آموزش زبان با داستان انگلیسی
 
دانلود پروژه تحلیلی بر سیستم های مکانیکی و هیدرولیکی ماشین آلات راهسازی

گريدر
اين دستگاه بيشتر به منظور تسطيح جاده ، براي ساختن فرم مطلوب بستر جاده و عمليات تنظيم شيب وتسطيح دامنه خاكريزها ، خاكبرداريها و يا براي جابجايي خاك و برف روبي و برداشتن لايه هاي سست سطح زمين و برای ایجاد شیب عرضی، ایجاد پروفیلهای ویژه در جاده سازی استفاده مي شود.
تجهيزاتي علاوه بر ادوات اصلي كاري گريدر مي تواند روي آن نصب شود عبارتند از :
چنگك شخم زن Scarifier و ريپر عقب Rear Ripper و تيغه جلو Front Blade
عضو كار ساز در گريدر تيغه Blade مي باشد كه در وسط دستگاه نصب شده است . اين تيغه مي تواند تحت زاويه هاي گوناگوني كار كند و مي تواند حول سه محور مختصاتي حركت كند.

اجزای گريدر
۱- سيستم قدرت Engine System
۲- سيستم انتقال قدرت Transmission System
۳- سيستم هيدروليك Hydraulic   System
۴- شاسي و اسكلت فلزي Frame   and Column
در اين جزوه به بررسي گريدرهاي مدل D , C1 , C , B مي پردازيم . به دليل تشابه اين مدل بسياري از توضيحات آن مشابه مي باشد.

۱-سيستم قدرت Engine System
مدل B : موتور گريدر مدل B بنر مدل OM355A مي باشد . اين موتور شش سيلندر خطي مي باشد كه موتور آب خنك و مجهز به توربوشارژ مي باشد و قدرت آن ۲۲۵hp مي باشد.

مدل C , C1 : موتور گريدر مدل C ، دویتز BF6M 2012C
مدل D : موتور اين مدل ها از گريدر دویتز ۱۰۱۳ EC مي باشد.

۲- سيستم انقال قدرت : Transmission System
قدرت توليدي موتور توسط كلاج هيدروليكي ( تورك كنورتور ) وارد گيربكس مي شود و توسط جعبه انتقال و از طريق گاردان به ديفرانسيل و از طريق تاندوم ها به چرخها منتقل مي شود.

۳- سيستم هيدروليك : Hydraulic System
سيستم هيدروليك در چهار مدل ذكر شده تغييراتي داشته است كه هريك در جاي خود شرح داده شده مي شود . اما اجزاي اصلي اين سيستم عبارتند از :

۱-تانك هيدروليك Hydraulic Tank
۲- پمپ هاي دنده اي Gear Pumps
۳- بلوك تقسيم روغن Flow Divider
۴- شير كنترل هاي چپ و راست L / R Control   Valve
۵- فيلتر تنفسي Filter Breather Filter
۶- فيلتر برگشت روغن Hyd.   Oil Filter
۷- كولر روغن Heat exchanger
۸- شيرهاي محدود كننده جريان Over Center Valve
۹- جك هاي بالا برنده تيغه سمت راست و چپ Blade Lift Cyl . L / R
۱۰- جك چنگال شخم زن Scarifirer Cyl
۱۱- هيدروموتور گردان Circle Rotation Motor
۱۲- جك تغيير موقعيت تيغه Draw Bar Center shift Cyl
۱۳- جك ريپر عقب Rear Ripper Cyl
۱۴- حرکت كشويي تيغه Blade Side shift Cyl
۱۵- نقاط فشارگيري Test Point
۱۶- جك زاويه دهنده چرخهاي جلو Leaning Cylinder
۱۷- دابل جك ولو  Check Valve Double acting Piloted
۱۸- جك تيغه جلو Front Blade Cylinder
۱۹- جكهاي كمرشكن  Articulation Cylinders
۲۰- كوزه گردان Rotary Connection
۲۱- سيلندرهاي ترمز Wheel Brake Cyl
۲۲- اوربيترول Orbitrol
۲۳- جك فرمان Steering Cyl
۲۴- انباره Accumulotor
۲۵- شارژينك ولو و شيرترمز    Charging & Brake Valves

۴- شاسي و اسكلت فلزی Frame and Column
شاسي گريدر دو تكه مي باشد كه توسط پين به هم متصل شده اند . يك قسمت شاسي وظيفه نگهداشتن و تحمل گشتاورهاي پيچشي و تحمل نيروي فنر و ارتعاشات موتور و گيربكس و مجموعه اكسل عقب و تاندوم ها بر عهده دارد و در قسمت ديگر جك هاي ادوات كارساز قرار دارند . در اين قسمت يك صليبي وجود دارد كه امكان عمودي قرار گرفتن تيغه به منظور به منظور بغل تراشي را مهيا مي كند و نيز در اين قسمت Draw Bar توسط مفصلي به بوم متصل مي باشد كه خود شامل Circle مي باشد كه توسط هيدروموتور گردان و گيربكس گردان به حركت در مي آيد كه امكان دوران تيغه را فراهم مي كند .

در اين قسمت پين برشي قرار دارد كه وظيفه دارد گيربكس گردان را در مقابل فشار و نيروي زياد محافظت كند.
پين برشي در خروجي گيربكس قرار دارد . گشتاور پيچشي از گيربكس به پين برشي منتقل مي شود و از پين برشي به چرخ دنده پنيون كه با دنده سيركل Circle درگير مي باشد منتقل مي شود . اگر تيغه به يك جسم سخت برخورد كند نيروي برشي حاصل از اين برخورد به پنيون مي رسد و باعث بريده شدن آن مي شود . با اين عمل ارتباط ما بين تيغه وگيربكس گردان قطع مي شود و ديگر آسيبي به آن نمي رسد . با تعويض پين برشي دوباره مي توان ارتباط مابين تيغه و گيربكس را برقرار نمود .

ادامه مطلب...