دانــلود سرای دانشجــویی
عنوان:استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود
تعداد صفحات :104
چکیده:
مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود، در سالهای اخیر مورد تحقیق بسیاری از محققان در رشتههای مختلف بودهاست. در این مسئله هدف زمانبندی فعالیتهای پروژه با توجه به روابط پیشنیازی و محدودیت منابع در کمترین زمان میباشد. در این مسئله فضای جستجوی بسیار بزرگی جهت دستیابی به جواب بهینه وجود دارد و نیازمند انجام محاسبات طولانی بخصوص برای ابعاد بزرگ مسئله با محدودیتهای زیاد میشود و الگوریتمهای دقیق برای آن موثر نیستند. الگوریتمهای فراابتکاری بعنوان جایگزین روشهای دقیق برای حل آن، پیشنهاد شدهاست. در این پایان نامه الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل این مسئله استفاده شدهاست. این الگوریتم مبتنی بر جمعیت است که اخیرا معرفی شده است و فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس را شبیه سازی میکند. همچنین برای جلوگیری از محلی شدن پاسخها از رویکرد نخبهگرایی در این الگوریتم استفاده شدهاست. از ویژگیهای این الگوریتم این است که نیازی به پارامترهای کنترلی اختصاصی الگوریتم، ندارد و فقط پارامترهای کنترلی عمومی مانند اندازه جمعیت و تعداد نسلها را شامل میگردد. الگوریتم داری دو فاز، فاز معلم و فاز فراگیر است. ابتدا تعدادی زمانبندی را بطور تصادفی بر اساس جمعیت اولیه الگوریتم ها تولید می کنیم، سپس فازهای الگوریتم را روی زمانبندی ها اعمال میکنیم بطوریکه جمعیت اولیه به طور تکراری بهبود مییابد تا به شرط توقف برسیم. همچنین تاثیر عواملی مانند اندازه جمعیت و اندازه نخبه و تعداد زمانبندیها بر الگوریتم، بررسی شده است. کارایی الگوریتم ارائه شده با دیگر الگوریتمهای بکار گرفته شده در حل این مسئله، مقایسه شده است و نتایج موثر با قابلیت رقابت بالا با دیگر الگوریتمها حاصل شده است.