close
دانلود فیلم
برنامه ها
عناوین هفته نامه فناوری اطلاعات روزنامه جام جم:
- مزاياي پشتيبان‌گيري ابري
- چگونگي شناسايي فيشينگ و پرهيز از آن
- دسترسي به رايانه از هزاران کيلومتر فاصله! کنترل از همه‌جا
- App Store اندازه‌گيري تخصص ماست
- کپي‌برداري از آبي‌ها
- به‌روز رساني «اندرويد‌ها»
- گزارش زنده‌اي از نمايشگر خودتان
- با استفاده از InPrivate Browsing همه چيز را دفن کنيد!
- پاياني بر يك بازي زيبا در نسل هفتم، آخرين سرود شپرد
- يك فلش بك ديگر به آركيد دوبعدي لذت‌بخش، نجات يك دوست
-فناوري‌هاي هولناك
- بررسي آسيب‌پذيري‌هاي گوگل والت، کيف پول گوگل ناامن مي‌شود
- چگونه يك طراح حرفه‌اي شويم؟! بعد سوم در فتوشاپ
- به‌كارگيري ويرايشگرهاي WYSIWYG در برنامه‌هاي ويندوز
- گردش و سفر به همراه لپ‌تاپ‌هاي بازي
- شخصي‌سازي‌هاي انفرادي در اپرا
- عدم دريافت تماس از افراد ناشناس
- فناوري ديجيتال
- و...

دانلود رايگان با لينك مستقيم - 1.62 مگابايت 

فروشگاه ارزان سرای دانشجویی

اسمبل و اجرای برنامه

برای ايجاد برنامه به سه ابزار نياز است: يک اديتور متن، يک اسمبلر برای تبديل برنامه به فايل مقصد و يک لينکر برای توليد فايل اجرائی.

برنامه اسمبلی را در يک اديتور متن نوشته و با پسوند .asm ذخيره کنيد. فراموش نکنيد که حتما از يک اديتور اسکی استفاده کنيد. توسط اسمبلر (masm.exe يا tasm.exe) از فايل مبدا .asm فايل مقصد .obj را ايجاد کنيد. اسمبلر برنامه زبان اسمبلی را به کد ماشين تبديل می کند. اگر خطائی در برنامه وجود داشته باشد اسمبلر خطا را گزارش می دهد. لينکر (link.exe يا tlink.exe) از يک يا ترکيب چند فايل .obj يک برنامه قابل اجرا از نوع .exe يا .com را می سازد.


مثال. برنامه first.asm را در اديتور متن ذخيره کنيد. سپس در خط فرمان سيستم عامل، در محلی که اسبلر نصب شده است، دستورات زير را به ترتيب وارد کنيد تا فايل اجرائی first.exe ايجاد شود.

C:masm>masm first
C:masm>link first
C:masm>first


مثال: در برنامه زير دو عدد با هم جمع می شود.

        .MODEL small
        .STACK [size]
        .DATA
number1 DW 0800h   ;=128
number2 DW ffebh    ;=-493
sum         DW ?            ;store result

        .CODE
begin:
   mov AX,@Data
   mov DS,AX
   mov AX,number1 ;get first number in AX
   add AX,number2  ;add AX with second number
   mov sum,AX      ;store result in Sum
   mov AX,4c00h
   int 21h
END begin

مثال: تکه برنامه زير اعداد 1 تا 10 را در آرايه ای از نوع word ذخيره می نمايد.

        .MODEL small
        .STACK [size]
        .DATA
Array DW 10 dup(?)
        .CODE
begin:
   mov AX,@Data
   mov DS,AX
   mov CX,1
   mov SI, offset Array
Forl:
   mov [SI], CX
   inc SI
   inc SI
   cmp CX,10
   je endf
   inc CX
   jmp forl
Endf:
   mov AX,4c00h
   int 21h
END begin

برای دسترسی به عناصر آرايه معمولا از عملوند غيرمستقيم ثباتی استفاده می شود. برای تخصیص آدرس آفست يک آرايه می توان از دستور LEA هم استفاده کرد. دقت کنيد چون عناصر آرايه دو بايتی هستند هربار دو واحد به SI اضافه می شود. در حالتی که عناصر آرايه از نوع بايت تعريف می شوند به اشاره گر آرايه يک واحد اضافه می شود.

مثال: کاراکتر * را نمايش می دهد.

        .MODEL small
        .STACK [size]
        .CODE
main PROC
   mov AH,2h
   mov DL,2ah
   int 21h
   mov AX,4c00h
   int 21h
main ENDP
END main

انواع داده عددی

دانستن انواع متغيرهای عددی که زبان برنامه نويسی در اختيار می گذارد لازم است زيرا مقادير عددی مختلف ميزان حافظه متفاوتی را اشغال می کنند و عمليات رياضی معينی روی آنها انجام می شود. نوع متغير بسته به طبيعت داده ای که ذخيره می کند می تواند يکی از اين انواع تعريف شده باشد. با انتخاب نوع مناسب برای متغير برنامه شما با بيشترين بازدهی ممکن اجرا می شود.

اعداد صحيح کوچک حافظه کمتری می خواهند و کامپيوتر می تواند عمليات رياضی مانند جمع و ضرب را به سرعت روی آنها انجام بدهد. درحاليکه مقادير صحيح بزرگ و اعداد مميز شناور به فضا و زمان بيشتری برای محاسبات نياز دارند.

انواع متغير عددی در دو دسته کلی قرار می گيرند:

• متغيرهای صحيح، مقاديری را نگه می دارند که بخش کسری ندارند. متغيرهای صحيح خود دو نوع هستند: علامتدار، که می توانند مقادير مثبت و منفی را ذخيره کنند و بدون علامت، که تنها مقادير مثبت را نگه می دارند.
• متغيرهای مميزشناور، مقاديری را که دارای بخش کسری هستند يعنی اعداد حقيقی را نگه می دارند.


عبارات signed، unsigned، short و long اصلاح کننده هائی هستند که برای تغيير و تبديل انواع پايه از قبيل char، int و double اضافه می شوند .

انواع داده ها وابسته به platform کامپيوتر است و ممکن است روی کامپيوترهای مختلف متفاوت باشد، اما C با توجه به استاندارد ANSI موارد زير را تضمين می دهد:

• يک کاراکتر هميشه يک بايت است.
• اندازه short کوچکتر يا مساوی اندازه int است.
• اندازه int کوچکتر يا مساوی اندازه long است.
• اندازه unsigned برابر با int است.
• اندازه float کوچکتر مساوی با اندازه double است.

به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید