آموزش زبان با داستان انگلیسی
 
دانلود پروژه اینورتر و کنترل سرعت موتورهای القایی

عنوان پروژه : اینورتر و کنترل سرعت موتورهای القایی

تعداد صفحات : ۳۳

شرح مختصر پروژه : پروژه حاضر با عنوان اینورتر و کنترل سرعت موتورهای القایی تهیه و تنظیم شده است.اینورتر وسیله ای است که ولتاژ و جریان مستقیم را به متناوب تبدیل میکند.اینورترها خود به دو دسته اینورترهای تک فاز و اینورترهای سه فاز تقسیم می شوند.اینورترهای سه فاز بسته به نوع کموتاسیون تریستورها به چهار دسته تقسیم می شوند.اولین دسته اینورترهای سه فاز اینوتر با مدولاسیون عرض پالس(PWM) می باشد.دومین دسته اینوتر با مدار تشدید میباشد.دسته سوم و چهارم به ترتیب اینوتر با کموتاسیون کمکی و اینوتر با کموتاسیون تکمیلی میباشد که اگر ولتاژ ورودی اینوتر ، ثابت باشد،اینوتر با تغذیه ولتاژ (VSI) و اگر ورودی ثابت باشد،آن را اینوتر با تغذیه جریان (CSI)می نامند.از فصل دوم این پروژه به موتورهای القایی و کنترل سرعت موتورهای القایی پرداخته شده است.کنترل سرعت موتورهای القایی امروزه در اکثر صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در کاربردهای با توان بالا ( یا سایر جاهایی که به سه فاز نیاز باشد ) از اینورترهای سه فاز استفاده می شود . اینوتر سه فاز را می توان با اتصال موازی سه اینورتر تکفاز پل درست کرد و همچنین باید توجه داشت که جریان گیت آنها باید با هم ۱۲۰o اختلاف فاز داشته باشد تا ولتاژهای سه فاز متقارن ایجاد گردد . برای حذف هارمونیکهای مضرب سه در ولتاژ خروجی می توان از یک تراشی درخروجی اینوتر استفاده کرده و اتصال ثانویه آن را ستاره می بندد و بار را نیز یا مثلث یا ستاره بست.

تغییر و کنترل سرعت موتورهای القایی

تغییر و کنترل سرعت موتورهای القایی به سه روش امکان پذیر است :

الف- کنترل سرعت موتورهای القایی به روش تغییر تعداد قطبها : برای این منظور باید سیم پیچی استاتور به نحو مناسب طراحی و در شیارها تعبیه شود، ضمنا” سرسیم های مربوط به کلافهای مختلف هر فاز به محیط خارج منتقل و در اختیار باشند به این ترتیب می توان با سری و موازی کردن سیم پیچها تعداد قطبها را تغییر داد. به عنوان مثال از ماشین می توان به صورت ۲ قطب، ۴ قطب و یا ۶ قطب استفاده کرد در این صورت چنانچه فرکانس برق تغذیه Fs باشد سرعت چرخش موتور حالت تعادل متناسب با Fs/3 , Fs/2 , Fs خواهد بود. تغییر سرعت در این روش به صورت پله ای می باشد .

ب – کنترل سرعت موتورهای القایی به وسیله تغییر مقاومت موثر رتر در موتورهای القایی با رتور سیم پیچی شده

ج – کنترل سرعت موتورهای القایی با استفاده از تغییر ولتاژ ( یا جریان) و فرکانس برق تغذیه : در این روش ممکن است علاوه بر کنترل سرعت به متغیر اصلی ، متغیرهای دیگری از قبیل جریان ( یا ولتاژ) ، شار و یا فرکانس لغزشی هم کنترل شوند.

ادامه مطلب...
روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی

عنوان پروژه : روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی

تعداد صفحات : ۱۱۰

شرح مختصر پروژه : در پروژه حاضر ابتدا مطالبی درباره ماشین های القایی و علی الخصوص موتورهای القایی گرد آوری شده است و سپس به بررسی روش های کنترل سرعت ماشین های القایی پرداخته شده است.و در یک فصل به طور کامل کنترلر فازی در پیاده سازی کنترل سرعت موتور القایی پرداخته شده است.همانطور که میدانید موتورهای القایی یا همان موتورهای آسنکرون Ac از دو قسمت اساسی تشکیل شده : رتور و استاتور

در فصل اول پروژه روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی ساختار ، اساس کار و نحوه عملکرد موتورهای القایی (آسنکرون) بررسی شده است و انواع مختلف این موتورها آورده شده است و همچنین مدار معادل موتور القایی رسم شده است.چ.در فصل دوم روش های کنترل سرعت موتورهای القایی بحث شده است که از انواع این روش ها میتوان به تنظیم  سرعت گردش موتور بوسیلۀ تغییر فرکانس ، تغییر مقاومت اهمی مدار روتور ، اتصال کاسکاد یا آبشاری ، تنظیم سرعت موتور آسنکرون بوسیله مبدلهای فرکانس یا اینورترهای جریان متناوب ، روش pwm در کنترل سرعت موتورهای القایی و .. اشاره کرد.

فصول آخر یک سیستم کنترل سرعت موتور القایی سه فاز با کنترلر فازی اینورتر PWM سینوسی معرفی میشود. کنترلر فازی با استفاده از خطای سعت و تغییرات خطای سرعت، سرعت موتور را کنترل می کند. نیازی به مدل دقیق موتور نیست.محرکه موتور القایی با دقت تنظیم سرعت مناسب، پیاده سازی شده. که مشاهده میگردد خطای حالت ماندگار سرعت سیستم حلقه بسته کنترل یرعت با بار نامی در حد قابل قبول است.

در ادامه فهرست مطالب پروژه روش های کنترل سرعت ماشین های القایی و شبیه سازی روش کنترل فازی را مشاهده می فرمایید.

ادامه مطلب...