آموزش زبان با داستان انگلیسی
 
پایان نامه ارائه یک مدل نوین جهت آموزش مهارتهای پولی به افراد ناتوان ذهنی

پایان ­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی فناوری اطلاعات- تجارت الکترونیک

عنوان:ارائه یک مدل نوین جهت آموزش مهارتهای پولی به افراد ناتوان ذهنی

تعداد صفحات : 76

چکیده:

   در این پایان نامه روش های مختلف آموزش مهارت ها ی زندگی به افراد ناتوان ذهنی مورد بررسی قرار کرفته است، در بین آن ها جدید ترین و بهترین روش آموزش استفاده از دخالت های مبتنی بر کامپیوتر می باشد که در تحقیقات جدید بر روی آن تکیه شده است. آموزش مهارت های پولی به افراد ناتوان ذهنی به عنوان یک عامل مهم ایجاد استقلال آن ها مورد توجه بسیاری از محقیق قرار گرفته است. تحقیقات صورت گرفته در زمینه آموزش مهارت های پولی متکی بر مربی بوده است. بخاطر این موضوع برای آموزش حضور مربی چه در مدرسه و یا خانه الزامی می باشد. در پژوهش حاضر برای ارائه مدلی نوین برای آموزش مهارت های پولی به کودکان ایرانی، روش های بررسی شده در تحقیقات پیشین با هم ترکیب شده و با واحد پول ایران منطبق گردیده است و به صورت یک مدل تحت نرم افزار ارائه شده است. با استفاده از دخالت های مبتی بر کامپیوتر نیاز به مربی را کم شده است و کودک قادر به ادامه آموزش در خانه می شود. این مدل ارائه شده برروی 20 نفر از دانش آموزان ناتوان ذهنی مورد آزمون قرار گرفت و نتایج بررسی شده است. تمام شرکت کنندگان مهارت های مورد نظر را در سطح خوبی فرا گرفته اند.

فصل اول

مقدمه:

امروزه با افزایش تحقیقات در تکنولوژی و گسترش روز افزون آن باعث دسترسی آسان به انواع تکنولوژی ها مانند اتومبیل، هواپیما، تلفن، تلویزیون و امروزه کامپیوتر، تلفن همراه با قیمت پایین شده است. ازکامپیوتر در جهت رفع نیازهای تمام افراد جامعه می توان استفاده کرد، حتی برای افرادی که دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی هستند. امرزوه از کامپیوتر بعنوان یک ابزار برای آموزش استفاده می شود، که باعث ایجاد مبحث آموزش الکترونیک، به معنی آموزش از طریق ابزار های الکترونیکی متنوع مانند اینترنت، انترانت، اکسترانت، شبکه های ماهواره ای، نوار های صوتی و تصویری می باشد، شده است. از کامپیوتر برای آموزش به افراد ناتوان ذهنی استفاده می شود.

1-1- تعریف ناتوانی ذهنی

سال های متمادی تعریف مورد قبول و استاندارد در مورد ناتوانی های ذهنی، متعلق به ادگاردال[1] بوده است از نظر او برای ارائه یک تعریف درست در این مورد، رعایت پنچ معیار ضرورت دارد:

– عدم قابلیت های اجتماعی که از ناتوانی ذهنی ناشی می شود

– ناتوانی های که جریان رشد را متوقف می سازد

– ناتوانی های ذهنی ای که مانع بلوغ و پیشرف هستند

– ناتوانی های ذهنی ای که ریشه سرشتی دارند

– ناتوانی های ذهنی ای که لزوما غیر قابل درمان هستند

تعریف گروسمن [2] ( انجمن آمریکایی ناتوانی های ذهنی(AAMD) ): ناتوانی ذهنی سطحی از عملکرد هوش عمومی است که میزان آن، دو انحراف معیار از حد متوسط کمتر بوده به طوری که منجر به نقاصی در رفتار سازشی فرد گردیده و در جریان رشد، خود را نشان دهد]1[.

پیاژه[3] روان شناس معروف سوئیسی هوش را نتیجه تاثیر دائمی و متقابل فرد با محیط می داند و معتقد است که اگر این رابطه متقابل به طور متعادل صورت گیرد، موجب توانایی سازگاری با محیط و پیشرفت هوش می شود. کودک در مراحل مختلف رشد، تصاویر ذهنی مختلفی دارد که از تصاویر ساده شروع شده و به تصاویر پیچیده تری می رسد. گذشتن از این مراحل پایین و رسیدن به مراحل بالاتر ، بستگی به رشد هوشی، ساختمان عصبی و بدنی، روابط اجتماعی و تجارب زندگی او دارد ]2[.

اینهلدر[4] (1968) با توجه به نظریه پیاژه طرحی را ارائه کرد که در آن افراد ناتوان ذهنی به طور مرحله ای دسته بندی شده اند. به طور مثال توقف در مرحله حسی و حرکتی باعث ناتوانی ذهنی عمیق(حمایت پذیر)، توقف در مرحله پیش عملیاتی باعث ناتوانی ذهنی شدید (تربیت پذیر) و توقف در مرحله عملیاتی باعث ناتوانی ذهنی خفیف (آموزش پذیر) می شود]2[.

ناتوانی ذهنی، پدیده پیچیده ای است که عقاید اولیه در مورد آن در حال تغییر است. تفکر اصلی که امروزه در جریان است، به عنوان یک حالت، سطح عملکرد فعلی فرد را در بر می گیرد. انجمن آمریکایی ناتوانی ذهنی (AAMD) در سال 2002 تعریف زیر را از ناتوانی ذهنی ارائه می کند، ناتوانی ذهنی، یک نوع ناتوانی است که با محدودیت های عمده در عملکرد ذهنی و رفتار سازشی همراه می باشد به گونه ای که در مهارت های مفهومی، اجتماعی و عملی، آشکار و مشخص می شود. این ناتوانی بایستی قبل از سن هجده سالگی شروع شده باشد. مهارت های سازشی ذکر شده عبارتند از: ارتباطات، مهارت های خود یاری، گذراندن زندگی روزمره، مهارت های اجتماعی، حفظ سلامت و امنیت، استفاده از اوقات فراغت، یادگیری آموزش مسائل کاربردی( مثل شمارش پول، شناخت فصل ها، خواندن ساعت)، کار کردن، توانایی اداره کردن خود و استفاده از وسایل نقله عمومی می باشد]3[.

2-1 عوامل موثر بر ایجاد ناتوانی ذهنی

نقص در هوش و رفتارهای سازشی به علت عوامل گوناگون می باشد که می توان آن ها را تحت دو علت عمده ارگانیکی و محیطی تقسیم بندی نمود. علت ارگانیکی شامل مشکلات ارگانیکی قبل، هنگام و بعد از تولد کودک شامل داروها، عفونت و وراثت (ژنتیک) می باشد. علل محیطی شامل مسمومیت، سوء تغذیه، نامناسب بودن مراقبت های بهداشتی و محدودیت محیطی است]4[.

3-1 طبقه بندی ناتوانی های ذهنی

ناتوانی ذهنی طیف وسیعی از ویژگی ها و سطوح را در بر می گیرد. از این رو برای طبقه بندی افراد ناتوان ذهنی، نظام های طبقه بندی متعددی توسعه یافته است. از آن جمله می توان به طبقه بندی روانشناسان، پزشکان، روانپزشکان و متخصصان آموزش و پرورش( طبقه آموزشی) اشاره نمود. در این طبقه بندی روانشناسان کودکان ناتوان ذهنی را بر اساس شدت ناتوانی بر چهار گروه خفیف[5]، متوسط[6]، شدید[7]، عمیق[8] تقسیم بندی می شوند. از نظر پزشکی افراد ناتوان ذهنی بر اساس علت شناسی به دو دسته همده ناتوانی ذهنی ارثی و محیطی تفکیک می شوند. بالاخره در طبقه بندی آموزشی به سه دسته آموزش پذیر[9]، تربیت پذیر[10]، حمایت پذیر[11] طبقه بندی می شوند]3[.

[1] Doll

[2] Grossman

[3] Piajet

[4] Inhelder

[5] Mild

[6] Moderate

[7] Severe

[8] Profound

[9] Educable

[10] Trainable

[11] Custodial

 

ادامه مطلب...
مجموعه آموزشی آموزش تحقیق در عملیات

- شرح کامل درس مطابق با سر فصل ها و منابع دانشگاه پیام نور - حل مثال های متعدد - حل تمارین مهم کتاب و حل نمونه سوالات خارج از کتاب - آموزش حرفه ای با بهره گیری از اساتید برتر - دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 15 درصد تخفیف پرداخت آنلاین


ادامه مطلب...
دانلود فیلم های مهندسی نرم افزار 2 (به روش کاربردی) -غلامعلی نژاد حاجعلی ایرانی

یکی از اهداف اصلی تعیین شده برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر، تسلط به مراحل توسعه سیستمهای نرم افزاری بزرگ و پیچیده می باشد. به همین دلیل، دروس طراحی سیستمهای شئ گرا، مهندسی نرم افزار 1 (در سرفصل جدید بنام تحلیل و طراحی سیستم)، پایگاه داده ها و مهندسی نرم افزار 2 (در سرفصل جدید بنام مهندسی نرم افزار) و چند درس مرتبط دیگر در این رشته قرار داده شده اند. مهندسی نرم افزار 2 به عنوان آخرین درس از این سری دروس می باشد. این درس علاوه بر مفاهیم تکمیلی دروس قبل، شامل مفاهیم پیشرفته ای مانند تحلیل و طراحی ماژولهای پیچیده و تکنیکهای پیشرفته معماری نرم افزار نیز می باشد. درس مهندسی نرم افزار 2 به دو روش تئوری و کاربردی (Practical) تدریس می شود. در روش تئوری بیشتر روی مفاهیم و سرفصلهای تئوری تمرکز می کنند. ولی در روشهای کاربردی تمرکز روی مراحل تحلیل، طراحی و معماری نرم افزار و ماژولهای آن می باشد. فیلم های پیش رو، تدریس به روش کاربردی می باشد. در ضمن برای درک بهتر این درس، پیش نیازهای درس که در جلسه دوم شرح داده شده اند، خیلی مهم می باشند.

غلامعلی نژاد حاجعلی ایرانی، تحصیل خود را در مقاطع کارشناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به انجام رسانده است. از سال 1384 تا کنون در زمینه توسعه سیستمهای نرم افزارهای سازمانی و ERP فعال بوده است و هم اکنون به عنوان تحلیل گر، طراح و معمار نرم افزار سیستمهای ERP مشغول به کار است و از سال 1387 به عضویت هیئت علمی دانشگاه بناب درآمده است.
وب سایت شخصی: gclass.co

ادامه مطلب...
پروژه بررسی الکترواسپینینگ(برق ریسی)
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: الکترواسپینینگ(برق ریسی)
دسته:صنعت نساجی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 82
______________________________________________________
بخشی از مقدمه:
الکترو اسپينينگ (برق ر يسي) و به عبارتي استفاده از نيروي برق براي ريسندگي يکي از روش‌هاي مهم و گسترده جهت توليد الياف نانوساختار مي‌باشد. در اين روش يک محلول پليمري داخل سرنگ ريخته مي‌شود و در فاصله 20 سانتي‌متري از آن، صفحه‌اي فلزي قرار مي‌گيرد؛ صفحه به زمين ثابت مي‌گردد و سرنگ روي پمپ قرار گرفته و سوزن آن به منبع تغذيه با ولتاژ بالا وصل مي‌شود، محلول با دبي پايين به سمت سر سرنگ رفته و هنگاميکه، ولتاژ بين 30-5 کيلووات اعمال مي‌شود، قطره به‌صورت جت در آمده، در طول مسير کشيده مي‌شود و پس از تبخير شدن حلال به صفحه فلزي برخورد مي‌کند و سپس به صورت الياف نانوساختار از صفحه فلزي جمع‌آوري مي‌شوند. 
الیاف نانو ساختار در تمامی علوم و زمینه ها کاربردهای فراوانی دارد مثلاالياف نانوساختار در فيلتراسيون، نانوکاتاليست‌ها و در مهندسي بافت به‌عنوان داربست برای  رشد سلول مورد استفاده قرار مي‌گيرندکه در فصل های آینده به توضیح مفصل آنها می پردازیم.
پس از توليد نانوالياف به روش معمول الکترواسپينينگ، پارامترهاي مختلف فرايندي (ولتاژ، دبي محلول و. . .) ، محيطي (دما و رطوبت محيط) و محلول (رسانايي ويسکوزيته و. . .) را بر يکنواختي و قطر آنها بررسي می شودکه هدف، ايجاد شرايطي براي توليد الياف با يکنواختي زياد و قطر کم بوده و در اين راستا اثر کشش سطحي و رسانايي الکتريکي محلول بر يکنواختي و قطر الياف به‌طور دقيق مورد مطالعه قرار می گیرد. نتايج حاکي از آن بود که رسانايي الکتريکي محلول اثر بسيار خوبي در يکنواختي الياف دارد به‌طوري‌که "مثلا اضافه کردن نمک کلريد ليتيم به محلول پلي استايرن در حلال DMF يکنواختي الياف توليدي را تا حد قابل توجهي بالا مي‌برد، در عين حال قطر الياف افزايش مي‌يابد که با توجه به يکنواختي بالا در محصول به دست آمده در عوض امکان استفاده از محلول با غلظت کمتر فراهم مي‌گردد. همچنين با کم کردن کشش سطحي تا حد مشخصي، يکنواختي محصول بالا مي‌رود". هم‌ اکنون تحقيقات وسيعي در زمينه کاربرد اين الياف در مهندسي مواد در حال انجام است. 
ادامه مطلب...