close
دانلود فیلم
دانلود مقالات عمران
پایان نامه بررسی علل تصادفات و روشهای کاهش اثرات آن

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc” مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل
عنوان:بررسی علل تصادفات و روشهای کاهش اثرات آن

تعداد صفحات : 142

چکیده:
در تمام کشورها موضوع تصادفات جاده ای یکی از مهمترین عوامل مـرگ و میـر بخصـوص در رده ی سـنی افرادی است که از لحاظ اقتصادی فعال محسوب میشوند. این موضوع بویژه در کشور مـا بسـیار مهـم اسـت چون هم اکنون از لحاظ آمار تلفات در مکان اول جهان جای داریم . هزینه های تصادفات هم در ایران بسـیار بالاست و بطور مثال در سال هشتاد این رغم بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان که معادل 3 % تولیـد ناخـالص ملی همان سال بوده است. در مجموع برای کاهش تعداد و اثرات تصادفات باید ابتدا عوامل موثر بر تصـادفات را شناسایی کرد مانند روسازی، حجم تردد خودروها، ضریب ساعت اوج (PHF) ، نقش پلیس و جریمه ها ،بیمه و … و سپس برای هر کدام به تفکیک شرایط کاهش اثرات آنرا در تصادفات ، سنجیده میشود.

مقدمه:
در حال حاضر تصادفات جاده ای و درون شهری یکـی از مهمتـرین علتهـای مـرگ و میـر در کشـورمان بحساب می آید و با وجود تحقیقات بسیاری که سازمانها و ارگانهای مختلف مانند سازمان ترافیک، وزارت راه و … در این باره انجام داده اند اما نتیجه آن بطور ملموس مشاهده نشده است. آمارهایی در فصـل اول در باره شدت و میزان تصادفات آورده میشود که کشورهای دیگر را با کشورمان مقایسه میکند . همچنین هزینه های کمی و کیفی مه در  تصادفات متحمل می شویم و محاسبه کل هزینههای تصادفات در یـک سال در فصل دوم آورده شده است.
در فصل سوم مدلهای ریاضی که برای تصادفات جاده ای و درون شهری ارائه شده است ، آورده می شـود و سر انجام در فصل آخر هم به بررسی تک تک عوامل مهم در تصادفات و روشهای پیشگیری و بهبود آن آورده میشود.

در بررسی تصادفات جادهای از دیدگاه آمار برداری دو مورد کلی وجود دارد که عبارتند از:
1- «گزارش دهی» که شا مل تهیه اطلاعات اولیه و گزارش مقدماتی است.
2- «بررسی» که شامل جمع آوری اطلاعات تکمیلی بعدی و گزارش نهایی میباشد.
طبق این تقسیم بندی، اگر اطلاعات مندرج در پرونده تصادف فقط همان گزارش پلیس باشد، تصادف «گزارش» شده اما «بررسی» نشده است. این طرز تقسیم  بندی ساده همواره معایب و اشـکالاتی را بـه همـراه دارد . اولـین اشکال اختصاص اولین مرحله به «گزارشدهی»است ونه به «بررسی» که این با نظر پلیس مغایرت دارد. پلـیس مرحله «گزارشدهی» یک تصادف را هرچند ساده هم باشد، جزئی از «بررسـی» تصـادف مـیدانـد. بـه عـلاوه،  تشخیص و تعیین فقط دو مرحله فوقالذکر وظایفی را که علاوه بر «گزارش دهی» وجود دارد به هم آمیختـه و بدین ترتیب تفاوتهای اساسی بین ثبت یافتهها (اندازهگیریها و عکسها) و نتیجهگیریهای مربوط به اینکـه اصـولاً تصادف چگونه به وقوع پیوست (تفسیر و استنباط ) را مبهم میسازد. بدین ترتیب، پنج مرحلهای که در بررسی تصادف ذکر میشـود، بـه عنـوان یـک تقسـیم بنـدی قابـل قبـول در کشورهای توسعه یافته مورد قبول قـرار گرفتـه و مـورد عمـل قـرار مـی گیـرد. در هریـک از مراحـل پـنجگانـه مزبور،عملیات زیر باید به طور سیستماتیک انجام پذیرند:
1- «گزارشدهی»، مرحله اساسی جمع آوری اطلاعات اولیه است که به منظـور تشـخیص و دسـته بنـدی نـوع تصادف، وضع افراد، میزان خسارت و برنامه ریزی مراحل بعد انجام مـیپـذیرد. درایـن مرحلـه مطلقـاً اظهـارنظر قطعی و ابراز عقیده و تفسیری وجود ندارد.
2- «بررسی محلی»، آزمایش و ثبت نتایج تصادف وهمچنین کسب اطلاعات اضافی در محل وقوع تصادف کـه ممکن است بعداً قابل حصول نباشند و آمار و اطلاعات و آمار تکمیلی موردنیاز گزارش تصادف می باشـد. درایـن مرحله  نیز تنها اطلاعات موردنیاز بوده و هنوز موقع تفسیر و نتیجهگیری نیست.
3- «آماده سازی فنی»، جمعآوری آخرین قسمتهای اطلاعـات وآمـار و سـازماندهـی بـرای مطالعـه و تفسـیر اطلاعات است. دراین مرحله اطلاعات جمـع آوری شـده در هـر سـه مرحلـه، مـنظم و کلاسـه شـده و پـاره ای نتیجه گیری های اولیه راجع به شرایط و اوضاع و احوالی که منجر به وقوع تصادف شد به عمل می آید.

 

ادامه مطلب...
پروژه بررسی روشهای جمع آوری فاضلاب روهای شهری
عنوان کامل: پروژه بررسی روشهای جمع آوری فاضلاب روهای شهری
دسته: عمران
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 111
بخشی از مقدمه:
شهرگرائي كه حاصل توسعه اقتصادي و صنعتي مي باشد، مشكلات متعددي را در پي داشته است. افزايش جمعيت و تراكم آن در واحد سطح شهرها، پيدايش موسسات خدماتي مانند بيمارستانها، دانشگاهها، آموزشگاهها، ادارات و ... توسعه واحدهاي صنعتي و توليدي بزرگ از جمله كارخانجات، صنايع نساجي و داروئي و غذايي و ...توليد حجم زيادي از فاضلابهاي خانگي، شهري و صنعتي را به همراه داشته و سبب آلودگي در محيط زيست مي گردد. 
افزايش جمعيت در شهرهاي توسعه يافته منتج به عدم تكافوي آب آشاميدني و بي مصرف شدن آبهاي سطحي زيرزميني جهت شرب، در نتيجه آلودگي و گسترش شبكه آبرساني متناسب با افزايش جمعيت و موسسات از يك طرف و جمع آوري فاضلاب شهري و صنعتي دفع مناسب آنها از سوي ديگر،‌دو عامل عمده از عوامل موثر در حفظ سلامتي مردم و اجتماع است. تخليه فاضلاب حاصل از فعاليتهاي مختلف سبب تنزل كيفيت جريان آبهاي سطحي و زيرزميني گرديده و افزايش آلودگي اين آبها سلامت ساكنين شهرها را روزبروز در معرض مخاطرات جدي قرارداده است. كاربرد مواد شيميائي و انواع مختلف دترژنت ها در زندگي روزمره و تخليه آنها همراه با فاضلابهاي انساني به جريانهاي آبهاي سطحي و زيرزميني و افزايش آلودگي آنها به فاضلاب از نظر شيوع بيماريهاي عفوني و انگلي بطور مستقيم از طريق مصرف آبهاي آلوده و بطور غيرمستقيم از طريق رشد و تكثير عوامل بيماريزا و انتقال بيماريها توسط حشرات و بندپايان و آلوده شدن سبزيجات و صيفي جات آبياري شده توسط فاضلابها امري واضح و روشن است. با نگاهي گذرا به آثار بيماريهاي مختلف از جمله بيماريهاي انگلي و روده اي به اهميت آبهاي آلوده در انتقال اين بيماريها پي برده از طريق كنترل آلودگي آبهاي مصرفي مي توان تا اندازه اي اين بيماريها را مهار نمود. 
در اين راستا بيمارستانها نيز بعنوان منبع قابل توجه آلودگي بشمار مي آيند و فاضلاب حاصل از فعاليتهاي مختلف در اين مكانها سبب آلودگي شديد آبهاي زيرزميني مي گردد با توجه به اين مسئله كه بيمارستانها عامل توليد فاضلابهاي خطرناك مي باشند و اغلب بيمارستانهاي موجود فاقد سيستم تصفيه فاضلاب مناسب بوده و فاضلاب توليدي را بدون درنظرگرفتن قوانين زيست محيطي به كانالها يا جويهاي آب تخليه مي نمايند، طراحي سيستم هاي فاضلاب جهت بيمارستانها امري ضروري محسوب مي گردد.
ادامه مطلب...
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید