close
دانلود فیلم
مقالات دانشجویی
پایان نامه طراحی تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی

پروژه تحقیق کارشناسی ارشد الکترونیکی در رشته فناوری اطلاعات و مدیریت

طراحی تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی

تعداد صفحات : 72

 

بانکها و سرویسهای تدارک کننده بانکداری جهت حفظ امنیت در مقابل تهدیدهای رایانه ای نیاز به مقابله دارند. اهداف حمله هایرایانه ای  ممکن است متفاوت باشد. حمله کننده ها ممکن است جهت بدست آوردن اطلاعات از حفره های سیستم عامل استفاده نمایند و یا با هویت جعلی وارد سیستم شده و موجبات خرابی سیستم و اطلاعات را فراهم آورند. بنابراین جهت اینکه  بانکداری الکترونیکی از بازدهی و امنیت قابل قبولی برخوردار باشد به نحویکه عملکرد آن علاوه بر صرفه اقتصادی موجبات بروز مشکل و آسیب پذیری اطلاعات را فراهم نیاورد امنیت این سیستم کمک خواهد کرد که سطح بالاتری از اعتماد عمومی هم برای صنعت بانکداری و هم برای مصرف کنندگان و مشتریان کسب و کار حاصل گردد. امروزه با پیشرفت فناوری ابعاد تازه ای در زندگی روزمره افراد پدید می آید که در این راه سیستم های بانکداری الکترونیکی ، خدمات و سرویسهای بانکی الکترونیکی ویژه ای را فراهم آورده است به نحویکه تبادل اطلاعات میان کاربر و بانک عامل، به کمک بانکداری تلفنی و اینترنتی و بانکداری موبایلی، تا اندازه زیادی گسترش یافته است.

با توجه به اینکه در یک مجموعه مالی توجه به رخدادهای امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد سازمانهای مالی و پولی نیازمند توسعه یک برنامه جامع برای ایمن سازی اطلاعات و تاکید بر ماندگاری ساختارهای زیر بنایی خود می باشند. در این تحقیق با مروری بر عملکرد تیمهای پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مراحل ایجاد یک تیم پاسخگویی به رخدادهای امنیتی مالی مورد بررسی قرار گرفته است.

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه ضرورت وجود سیستم های فروش آنلاین

پایان نامه فناوری اطلاعات: ضرورت وجود سیستم های فروش آنلاین

تعداد صفحه : 83

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- ضرورت وجود سیستم های فروش آنلاین

امروزه ما در عصری زندگی می کنیم که داشتن یک فروشگاه آنلاین یکی از پایه های یک تجارت موفق به حساب می آید. فروشگاههای آنلاین سالانه بیلیون ها دلار درآمد کسب می کنند و این رقم دائما در حال افزایش است تجارت الکترونیک یعنی فروش محصولات از طریق فروشگاه آنلاین، در سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای کوچک با مدیریت هوشمند خود در راه اندازی فروشگاه آنلاین و عرضه محصولات از طریق اینترنت،فروش شرکت خود را به دو تا سه برابر مبلغ قبلی افزایش داده اند.

به علاوه هزینه های یک فروشگاه حقیقی به دلیل مواردی چون محل فروشگاه ، انبار و یا هزینه های پخش ، نسبت به هزینه های یک فروشگاه آنلاین بسیار بیشتر است. تمامی موارد ذکر شده به همراه امکان نمایش محصولات به میلیونها خریدار که در حال جستجو داخل اینترنت هستند، اهمیت ایجاد یک فروشگاه آنلاین را مشخص می سازد.

یک فروشگاه اینترنتی دارای امکانات ویژه ای است :

  • بر خلاف فروشگاه‌های واقعی فردی به نام فروشنده در آن وجود ندارد.
  • ساعات کار آن شبانه روزی و در تمام ایام هفته است.
  • مشتری‌های آن از تمام نقاط دنیا و با فرهنگ‌ها و سلایق متفاوتی هستند.
  • به علت ارتقاء قابلیت‌های فنی محیط (اینترنت) تولیدکنندگان می‌توانند به صورت کاراتر و موثرتر به معرفی و عرضه‌ی محصولات خود بپردازند.
  • پست الکترونیکی یک شیوه‌ی کارا در بازاریابی مستقیمبه شمار می‌آید.
  • از طریق گروه‌های خبری[2] و گروه‌های بحث و تبادل نظر امکان ایجاد رابطه‌ای تعاملی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و جود دارد. …

بهره‌گیری از هریک از این امکانات نیازمند ایجاد ساختارهای فرهنگی لازم چه در میان مشتریان و چه در میان صاحبان بازار می‌باشد.

  • افزایش چشمگیر قدرت خریدار:

امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.

حتی در مواردی می توانند قیمت های درخواستی خود را تعیین کنند (مثلادر مورد هتل و بلیت هواپیما) تا عرضه کنندگانی که می توانند شرایط خریدار را فراهم کنند با او تماس بگیرند، به عبارتی به یک مناقصه دست بزنند. خریداران می توانند با دست به دست دادن به دیگران و افزودن حجم خریدشان، از تخفیف بیش تری بهره مند شود.

  • دسترسی به انواع بیش تری از کالاها و خدمات:

امروزه خریداران می توانند تقریبا هر آنچه را که می خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند (در کشور خودمان هم مسیر توسعه تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد) مانند اثاثیه منزل، ماشین های شست وشو، مشاوره مدیریتی و حقوقی و دارویی. به عنوان مثال آمازون دات کام خود را بزرگ ترین فروشگاه کتاب با بیش از سه میلیون جلد کتاب معرفی می کند; شرایطی بوجود آورده که هیچ فروشگاه کتاب فیزیکی نمی تواند از پس آن برآید. به علاوه، خریداران قادرند این کالاها را از سرتاسر جهان سفارش دهند که این امر برای مردم کشورهایی که با قیمت های بالاسروکار دارند، موقعیتی ویژه به حساب می آید. به این معنا که خریداران در کشورهای با هزینه و قیمت بالامی توانند با سفارش کالاها و خدمات مورد نیاز به کشورهای ارزا ن تر از میزان هزینه های خود بکاهند.

  • سهولت بیش تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش:

     مشتریان امروزی می توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت 24 ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارایه بدهند و در ضمن این محصولات در کم ترین زمان به دست آن ها می رسد.

ادامه مطلب...
پایان نامه استفاده از داده کاوی در پیش‌بینی خطای نرم‌افزار بر اساس متریک‌های کد و وابستگی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات (تجارت الکترونیک)

عنوان:استفاده از داده کاوی در پیش‌بینی خطای نرم‌افزار بر اساس متریک‌های کد و وابستگی

تعداد صفحات : 83

چکیده:

تضمین کیفیت نرم‌افزار همیشه دارای محدودیت‌های زمان و هزینه بوده است. به منظور رسیدن به کیفیت بالا و کاهش محدودیت‌ها، مدیران همواره سعی کرده‌اند تا بخش‌های مستعد خطا را در نرم‌افزار پیش‌بینی نمایند و منابع مذکور را به صورت موثری به این بخش‌ها اختصاص دهند. پیش از این، محققین روش‌های خودکاری را برای کمک به مدیران در این امر مهم معرفی و از آن‌ها استفاده کرده‌اند. روش‌های خودکار مذکور با استفاده از اندازه گیری معیارهای مختلف نرم‌افزار و یافتن ارتباط میان این معیارها و خطاهای نرم‌افزاری، همواره سعی در افزایش سرعت و دقت در پیش‌بینی خطا داشته‌اند. به نوعی می‌توان این معیارها را در چهار دسته که عبارتند از معیارهای پیچیدگی، داده‌های تاریخی، معیارهای طراحی و معیارهای وابستگی، قرار داد. اگرچه معیارهای استفاده شده، تا حدودی موثر هستند اما هنوز هیچکدام موفق به پیش‌بینی تمامی خطاهای موجود نشده‌اند. در این رساله، ما با توسعه دادن مفهوم وابستگی در نرم‌افزار، به معرفی مفهوم جدیدی به نام درخت وابستگی می‌پردازیم. این مفهوم به ما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن تمامی وابستگی‌های مستقیم و غیر مستقیم در بین اجزای نرم‌افزار، معیارهای جدیدی را استخراج نماییم که این معیارها می‌توانند عملاً نتایج مطلوب‌تری را نسبت به معیارهای پیشین، در پیش‌بینی خطا ارائه دهند.

1- مقدمه

یکی چالش بر انگیزترین موضوعات مطرح در تضمین کیفیت، در شرکت‌های سازنده نرم افزار، موضوع رفع خطاهای نرم افزار است. خطاهای نرم افزاری می‌توانند در زمان پیش و یا پس از انتشار نرم افزار تشخیص داده شوند. اما منابعی که می‌توان برای تشخیص و تصحیح خطاها در نظر گرفت محدود است (Kamyabi et al.).

خطاها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. خطاهای نحوی و خطاهای مفهومی. با توجه به‌این که ابزارهای خودکار بسیار قدرتمندی برای تشخیص خطاهای نحوی وجود دارند، احتمال‌این که خطایی ازاین دست تا زمان انتشار تشخیص داده نشود، بسیار کم است. خطاهای مفهومی به آن دسته از خطاها اشاره دارد که در اثر مشکلاتی جدای از اشتباهات نحوی و خطاهای انسانی ملموس اتفاق می‌افتند و معمولاً در اثر عدم هماهنگی در بخش‌های مختلف کد و گاهی به صورت بسیار ناملموس به وجود می‌آیند که در اینجا به سادگی نمی‌توان با بررسی کد، این‌گونه خطاها را تشخیص داد. بنا بر این در مورد خطاهای مفهومی داستان فرق می‌کند چرا که عوامل بسیار زیادی می‌توانند در بروزاین‌گونه از خطاها دخیل باشند. (Zimmermann & Nagappan, 2008) بنا براین همواره سعی شده است که با اندازه گیری معیارهای مختلف و استفاده از آن‌ها در روش‌های پیش‌بینی خودکار خطا، سرعت و دقت را در امر تست نرم افزار افزایش دهند. طی تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته، متداول‌ترین معیارهای استفاده شده در پیش‌بینی اتوماتیک خطا، معیارهای پیچیدگی است. (Zimmermann & Nagappan, 2008) اما جدیدترین روشی که مطرح شده است، مسأله مربوط به وابستگی‌های بین کلاس‌ها و همچنین بین ماژول‌ها می‌باشد. انواع وابستگی‌ها می‌توانند بین دو کلاس و یا دو ماژول مطرح شوند که تحقیقات نشان داده است که این وابستگی‌ها ارتباط بسیار زیادی با وجود خطاهای مفهومی دارند.

برای اجرای روشمند و علمی روند یافتن روابط و الگوهای مناسب برای پیش بینی خطا بر اساس معیارهای قابل اندازه گیری، از مفهومی به نام داده‌کاوی استفاده خواهیم کرد که در تشریح و بیان مسأله به آن خواهیم پرداخت.

دراین پایان نامه، سعی می‌کنیم که به بررسی چنین وابستگی‌هایی بپردازیم و بر اساس روابط موجود بین وابستگی و وجود خطا در نرم افزار، وجود خطا در کد را پیش بینی نماییم.

در ادامه این رساله در بخش دوم به بررسی تحقیقات قبلی انجام شده در این زمینه می‌پردازیم، در بخش سوم به بیان انگیزش و نحوه به وجود آمدن ایده کار شده در این رساله می‌پردازیم، در بخش چهارم فرضیات مورد بررسی را مطرح می‌کنیم، در بخش پنجم داده‌ها و ابزارهای جمع آوری شده برای انجام عملی آزمایشات را معرفی می‌کنیم، در بخش ششم به بیان شیوه و نوع آزمایشات و بیان نتایج آنالیزها و نتایج می‌پردازیم و در بخش هفتم و پایانی این رساله سعی در نتیجه‌گیری از آزمایشات انجام شده خواهیم داشت.

2- پیشینه پژوهشی:

تلاش‌های گذشته با هدف پیش‌بینی خطا را در سه گروه مورد بررسی قرار می‌دهیم: معیارهای نرم‌افزار، معیارهای وابستگی و معیارهای تاریخی. ابتدا به بیان توضیحی در مورد شیوه کار کردن این معیارها می‌پردازیم.

2-1- معیارهای نرم‌افزار:

معیارهای نرم‌افزار برای اندازه‌گیری درجه پیشرفته بودن یک محصول و یا یک فرآیند نرم‌افزاری به کار می‌روند. معیارهای نرم‌افزاری به چندین گروه تقسیم می‌شوند: معیارهای محصول، معیارهای فرآیند، معیارهای پروژه و معیارهای منبع. معیارهای نرم‌افزاری که در پیش‌بینی خطا به کار می‌روند معیارهای محصول می‌باشند که از مشخصات کد سیستم نرم‌افزاری استخراج می‌شوند. این معیارها به سه گروه تقسیم می‌شوند: معیارهای اندازه، معیارهای پیچیدگی و معیارهای کیفیت. (Mills, 1988) معیارهای اندازه بر اساس تعداد خطوط کد برنامه محاسبه می‌شوند مانند تعداد کل خطوط برنامه، تعداد خطوط توضیحات و … معیارهای میزان نگهداشت‌پذیری و قابلیت تست برنامه وابسته است از جمله معروف‌ترین معیارهای پیچیدگی معیارهای پیچیدگی مک کیب و معیارهای هالستد می‌باشند. معیارهای مک‌کیب پیچیدگی کد را بر اساس تعداد مسیرهای کنترلی محاسبه می‌نماید. (McCabe, 1976) هالستد معیارهای خود را بر اساس ارتباطات ریاضی بین اجزای کد، پیچیدگی کد و نوع زبان برنامه نویسی مطرح کرد. (Halstead M. H., 1975) معیارهای اتصال و پیوستگی از معروف‌ترین معیارهای کیفیت می‌باشند که بالا و یا پایین بودن اندازه این دو معیار نشان دهنده کیفیت محصول و یا فرآیند نرم‌افزاری است. (Pressman, 1982) معیارهای کیفیت معیارهایی میباشند که درجه آن‌ها می‌تواند تولیدکنندگان نرم‌افزار را در مورد توانایی دست کار کردن سیستم‌شان مطمئن سازد.

2-2- معیارهای وابستگی:

معیارهای وابستگی معیارهایی هستند که بر اساس ارتباط اجزای کد نرم‌افزار محاسبه می‌شوند. این ارتباط می‌تواند بین سطوح مختلف کد مطرح شود مانند سطح فایل، کلاس، تابع … نوع ارتباط و یا به عبارت دیگر وابستگی موجود بین اجزای کد نیز می‌تواند متفاوت باشد مانند وابستگی داده که بر اساس تعریف و استفاده از داده می‌باشد و یا وابستگی صدا زدن که بر اساس تعریف و صدا زدن مؤلفه‌ها می‌باشد. (Zimmermann, 2008 & Nagappan )

2-3- معیارهای تاریخی:

این دسته از معیارهای بر اساس تغییراتی که در بین چندین انتشار مختلف از یک سیستم نرم‌افزاری رخ می‌دهد تعریف می‌شوند. این تغییرات می‌توانند اضافه شدن، حذف شدن، تغییر یافتن مؤلفه‌های جز مربوطه در بین چندین انتشار باشند. محدودیتی که در به کار بردن این معیارها وجود دارد این است که محاسبه این معیارهای تنها برای محصولات نرم‌افزاری مقدور می‌باشد که دارای چندین انتشار باشند و همچنین اطلاعات کامل در مورد انتشارات قبلی موجود باشد.

 

 

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه رهیافتی برای نظرکاوی در متون خبری فارسی

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

 رشته : فناوری اطلاعات

عنوان:رهیافتی برای نظرکاوی در متون خبری فارسی

تعداد صفحات : 100

 

چکیده:

در این پایان‌نامه به رده‌بندی و تعیین گرایش یا قطبیت احساس در نظرات کاربران از نقطه‌نظر مثبت یا منفی بودن نظرات بیان‌شده، در یکی از پربازدیدترین سایت‌های خبری ایران پرداخته‌ایم. برای این‌کار مشخصه‌های جدیدی را معرفی کرده‌ایم. پس از جمع‌آوری و پیش‌پردازش متن نظرات و استخراج این مشخصه‌ها، آن‌ها را با استفاده از رده‌بند‌های مختلف در حالات و ترکیب‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده‌ایم. نتایج بدست آمده نشان از کارایی مناسب مشخصه‌های معرفی شده و رده‌بند‌های مورد استفاده دارند به‌طوری‌که بالاترین دقت (نود و سه درصد) در حالتی بدست آمده است که از تمام مشخصه‌ها برای آموزش رده‌بند استفاده شده است.

علاوه بر کار رده‌بندی مذکور، با نگاهی به انواع دیگر چالش‌ها، تحقیقات انجام‌شده، و مسائل متنوع مرتبط با کاوش در نظرات متنی کاربران (مانند تشخیص شخص بیان کننده‌ی نظر، تشخیص درجه‌ی شدت گرایش، شناسایی نظرات نامطلوب، و…)، ایده‌ی جدید ایجاد یک موتور جستجوی نظرات مطرح و معماری پیشنهادی برای آن ارائه شده است.

ادامه مطلب...
دانلود پایان نامه طراحی الگوی ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سازمان های خدماتی

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

 پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک

عنوان:طراحی الگوی ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سازمان های خدماتی -مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح

تعداد صفحات : 177

چکیده:

برای اندازه‌گیری وضعیت دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان آمادگی الکترونیکی کشورها، تاکنون طیف وسیعی از ابزارهای ارزیابی توسعه یافته‌اند. این ابزارها از تعاریف و روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری آمادگی الکترونیکی استفاده کرده اند و از نظر نتایج حاصله بطور قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر متفاوت می‌باشند. بیشر مدل های ارائه شده در سطح ملی بوده و به اندازه کافی متغیرهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی، در سطح سازمانی را مورد بررسی قرار نداده اند. آن تحقیقاتی هم که در سطح سازمانی انجام شده بیشتر، آمادگی شرکت ها و سازمان ها را برای تجارت الکترونیک مورد ارزیابی قرار داده اند و بیشتر کلی بوده. اما تاکنون مدلی بومی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح سازمان خدماتی طراحی نشده است.

در این تحقیق با استفاده از روش رویش نظریه ها، با استفاده از نمونه برداری تئوریک و با بکارگیری نرم افزار Atlas ti، شاخص ها و مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی (مورد مطالعاتی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فناوری کشور طراحی شده است. سپس با استفاده از نظرسنجی 10 نفر از خبرگان و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وزن معیار های مدل مشخص شده است. در نهایت آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بر اساس مدل بدست آمده و اوزان حاصله مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد که سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در بعد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت در حوزه های «استراتژی ها و سیاست های فناوری اطلاعات» و «زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات » بیشتر از حد متوسط بوده و در حوزه های «شبکه ارائه خدمت » و « فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی » کمتر از حد متوسط بوده. در بعد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف در حوزه های «پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف » و « رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی » بیشتر از حد متوسط بوده و در حوزه «دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی » نزدیک حد متوسط می باشد.

 

ادامه مطلب...
پایان نامه ارائه یک مدل برای طراحی سیستم‌هایی با قابلیت کاربری و اعتماد بالا

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

 پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد

رشته مهندسی فناوری اطلاعات – گرایش تجارت الکترونیک

عنوان: ارائه یک مدل برای طراحی سیستم‌هایی با قابلیت کاربری و اعتماد بالا

تعداد صفحات : 168

 

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

سیستم‌هایی با قابلیت کاربری بالا، کاربران را قادر می‌سازند تا سیستم جدید را به راحتی یاد بگیرند و به کاربرند. مزایای استفاده از اینگونه سیستم‌ها موجب افزایش بهره­وری و کارایی و کاهش هزینه آموزش، یادگیری و پشتیبانی از سیستم می‌شود. از طرفی شیوه طراحی و تکنیک‌های استفاده شده در طراحی، اثر عمده‌ای در افزایش میزان اعتماد کاربران دارد. گر­چه دانش مربوط به فاکتورهای انسانی و ارگونومی در مورد چگونگی طراحی رویه­های این‌گونه سیستم­ها مهم است، ولی هنوز طراحی این سیستم‌ها به درستی انجام نمی‌شود. به کار گیری طراحی مناسب، سیستمی با قابلیت کاربرد بالا تولید می­کند و ریسک شکست سیستم را کاهش می­دهد. در سال‌های اخیر، تحقیقات زیادی در زمینه طراحی سیستم‌های با قابلیت کاربری بالا و طراحی سیستم‌های قابل اعتماد، به صورت جداگانه انجام شده‌است. اما کارهای کم رنگی در زمینه ترکیب این دو ویژگی انجام شده‌است. هدف از این تحقیق، بررسی چگونگی استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف در زمینه طراحی سیستم‌های با قابلیت کاربری و اعتماد بالا، می‌باشد. در مدلی که ارائه خواهد شد، ویژگی‌های قابلیت کاربری، قابلیت اعتماد و نیازمندی‌های کاربران، در نظر گرفته خواهد شد و استفاده کنندگان را برای در نظر گرفتن فاکتورهای مؤثر و روابط میان آنها، در جهت ترکیب و یکپارچه سازی پروسه مهندسی نیازمندی‌ها، قابلیت اعتماد و قابلیت کاربری راهنمایی خواهد کرد.

 

ادامه مطلب...

با سلام خدمت دوستان عزیز، در این پست از سایت  با دانلود کتاب انتقال حرارت هولمن در خدمت شما هستیم ، این کتاب در بسیاری از دانشگاه ها به عنوان منبع درسی انتقال حرارت تدریس می شود امیدوارم مفید باشد.

دانلود کتاب انتقال حرارت هولمن در ادامه:

ادامه مطلب...

در شبیه سازی سیستم دو پارامتر اساسی برای تعیین سیستم در نظر گرفته می شود : الف ) ساعت شبیه سازی ب) پیش آمدهای سیستم  . پیشآمدهای سیستم به دو دسته اند : الف ) پیشآمدهای اصلی که مستقل از دیگر پیشآمدها هستند مانند بیمار در بیمارستان و مشتری در بانک . ب ) پیشامدهای وابسته : پیشامدهایی هستند که در صورت  وجود یا ورود پیشامد اصلی به وجود می آید مانند پزشک در بیمارستان و صندوق دار در بانک . در هنگام شبیه سازی می توان پیشامدهای فرعی یا وابسته را بدون استفاده از داده های واقعی شبیه سازی کرد . اما برای پیشامدهای اصلی حتما باید بر اساس داده های واقعی  شبیه سازی انجام پذیرد

 

تعریف سیستم از نگاه مهندس نرم افزار
به دنبال هدفی که سیستم به دنبال آن است به شکل زیر تعریف می شود .
مجموعه فرآیند هایی که جهت تحلیل برای ایجاد و یا توسعه ی یک محیط عملیاتی ایجاد می شود .
2 بخش اساسی در مهندسی نرم افزار
الف ) سیستم قدیمی وجود ندارد و می خواهد ایجاد شود
ب ) سیستم موجود است و می خواهد extend  یا Reuse شود .
Reuse: زمانی که بخواهیم سیستم را به طور کامل تعویض کنیم و سیستم قدیمی شده باشد ، عمل reuse صورت می دهیم .
نکته ! هنگامی عمل reuse  انجام می شود که متناسب با سخت افزار و نرم افزار های موجود  فعلی سیستم Reuse  می شود .

مراحل ایجاد یک نرم افزار
1-    مهندسی نیاز ( تحلیل نیاز ها )
     برای انجام تحلیل نیاز در یک سیستم نیاز به یکinter reuse   داریم.
1-1-    پرسش نامه
        در پرسش نامه ابتدا به سراغ مدیر می رویم ( مصاحبه با مدیر )
به ترتیب به سراغ کاربران و بعد آن اپراتور و . . . می رویم .
1- DBA               ( اپراتور بانک اطلاعاتی )
2- programmer    ( برنامه نویس )
3- user                 ( کاربران )
شیوه طرح سؤالات مصاحبه بر اساس سؤالات تشریحی – تستی – کوتاه پاسخ – پاسخ طولانی – سؤالات open( هر نوع سؤال ) و سؤالات close  ( سؤالات انتخابی ) می باشد .
2- طراحی مدل
ابتدا به صورت  Rational ( عقلی – منطقی ) اتفاقاتی که در سیستم می افتد را مدل می کنیم . ( تعیین  Actor ها و نحوه تعامل آنها با use case انجام می گیرد) . سپس ترسیم نمودارهای جریان داده و در نهایت تعیین نمودارهای موجودیت و رابطه بین آنها نکته ! به محض اینکه موجودیت ها مشخص شوند و می توانیم به سراغ ترسیم نمودارهای FHD  نمودار جریان کار (منو) می رویم .
3- پیاده سازی
انتخاب یک زبان مناسب با توجه به نیاز های سستم ( یک زبان به روز) که سیستم حداقل برای یک مدت زمان مناسب قابل extend  باشد .
4- تست
تست باید در تمام مراحل وجود داشته باشد ، همراه با حضور کاربر یا اپراتور  چراتست  را در مرحله ی 4 انجام می دهیم ؟ به این جهت که پیاده سازی انجام شده و همه ی محصول آماده است . تست به صورت Black box  به این معنی که ورودی ها وارد و خروجی ها گرفته می شود.اگر خروجی های بدست آمده مطلوب بودند تست کامل است در غیر این صورت باید تست دومی گرفته شود.
2)تست دوم به صورت باز روی خطوط برنامه انجام می شود که این کار توسط  Debugger   انجام تا محل بروز خطا را تعیین کند.

5- تبدیل یا  conversion
سیستم فعلی جایگزین سیستم قبلی نمی شود بلکه به صورت پارالل در کنار سیستم قبلی کار می کند.اگر سیستم فعلی برتر از سیستم قبلی باشد عمل جایگزینی انجام می شود که به آن تبدیل می گویند.
6- پشتیبانی و نگهداری
نگهداری شامل گرفتن پشتیبانی از تمام محولات،اسناد،پیاده سازی ها و پایگاه داده ها در پروسه ساخت محصول(نرم افزار) می باشد. لازم به تذکر است تمام اسناد به صورت آرشیوی در یک سیستم ذخیره می گردند.ضمنا برخی از بخشهای نرم افزار باید به طور خودکار عمل Black up را انجام دهد مخصوصاً بخش data base
تعریف شبیه سازی کامپیوتری
در مهندسی نرم افزار یا یک سیستم جدید خلق می شود یا با یک سیستم که از قبل وجود داشته extend  می شود. اما در شبیه سازی کامپیوتری باید یک سیستمی به طور واقعی هز قبل وجود داشته تا بتوانیم بر اساس حدس و گمان( توابع احتمالی و ریاضی) سیستمی را مشابه سازی کنیم. نکته ! هدف شبیه سازی تولید یک برنامه کامپیوتری است به گونه ای که بتواند اتفاقات قبلی رخ داده را نمایش دهد و آن اتفاقات را در مسیر صحیح و مناسب گزارش دهد.
نکته ! وقتی وارد حوزه ی شبیه سازی می شویم سیستم باید وجود داشته باشد و اگروجود نداشت  باید بر اساس حدس و گمان سیستم را شبیه سازی کنیم.
یک سیستم شبیه سازی شده به چه معناست؟
از نگاه یک مهندس نرم افزار تولید یک محصوت نرم افزاری است و از نگاه یک مهندس  سخت افزار تولید یک قطعه سخت افزاری است. شبیه سازی ساختن یک مدل از یک محیطی است که قبلا برای مدتی کار کرده یا در حال حاضر در حال کار کردن است.شبیه سازی در مورد چیزهایی که اصلا وجود نداشته یا الان وجود ندارد تحلیلی است. اشیا در یک سیستم شبیه سازی شده به دو شکل است:
1)برخی از اشیا همیشه در سیستم وجود دارند و از بین نمی روند (permanent) هستند.
2)دسته دومی از اشیا که به صورت موقت هستند و به مرور زمان ازبین می روند.
وضعیت یک سیستم در مدل شبیه سازی به چگونگی قرار گرفتن  اشیا درآن بستگی دارد یعنی ترتیب ورود اشیا در یک سیستم شبیه سازی در تولید مدل آن تاثیر می گذارد.

اجرای یک سیستم بانکی
اجرای این سیستم شامل مشتری ها- باجه ها- خدمه ها- پول-  سخت افزارها و مدیریت.
مشتری: شامل تعداد آنها- زمان ورود هر کدام- مدت زمان سرویس هر کدام- نوع کار(سرویس) و مشخصات فردی آنها
باجه ها: تعداد باجه ها(سرویس دهنده ها)- میزان سرعت یا فرسودگی بودن    Cacheir (سن آنها)- فرسوده بودن آن- متاهل بودن
خدمه ها: سرعت کار- تعداد کار- تعداد خدمه ها و نوع کارشان
پول: حجم- نوع
سخت افزار: میزان حافظه- سرعت پردازنده- مدت زمان تولید(تاریخ تولید)
مدیریت: سواد- دانش آن- آگاهی از نوع کارش
انواع سیستم های صفی در شبیه سازی
1) :SISO(سرویس یکی و صف یکی)
2)SIPO: (صف یکی و سرویس چند تا)
3) :PISO(صف چند تا و سرویس یکی)
4)PIPO: (صف چند تا وسرویس چند تا )
انواع شبیه سازی
1-    شبیه سازی همانی : مدل شبیه سازی شده به همان شکلی کار می کند که مدل واقعی در حال فعالیت است.     
    مثال: ATM
2-    شبیه سازی نیمه همانی : بخش هایی که بتوانیم از مدل واقعی برای شبیه سازی استفاده کنیم و بخش های دیگر را از مدل انسانی استفاده کنیم .
3-    شبیه سازی آزمایشگاهی : شبیه سازی هایی هستند که به واقعیت منجر نشده اند ، اما در غالب فیلم و انیمیشن مدل آزمایشگاهی به وجود آمده اند .
مثال : فیلم آواتار
4-    شبیه سازی کامپیوتری : یک صف تشکیل می شود ، صف ارزیابی می شود و یک سرویس دهنده برای سرویس در صف به وجود می آید و سرویس گیرنده از صف خارج می شود . کاملا ً  Modeling بوده و برنامه کامپیوتری است .
5-    شبیه سازی مونت کارلو : علاوه بر اینکه می تواند مدلهای شبیه سازی شده کامپیوتر را بسازد کاری در آینده نیز انجام می دهد . بر حسب محاسبات پیچیده ی ریاضی و فیزیک بدست می آید .
چرا از شبیه سازی کامپیوتری استفاده می کنیم ؟
به دلیل اینکه برخلاف بقیه شبیه سازی ها که در خیلی از محیط ها غیر قابل پیاده سازی است از آنجایی ک ه شبیه سازی کامپیوتری مبتنی بر صف است لذا قابل مدل شدن و قابل پیاده سازی است .
خصوصیات شبیه سازی کامپیوتری
1-    شبیه سازی کامپیوتری قابلیت فشرده کردن زمان را در یک بازه کوتاهی دارد.
2-    قابلیت گسترش زمان : می توانیم یک اتفاقی راکه بازه زمانی کوچک رخ داده است را در یک بازه زمانی بزرگتر نسبت دهیم تا بتوانیم وقایع را با دقت و اطلاعات بیشتر نشان دهیم .
3-    در شبیه سازی کامپیوتری می توانیم وضعیت سستم را با استفاده از شرایط اولیه تست کنیم . یعنی آن انتظاری که از سیستم داریم آیا با ایجاد یک شرایط مناسب اولیه به وجود می آید یا خیر .
نکته ! مهمترین ویژگی این شبیه سازی کامپیوتری کم کردن هزینه است .
4-    مشاهده بررسی وضعیت سیستم در لحظه ای از زمان : هر وقت بخواهیم سیستم را به جهتی سوق دهیم که هدف شبیه سازی است می توانیم داده های مورد نیاز آن را تولید کنیم .
5-    بارزترین ویژگی این است که قبل از اینکه مدل ساخته شود می توانیم مدل را ببینیم .
مراحل شبیه سازی کامپیوتری
1-    مهندسی نرم افزار : براساس ویژگی های مهندسی نرم افزار
2-    جمع اوری مشاهدات و نتیجدر سیستم واقعی و تعیین 2 دسته از پارامتر های ENDO , EXO
3-    استفاه از نرم افزار های آماری برای استخراج نتایج و تحلیل انها
 مثال : استفاده از نرم افزار Excel
4-    اجرای یک آزمایش اولیه بر روی نتایج بدست آمده از شبیه سازی با داده های دلخواه .
5-    معتبر کردن مدل ساخته شده
6-    نوشتن برنامه کامپیوتری و نصب آن

در هر سیستم شبیه سازی 2 بخش را در نظر می گیریم :
1-    زمانی که رخداد جدیدی وارد سیستم صف شبیه سازی می شود .
2-    زمانی که  رخداد  پس  از پایان سرویس  از صف شبیه سازی  خارج  می شود.
دو ایده (طرح ) برای پیاده سازی مدل شبیه سازی وجود دارد :

1- فاصله گرا                        Interval                                                   Time Line (S.C Queue)            
2- واقعیت گرا                         Event 

 

ادامه مطلب...

جزوه ای که امروز برای دانلود، درسایت قرار داده ایم. یک دستور کار کامل از درس آزمایشگاه پایگاه داده ها می باشد.
این جزوه از کلاس های درس آقای حسن علی اکبر پور تهیه شده است و حاوی تعداد زیادی مثال انجام شده با SQL و C#.NET می باشد.

تعداد صفجات جزوه : ۱۴۳ صفحه

ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید