close
دانلود فیلم
چه نوع موتور جستجو ( Search Engine ) يا دايركتوري (Directory ) بايد استفاده كرد؟

بيشتر مردم به ابزارهايي علاقمندند كه اطلاعات را در شبكه برايشان پيدا كند. اصولاً دو نوع سرويس جستجو در وب وجود دارد: موتورها ( Engines ) دايركتوريها ( Directories ).

سرويس جستجوي دايركتوريها ( Directories ):

دايركتوريها يك سلسله بانكهاي اطلاعاتي هستند با لينكهايي به وب سايت مرجع. كه اين وب سايتها بوسيله اشخاص در زمان حال بوجود آمده است و بر اساس قانون مختص به سرويس جستجو طبقه بندي مي شود .



 

Look smart هم كاملاً عمومي است و اين دايركتوري را مي توانيد در سايتهايي مانند MSN پيدا كنيد .

دايركتوريها بسيار مفيد هستند زمانيكه شما بيش از يك مفهوم يا توصيف براي آنچه كه جستجو مي كنيد نداريد .

صفحه اول معمولاً مقالات مورد نظر را به شما مي دهد. اكنون از ميان مقاله هاي موجود مي توانيد مقاله مورد نظر خود را بيابيد و آدرس مقاله يا صفحه يا سايتي را كه براي شما جالبتر است انتخاب كنيد و شروع به خواندن كنيد اگر شما اين شكل جستجو را براي پيدا كردن اطلاعات در زمينه مورد علاقه خود انتخاب كرديد و به اين روش سايتي را كشف كرديد بايد به خاطر داشته باشيد كه شما واقعاً آن متني را كه پيدا كرده ايد جستجو نكرده ايد بلكه متني را كه شامل تيتر سايت و توصيف آن است جستجو كرده ايد . اينها (تيتر و توصيف آن ) بوسيله تنظيم كننده دايركتوري و اغلب مبني بر پيشنهاد صاحبان سايتها ساخته شده است.البته بعضي از دايركتوريها اگر نتوانند در خواست شما را پاسخگو باشند اطلاعاتي را از موتورهاي جستجو براي شما پيدا مي كنند .

موتورهاي جستجو ( Search Engines ) :

موتورهاي جستجو موتورها يا روباتهايي هستند كه صفحات وب ( Web pages ) را مي پيمايند و صفحات جديد را پيدا مي كنند.اين روباتها صفحات وب را مي خوانند و تمام يا قسمتي از متن را در يك بانك اطلاعاتي يا فهرستي كه شما امكان دستيابي به آن را داشته باشيد قرار مي دهند هيچكدام از آنها تمام شبكه را پوشش نمي دهند ولي بعضي از آنها واقعاً بزرگ هستند .

بازيكنان اصلي در اين زمينه عبارتند از : Alta vista , Google, Fast All the Web , Askjeeves , Inktomi.

"Inktomi" در اصل يك سايت جستجو نيست ولي MSN , Hot bot را تغذيه اطلاعاتي مي كند ."Fast" بيشتر پرتالهايي مانند "lycos" را تغذيه مي كند .

موتورهاي جستجو بايد اولين انتخاب شما باشد زمانيكه دقيقاً مي دانيد كه بدنبال چه چيزي مي گرديد. آنها همچنين قسمت خيلي بزرگتري از وب را در مقايسه با دايركتوريها مي پوشانند .

هر چند فرق ميان دايركتوريها و موتورهاي جستجو آنقدر كه در گذشته مشخص بود اكنون نيست همه دايركتوريهاي جستجو نتايج جستجو را ابتدا از موتورهاي جستجو پيدا مي كنند و اگر در آن جا جستجو موفق نبود به سراغ دايكتوري خودشان مي روند مثلا «Yahoo» از موتور جستجوي "Google" براي اين منظور استفاده مي كند .

از طرف ديگر بعضي موتورهاي جستجو اطلاعات را از دايركتوريهاي جستجو تهيه مي كنند قبل از اينكه از بانك اطلاعاتي موتورهاي جستجو اطلاعاتي را به شما بدهند .

Ask Jeeves سعي مي كند جوابها را به سئوالات شما از زبان طبيعي بانك اطلاعاتي خودش بيرون بكشد. يعني يك سري پاسخها به به پرسشهاي متداول را در خود دارد .

Lycos , Google , Aol به شما قابليت دسترسي به دايركتورياي باز را مي دهند Alta Vista , MSN يك سري سلسله دايركتوري دارند مشابه Yahoo اينها بر اساس Look smart directory ساخته شده اند اگر آنچه را كه جستجو مي كنيد نتوانستيد پيدا كنيد نتايج را در سايتهاي مشابه براي شما پيدا خواهد كرند .

Metasearch engines :

همچنين سرويسهاي Metasearch وجود دارند مانند search.com و يا Metacrawler كه مربوط به GO2NET و يا Meta search وب سايت Pandia .

Meta search engine ها در يك زمان در چندين موتور جستجو و دايركتوري بدنبال پاسخ شما مي گردند و سعي مي كنند مناسبترين پاسخ را از بين همه بيرون بكشند .

ممكن است براي شما استفاده از يكي از آنها مفيد واقع شود فقط براي اينكه يك ديدگاه كلي از آنچه در خارج از يك موتور جستجو به تنهايي بدست مي آوريد .

مشكل بيان جمله و كلمات در موتورهاي جستجو است به هر حال اين ممكن است از يك موتور جستجو تا موتور جستجوي ديگر فرق كند و اين به اين معني است كه فرا موتور جستجو ( Metaserch engine ) سعي خواهد كرد سئوال شما را به زباني كه هر موتور جستجو مي فهمد ترجمه كند اما اغلب اين گونه عمل نمي كند .

براي جستجوهاي پيچيده شما مستقيماً بايد موتور جستجوي مناسب براي آن را پيدا كنيد همچنين توجه داشته باشيد كه Metasearch engine به شما قسمت كوچكي از نتايج هر يك از موتورهاي جستجو را مي دهد .

search utilities :

مشابه Metasearch engine ها هستند با اين تفاوت كه برنامه هايي هستند كه از روي كامپيوتر شما اجرا مي شوند مي توانند در اينترنت به جستجو بپردازند كه اصطلاحاً به آنها search utility مي گويند .

بيشتر آنها مانند فرا موتورهاي جستجو ( Metasearch engines ) كار مي كنند. آنها از چندين موتور جستجو نتايج را جمع آوري مي كنند و اين زماني است كه شما درخواست خود را مطرح مي كنيد .

براي اين منظور از "copernic" براي PC و از "sherlock" براي مكينتاش مي توانيد استفاده كنيد. اين برنامه ها براي يك جستجوي ساده خيلي مفيد هستند اما اگر شما مي خواهيد جستجوي پيشرفته تري داشته باشيد بايد در هر بار جستجوي خود را به يك سرويس جستجو محدود كنيد .

بهترين سرويس جستجو :

احتمالاً بيش از 7 ميليارد پرونده ( متن و .. ) در وب موجود مي باشد در حال حاضر سريعترين سرويسها Fast All The Web و Google و inktomi هستند كه مجموعاً بيش از 2 ميليارد صفحه وب را فهرست مي كنند. حقيقتي كه در اين ميان باقي مي ماند اين است كه موتورهاي جستجو همه يك قسمت را پوشش نمي دهند و اين دليلي است كه شما را وا مي دارد تا از بيش از يك موتور جستجو استفاده كنيد .

بر اساس يك سري تحقيقات Google و Alta Vista و Fast All The Web بهترين موتورهاي جستجو هستند در حاليكه به نظر مي رسد Yahoo بهترين دايركتوري باشد براي Metasearch ما Visimo و Inquich را پيشنهاد مي كنيم .

Yahoo مادر همه دايركتوريها است .


برچسب ها
لینک کوتاه پست
مطالب مرتبط با پست جاری

بهبود سرعت بارگذاری صفحات وب سایت به کمک گوگل


چگونه رتبه خود را در گوگل و الکسا افزایش دهیم


۱۰ افسانه غلط در مورد بازاریابی توسط موتورهای جستجو


آیا تجارت شما برای بهره گیری از موتورهای جستجو کوچک است؟


استراتژی های مهم برای افزایش رتبه در موتور های جستجو (قسمت دوم)


استراتژی های مهم برای افزایش رتبه در موتور های جستجو (قسمت اول)


مهمترین راه های افزایش PageRank سایت در موتورهای جستجو


بدون گوگل جست و جو کنید!


۵ عامل افت PageRank


۳۰ نکته ارزشمند برای افزایش ترافیک و بازدیدکننده


12 پرسش رایج در seo


پاک کردن History در google


درباره رتبه بندی صفحات در گوگل (Page Rank) بیشتر بدانید .


موتور جستجوگر چگونه کار می کند؟


25 راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا


راهنمای موتور جستجو با متاتگ ها


راه های آسان برای جلب مشتری سایت


10 روش ساده برای بالا بردن رتبه سایت در Search Engines


بهینه سازی سایت برای موتورهای جستحو


ترافیک سایت


آیا مایکروسافت بازی را می برد؟ - بخش دوم


تحلیل گر گوگل


هی اینترنت! رنگ را بیاب...


نقش موتور های جستجو در بازار یابی اینترنتی


آیا مایکروسافت بازی را می برد؟ - بخش اول


  • نکات مهم
    1- لطفا نظر خود را با زبان فارسی بیان کنید
    2- رایتم نظرات اسپم و تبلیغی شما را تایید نمی کند
    3- لطفا نظرات شما بدون ابهام و واضح باشد
  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید