراحی، پیاده سازی و ارزیابی یک دوره الکترونیکی پیشنهاد دادند.

    الف) پیشینه پژوهش در خارج از ایران

    چیو و همکارانش در مقاله ای با عنوان ” قابلیت استفاده ، کیفیت ، ارزش و تصمیم به تداوم یادگیری الکترونیکی ” سه عامل سودمندی و کیفیت و ارزش مشاهده شده در سامانه یادگیری الکترونیکی را بر رضایت الکترونیکی موثر می دانند . (Chiu et al.2005)

    نگی (2005) در پژوهشی تحت عنوان «بررسی اثرات آموزش الکترونیکی در چهار شرکت تبلیغاتی» به بررسی اثرات آموزش الکترونیکی دوره های بازاریابی و مرتبط با آن در چهار شرکت هم موضوع در یک شهر پرداخته و تحلیل یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان رضایتمندی کارکنان از کیفیت دوره های برگزار شده بالاست و مدیران شرکت ها از تاثیر دوره ها بر میزان دانش کارکنان و سودمندی آن دوره ها رضایت کامل دارند.

    موتولا و ون براکل در پزوهشی ابزارهای سنجش آمادگی الکترونیکی مرتبط با دسترسی به اطلاعات را به منظور معرفی ابزاری توانمند مورد ارزیابی قرار دادند . نتایج نشان داد که دسترسی به اطلاعات ، انسجام اجزاء سازمانی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، منابع انسانی و آمادگی ارتباط با خارج از سازمان در جهت ارائه ابزار واحد سنجش امادگی الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است رد نهایت مدلی بر همین اساس ارائه شد . (Mutula and Van Barkel 2006)

    هبرت (2007) در پژوهشی تحت عنوان«پنج چالش و راه حل در آموزشی الکترونیکی موسیقی در میان مدرسان» به بررسی چالش های موجود در میان مدرسان موسیقی از طریق شبکه اینترنت پرداخته و بر اساس یافته های پژوهش راه حل هایی مبنی بر برگزاری دوره های بصورت تصویری و صوتی و ارائه درسهای روانشناختی همزمان با دوره های الکترونیکی موسیقی به دانشجویان برای افزایش خلاقیت و توانمندی های روانی دانشجویان موسیقی ارائه دادند.

    نیکولز در سال 2008 در پژوهش خود مدلی مفهومی به نام e-LPM پیشنهاد داد . وی در این پژوهش به دنبال بررسی دلایل عدم استقبال دانشجوین از یادگیری الکترونیکی بود و در نهایت ، در مدل خود عوامل موثر بر گرایش و اصرار دانشجویان به یادگیری الکترونیکی را گرایش به رایانه، انگیزه شخصی دانشجویان ، برانگیزانند های محیطی ، رضایت ، عملکرد گذشته دانشجویان و موارد جمعیت شناختی مربوط به انها معرقی کرد . سپس ، وی با استفاده از روش تحقیق کیفی از 45 دانشجوی تربیت بدنی پیمایش خود را به انجام رساند . وی با استفاده از ازمون الفای کرونباخ پایایی پرسشنامه پژوهش را تایید و در تحلیل داده ها از آزمونهای امار توصیفی ،T    تک نمونه ای و Chi Square استفاده کرد و بدین صورت ، مدلی پیشنهادی خود را به تایید رساند . (Nicholas , 2008)

    پی چن سان و همکارانش در پژوهشی با عنوان ” محرک های یادگیری الکترونیکی موفق چیست ؟ پژوهش مبتنی بر آزمایش عوامل کلیدی موثر در رضایت یادگیرنده” هفت عامل اضطراب یادگیرنده از کار با کامپیوتر ، نگرش مدرس به یادگیری الکترونیکی ، انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی ، کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی ، سودمندی ، سهولت در استفاده ، و تنوع در ارزیابی را از عوامل تاثیرگذار بر رضایت یادگیرندگان دوره های یادگیری الکترونیکی می دانند و کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی را مهمترین عامل ارزیابی می نمایند (Pei-Chen Sun et al.2008)

    تروید مدلی را برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی موسسات آموزش عالی لیتوانی ارائه داد . براساس مدل ارائه شده دانشکده اقتصاد استکهلم ، موسسه حمل و نقل مخابرات ، و دانشکده بازرگانی ریگا مورد سنجش قرار گرفتند . نتایج نشان داد که الگوی ارائه شده از کارایی لازم برخوردار و شاخص های ان به آسانی قابل اندازه گیری و تفسیر است

    .


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 169 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    چکیده: در سرمایه گذاری مالی با ریسک های مواجه هستیم که این ریسک ها باید با مدیریت ریسک کاهش یابدمدیریت پروژه وظیفه ای پیچیده است که پیچیدگی آن به بزرگی ابعادکمی و کیفی پروژه دارد. پروژه هادرشرایط کنونی بازاروتجارت درهرلحظه اززمان درمعرض مواجه بابحرانقراردارند. محیط پروژه ها بسیارمتغیر بوده وشرایط عدم قطعیت،بسیارندواین شرایط برای پروژههای بزرگترمشکلترنیزمی گردد. بدون شک،مدیریت صحیح این ریسک ها،پیش بینی ازتسهیل شرایط بحران پروژه ها می باشدوضرورت دستیابی به علوم وابسته وگسترش این علوم،کاملاٌ آشکاراست. این مقاله به فرآیندمدیریت ریسک پروژه پرداخته،فرآیند مدیریت ریسک وابزار های مربوطه می پردازد.هدف مدیریت ریسک کاهش ریسک است نه حذف آن کلید واژه: انواع ریسک، فرآیند مدیریت ریسک، واریانس(ریسک) ،ابزار مشتقه مقدمه: ریسک اجتناب ناپذیراست ،اما قوانین رقابتی شرکتهاوسازمانهارامجبورمی سازندتا نگاه دقیق تری به استراتژی مدیریت ریسک داشته باشندوبدین طریق کارایی عملیاتی ومزیت رقابتیشان راافزایش دهند . ریسک محرک قدرتمندی است . امروزه شکست درمدیریت ریسک می تواندسبب ازدست دادن نیروی انسانی حرفهای،ازدست دادن شرکای تجاری وازدست دادن بازاریافرصتهای درآمدزایی وازهمه بدترازدست دادن کامل عملیات کسب وکارشود. هرسازمانی باریسک دست وپنجه نرم می کند،امادرصورت درک ومدیریت درست ریسک،آن ریسک میتواندبه مزیت رقابتی تبدیل شود. استراتژی سنتی مدیریت ریسک برکنترل ریسک های شناخته شده وناشناخته باهدف به حدقل رساندن احتمال وهزینه روی دادن آن هامتمرکزهستند. امروزه سازمانهای مدیریت ریسک رابعنوان عامل فعال کننده کسب وکارمی دانند. این دیدگاه جدید نه تنهاریسک راتهدیدنمی کند بلکه آنرا فرصت جدیدی تلقی می کندکه میتوانداهرمی برای ساخت محصولات جدید،خدمات جدید،مدلهای جدیدکسب وکاروراههای جدیدی برای رقابت دربازاراست. امروزه سازمانهای موفق،استراتژیهایی رامی سازندکه مدیریت ریسک راباریسک،متوازن نمایدتابدین ترتیب نوآوری افزایش یابدودربازارجایگاه ویژه ای برای سازمان ایجادگردد. تئوری مدیریت ریسک ریسک چیست:

    • عبارت است هر چیز که حال یا آینده دارای یا توان کسب درآمد شرکت ,موسسه یا سازمان را تهدید می کند.
    • عدم قطعیتی اگر بیافتد میتواندروی یکی یاچندتاازاهداف تاثیربگذارد.
    • بالقوهای است که مشخصاًپیشامدهای ممکن آن،خسارت یاعدم تغییردروضع موجودمیباشد.
    • احتمال وقوع حادثه با آثار منفی در مقایسه با اهداف ریسک بر حسب احتمال وقوع و آثار آن

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 101 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    دسته: مدیریت
    فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات پروژه: 39
    ______________________________________________________
    بخشی از مقدمه:
    توسعه پايدار، مفهوم جديدي است كه از طريق پيوند بين ابعاد مختلف توسعه (اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي) و توجه خاص به ملاحظات محيطي و حفظ محيط زيست از دهه 80 به طور گسترده‌اي مطرح گرديد. از سوي ديگر،‌ مديريت دولتي نوين به منظور افزايش مسئوليت مديران به محيط پيراموني خود، از دهه 70 جايگزين مديريت دولتي در مفهوم سنتي آن شد. 
    لذا در اين مقاله، پس از تشريح «توسعه» در مفهوم سنتي، الگوي جديد آن تحت عنوان «توسعه پايدار» به عنوان اساس فعاليتهاي مديريت دولتي نوين مطرح شده است. سپس مديريت دولتي نوين به عنوان محور توسعه پايدار و ابزار دولتها در كسب اهداف توسعه، پايدار، مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است. 
    مقدمه: 
    همه ما مطالب زيادي راجع به مفهوم توسعه خوانده يا شنيده‌ايم و هر كسي از آن تجسمي در ذهن خود دارد. امروزه كمتر واژه‌اي تا اين حد در محافل اجتماعي – سياسي و خاصه مديريت و اقتصاد مطرح شده است. بهرحال به قول ادبا بايد گفت موضوع سهل و ممتنع است، سهل از آن جهت كه مفاهيم و معاني كلي از آن در ذهن همه هست، ممتنع از آن روي كه تعريف، جزئيات، مرزبندي و مهمتر از همه ساز و كارهاي عملي تحقق توسعه همچنان مورد بحث است. 
    همه ما از توسعه اقتصادي شناخت داريم و شاخصه‌هاي آن را مثل رشد توليد، افزايش بهره‌‌وري (كارايي)، افزايش درآمد ملي و توليد ناخالص ملي و ..... در نظر داريم. از طرف ديگر، توسعه اجتماعي و شاخصه‌هايي نظير توزيع عادلانه درآمد، برابري و بسط عدالت اجتماعي را نيز مي‌شناسيم و گفته مي‌شود كه پس از رشد اقتصادي و حتي به همراه آن و به دنبال كارآفريني، ايجاد اشتغال، به جا و لازم است تا افراد فعال جامعه در چرخه اقتصادي كشور مشغول به كار شوند. همچنين توسعه فرهنگي، از جنبه‌هاي نوين مفهوم توسعه است كه شاخصه‌هايي مثل امكان استفاده متناسب و عادلانه همه از فضاهاي فرهنگي، ارتقاي دانش و معرفت در جامعه و.... را در بر دارد. و همسنگ همه از توسعه سياسي، مؤلفه‌هايي همچون مشاركت عمومي در تصميم‌گيريها، فضاي باز سياسي، امكان مشاركت همگاني در قدرت صحبت مي‌شود. افق‌هاي آينده مديريت، توسعه انساني، نقشها و وظايف دولت در زمينه توسعه و موضوع نظام اداري توسعه يا توسعه نظام اداري در اين مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. 
     مفاهيم و ديدگاه‌هاي توسعه
    توسعه، فرايندي تعاملي است كه در آن افراد در شبكه‌هاي كاري ياد مي‌گيرند كه چگونه مشكلات را تعريف و حل كنند.

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 291 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()
    آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 4267
  • کل نظرات : 17
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 5
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 4,863
  • باردید دیروز : 5,736
  • گوگل امروز : 41
  • گوگل دیروز : 61
  • بازدید هفته : 4,863
  • بازدید ماه : 150,821
  • بازدید سال : 641,067
  • بازدید کلی : 6,494,793
  • نظرسنجی
    چه مطالبی در سایت قرار دهیم؟





    کدهای اختصاصی