آموزش زبان با داستان انگلیسی

پایان نامه ارائه یک چارچوب مدل‌سازی برای ارزیابی شیوه آموزشی یادگیرندگان در محیط‌های یادگیری تحت

دانشکده فنی و مهندسی

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

ارائه یک چارچوب مدل‌سازی برای ارزیابی  شیوه آموزشی یادگیرندگان در محیط‌های یادگیری تحت وب

تعداد صفحات : 104

چکیده:

در سال‌های اخیر استفاده از فناوری‌های برخط در آموزش فرصت‌هایی را برای استفاده از شیوه‌های جدید یادگیری و روش‌های مفید آموزش فراهم آورده است. یکی از شیوه‌های جدید که امروزه برای آموزش به کار می‌رود آموزش الکترونیکی است. در این شیوه افراد از طریق اینترنت و در محیطی کاملاً الکترونیکی و مجازی آموزش‌های لازم را می‌بینند. بنابراین در یک تعریف کلی آموزش الکترونیکی استفاده از فناوری شبکه (برای مثال اینترنت) به‌منظور طراحی، ارائه درس و اجرای محیط آموزشی به‌منظور تحقیق و استمرار یادگیری است. از سوی دیگر با توجه به انعطاف‌پذیری به وجود آمده، هم برای یاد دهنده و هم برای یادگیرنده بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی به‌سرعت درحال‌توسعه این شیوه آموزشی هستند.

بسیاری از دستگاه‌های توصیه گر به اولویت‌های یادگیرنده، علایق، رفتارهای آموزشی و درعین‌حال تحلیل رفتار وی برای ارائه خدمات آموزشی خاص، توجه دارند و به همین دلیل یکی از ملزومات سیستم‌های آموزشی وجود مکانیزمی شخصی شده برای کمک به یادگیری مؤثر یادگیرنده است. شخصی‌سازی برنامه آموزشی در آموزش مبتنی بر وب به دو دلیل اهمیت دارد: نخست اینکه اکثر برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب برای عموم کاربران طراحی می‌شوند، درصورتی‌که در نظام آموزشی الکترونیکی توجه به دانش پیش‌زمینه، تجربیات، انگیزه، توانایی‌های رفتاری و سطح مختلفی از کاربرد را می‌طلبد. دیگر اینکه در بسیاری از اوقات یادگیرنده به‌تنهایی با سیستم آموزش الکترونیکی کار می‌کند و مانند این است که معلم محتوای آموزشی مشخصی را به یک یادگیرنده در کلاس خصوصی تدریس می‌کند، همین امر سبب شده است تا خدمات شخصی شده در سیستم‌های کاربردی مبتنی بر وب بسیار موردتوجه قرار گیرد.

یکی از اهداف این پژوهش ایجاد یک مدل پویا برای  یادگیرندگان است که رفتار و عملکرد یادگیرندگان را زیر نظر گرفته و بر اساس رفتار یادگیرنده شیوه ی آموزشی مناسب را برای یادگیرنده تشخیص داده  و بر اساس این تشخیص مناسب­ترین فرایند آموزشی برای یادگیرنده به کار می رود. همچنین رویکردهای متفاوت برای بهبود فرایند تشخیص سبک یادگیری یادگیرنده مورد بررسی قرار می‌گیرند و به‌منظور بهبود فرایند خودکار تشخیص سبک یادگیرنده  یک رویکرد خودکار تشخیص سبک که بر کاملاً بر اساس رفتار یادگیرنده در سیستم‌های مدیریت یادگیری هست معرفی‌شده است. نتایج به دست آمده  در این پژوهش نشان می دهد  رویکرد خودکار تشخیص سبک مبتنی بر رفتار یادگیرنده در مقایسه با سایر روش های موجود نتایج دقیق تری را منجر می شود.

 

کلیات تحقیق

 

 

 

1-1 مقدمه

در سیستم‌های مدیریت یادگیری، یکی از مهم‌ترین مشکلات عدم شناخت و عدم توجه به رفتار فردی هر یادگیرنده نسبت به آموزش چهره به چهره است. یادگیرندگان در محیطی که با اولویت‌های یادگیری آنان تطابقی نداشته باشد، به‌رغم توانمندی بالا با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند که این مشکلات هم از بعد یادگیرنده است و هم بر تلاش یاد دهنده (معلم) اثر می‌گذارد. زیرا یاد دهنده نیز به‌رغم تلاش و پیگیری فراوان، رضایتی از یادگیرنده نخواهد یافت و احساس می‌کند یادگیرنده بدون میل و رغبت به دوره ادامه می‌دهد. این ناهماهنگی در محیط آموزش الکترونیکی به دلیل نبود آموزشگر انسانی نمود بیشتری پیدا می‌کند. [1] ناتوانی معلمان به شناخت (فهمیدن) سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان و افزایش آگاهی دانش‌آموزان از سبک‌های یادگیری و درک دانش‌آموزان در فرایند یادگیری به معلمان اجازه می‌دهد تا پشتیبانی بهتر برای خود دانش‌آموزان و درنتیجه پتانسیل بالا به‌منظور ارتقا دانش‌آموزان و یادگیری ارائه دهند. به همین دلیل توجه به نظریات یادگیری، بسیار منطقی جلوه می‌کند. به‌طورکلی روش معمول فرد در حل مسئله، تفکر، ادراک، شیوه پردازش اطلاعات و یادآوری که ریشه در ویژگی‌های شناختی، عاطفی، فیزیولوژیکی و عوامل شخصیتی دارد، سبک‌شناختی نامیده می­شود. در مقابل به باورها، اولویت‌ها، رفتارهای ترجیحی در شیوه تعامل با یاد دهنده، سایر یادگیرندگان، محتوای درس و همچنین نحوه پردازش اطلاعات، پاسخ‌دهی و استفاده از محرک‌های موجود درزمینه‌ی یادگیری و نیز تمایل فرد به یادگیری و انطباق او با محیط سبک یادگیری گوید.[2]

این پژوهش پردازش خودکار برای معرفی سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان در سیستم‌های مدیریت یادگیری  می‌پردازد و همچنین ابزاری است که معلمان را در استفاده از این رویکرد پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، بسیاری از نظریه‌پردازان آموزشی و محققان معتقدند که سبک‌های یادگیری به‌عنوان یک عامل مهم در فرایند یادگیری است.

1-2 بیان مسئله

یکی از مسائل مهم در نظام‌های آموزشی به‌ویژه نظام‌های یادگیری الکترونیکی، شناسایی نیاز یادگیرنده و طراحی برنامه درسی متناسب با توانایی‌های کاربر و ارائه توصیه‌های مناسب به اوست. پایش مستمر و توجه به بازخوردهای یادگیرنده در فرایند یادگیری در این مسیر راهگشاست. شخصی‌سازی برنامه آموزشی در این نظام، بنا به دلایلی همچون دانش پیش‌زمینه، تجربیات، انگیزه و توانایی‌های رفتاری متفاوت یادگیرندگان، سطوح مختلفی از کاربرد را می‌طلبد.

داشتن سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به‌منظور افزایش یادگیری و تدریس کمک کند، در ابتدا معلمان می‌توانند از مزایای گرفتن اطلاعات در مورد چگونگی یادگیری دانش‌آموزانشان استفاده کنند، تا برای آن‌ها زمینه‌ای را فراهم کند که با درک عمیق‌تر یاد بگیرند. و ممکن است هنگام توضیح و یا آماده‌سازی مواد یادگیری کمک کند، علاوه بر این آگاه کردن دانش‌آموزان از سبک‌های یادگیری و نشان دادن نقاط قوت و ضعف فردی، خود آن‌ها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند. علاوه بر این دانش‌آموزان می‌توانند با تطبیق سبک آموزشی با سبک یادگیری خودشان پشتیبانی شوند که به پیشرفت دانش‌آموزان با مواد یادگیری و فعالیت‌های موردنظر دانش‌آموزان از آموزش مناسب، باعث می‌شود که یادگیری برای آن‌ها آسان‌تر شود. با توجه به موارد گفته‌شده در بالا و ماهیت سیستم‌های مدیریت یادگیری نیاز به یک رویکرد خودکار است که بتواند با کمترین خطا سبک یادگیری یادگیرنده را شناسایی کند تا بتوان بر اساس سبک یادگیری شناخته‌شده توصیه‌ها و محتوای آموزشی مناسب را به یادگیرنده داد.

 

1-3  اهداف مسئله

  با توجه به اهمیت سیستم‌های آموزشی به‌خصوص سیستم‌های آموزش از راه دور که یادگیرندگان با نیازهای آموزشی متفاوت محتوای آموزشی متفاوت را فرامی‌گیرند این مسئله مورد تأکید می‌باشد که با توجه به نیاز آموزشی یادگیرنده بهترین فرایند آموزشی برای یادگیرنده اعمال شود. درحالی‌که مدل‌سازی مشترک دانش‌آموزان به فراهم کردن اطلاعات واضح درباره اولویت‌ها و رفتارهای آن‌ها نیاز دارد، یک رویکرد خودکار مدل‌سازی دانش‌آموزان بر مبنای این مفهوم است که بر مبنای فعالیتی که دانش‌آموزان واقعاً در یک‌رشته انجام می‌دهند و از رفتار و اعمال آن‌ها در رشته به اولویت‌ها و نیازهای آن‌ها پی ببرد. این رویکرد می‌تواند بر بعضی از مشکلات کشف روش یادگیری با استفاده از پرسش‌نامه‌ها غلبه کند.

در یک رویکرد خودکار مدل‌سازی دانش‌آموزان، هیچ تلاش اضافه‌ای از طرف دانش‌آموزان موردنیاز نیست تا سیستم بتواند اطلاعاتی درباره روش‌های یادگیری‌شان جمع‌آوری کند. آن‌ها فقط باید از سیستم برای یادگیری استفاده کنند تا اطلاعات مربوطه درباره رفتارشان فراهم شود. بنابراین، می‌تواند بر چندین مشکل به سبب پرسشنامه‌های روش یادگیری غلبه کرد. با توجه به اینکه اطلاعات به دست آمده از رفتار یادگیرندگان بدون ابهاماتی است که هنگام پر کردن پرسشنامه بوجود می­آید. ابهاماتی که می‌تواند از فقدان انگیزش برای درست پر کردن پرسش‌نامه، تأثیر انتظارات از دیگران، و فقدان آگاهی از خود درباره اولویت‌های یادگیری شخص بیاید. به‌علاوه پرسش‌نامه‌ها ساکن هستند و روش یادگیری یک دانش‌آموز را در یک نقطه زمانی خاص توصیف می‌کنند. این موضوع رویکرد ما را مستعد خطا می‌کند. مثلاً اگر یک دانش‌آموز با گروه یادگیری خودش مخالفت کرده باشد، ممکن است همه سؤالات درباره یادگیری مشترک را با اولویت منفی جواب دهد. هرچند اگر مشکلات در روز بعد رفع شوند یا اگر دانش‌آموز بخواهد سؤالات را یک روز بعد پاسخ دهد، ممکن است سؤالات را کاملاً متفاوت پاسخ دهد. به‌عنوان نتیجه ممکن است به خاطر اهمیت زمان دقیق و بنابراین حالت دانش‌آموزان در زمان پر کردن پرسشنامه روش یادگیری، از پرسشنامه فرضیه، اشتباهی نتیجه‌گیری شود.

در موقعیتی که در بالا بحث شد، دانش‌آموز یک روش یادگیری متفاوت را برای کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهد، اما به این معنا نیست که گرایش کلی او برای روش یادگیری تغییر کرده است. هرچند اگر مثلاً دانش‌آموزان اولویت‌های ضعیف روش یادگیری‌شان را آموزش ببینند، روش‌های یادگیری‌شان هم می‌تواند تغییر کند. اگرچه به خاطر احتمال جمع‌آوری و تحلیل مکرر رفتار و اقدامات دانش‌آموزان، رویکرد خودکار مدل‌سازی دانش‌آموزان می‌تواند این تغییر را کشف کند و اطلاعات در مدل دانش‌آموز را بر طبق آن به‌روزرسانی کند.

 

با توجه به مطالب گفته‌شده هدف این پژوهش ایجاد یک رویکرد خودکار مدل‌سازی برای تشخیص و به‌روزرسانی سبک یادگیری یادگیرنده در محیط‌های یادگیری تحت وب است.  که شامل مراحل زیر است:

  • در مرحله­ی نخست رفتار موردنیاز دانش‌آموزانی که مرتبط با فرایند شناسایی می‌باشند را باید تعیین نمود. این کار معمولاً بر اساس مستنداتی که در مورد مدل سبک خاص یادگیری است، انجام می‌گیرد و شامل بررسی‌هایی در مورد ویژگی‌ها و الگوهای افزوده‌شده یا الحاقی، آستانه‌هایی برای طبقه‌بندی داده‌ها و همچنین الگوهای مرتبط با هر بعد از سبک یادگیری می‌شود.
  • مرحله­ی بعدی به موضوعات مربوط به نحوه­ی آماده‌سازی و استفاده از داده‌های گردآوری‌شده در مورد رفتار دانش‌آموزان می‌پردازد تا اینکه از طریق این داده‌ها، سبک‌های یادگیری را به دست آورد.
  • گام نهایی عبارت است از استفاده از داده‌های گرداوری شده برای توسعه­ی مدل و اجرای مدل و ارزیابی خروجی‌های به‌دست‌آمده از مدل.

1-3-1 هدف اصلی

به منظور بهبود فرایند تشخیص دقیق سبک یادگیری در سیستم‌ها مدیریت  آموزش به ایجاد و توسعهٔ یک مدل می‌پردازیم. این مدل به توسعه‌دهندگان سیستم‌های آموزشی این امکان را می‌دهند که برای مکان‌هایی که به محیط آموزشی سنتی مناسب دسترسی ندارند،  سیستم‌های آموزشی تحت وب را به‌صورت مناسب و انعطاف‌پذیر و متناسب با نیازهای آموزشی یادگیرندگان ایجاد و توسعه دهند.

در این مدل یادگیرندگان  در گروه‌های مناسب قرار می‌گیرند و فرایند شخصی‌سازی آموزش به گروه‌ها برای همکاری و یادگیری بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تحلیل داده‌ها و رفتار قبلی کاربران، محتوای آموزشی مناسب به آن‌ها ارائه می‌شود.

 

1-4 روش تحقیق

این تحقیق از روش تحقیق توصیفی تحلیلی، از شاخه پیمایشی و ازلحاظ ماهیت کاربردی و ازلحاظ زمانی مقطعی است. درروش تحقیق توصیفی هدف توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های موردبررسی است و روش زمینه‌یابی به‌عنوان یکی از زیر بخش‌های روش تحقیق توصیفی به چگونگی پراکندگی متغیرهای موردبررسی می‌پردازد. در این پژوهش به دنبال بررسی و تعیین روشی خودکار برای ارزیابی سبک آموزشی یادگیرندگان  بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود به کمک استفاده از روش‌های داده محور و رفتار محور است. لذا تحقیق از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی است.

برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از کتب، پایان‌نامه‌ها، مقالات، شبکه جهانی اینترنت  استفاده‌شده است و برای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز مربوط به فصل سه و چهار، با مراجعه به دانشگاه تربیت مدرس، اطلاعات لازم در مورد متغیرهای مورد نظرجمع‌آوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 45 دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس می‌باشد.

 

در فصل دوم به با تعاریف و معانی سبک یادگیری اشنا میشویم و بر اساس نظریه های معتبر آموزشی انواع سبک های یادگیری را تعریف و با یکدیگر مقایسه می کنیم و همچنین انواع سیستم های مدیریت یادگیری که بر پایهٔ تخصیص سبک یادگیرنده است را بررسی می‌کنیم در فصل سوم به توسعه و ایجاد یک مدل برای رویکرد خودکار مدل‌سازی تشخیص سبک یادگیری یادگیرنده می‌پردازیم و در فصل چهارم به بررسی و ارزیابی نتایج می‌پردازیم.


 

قيمت فايل ورد پروژه : 17300 تومان

 دانلود فایل ورد بلافاصله بعد از پرداخت هزینه

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

پشتیبانی سایت :        09010633413

 

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

لینک کوتاه پست
مطالب مرتبط با پست جاری

ارائه مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرآیند کسب­ و­کار در محیط­ های سرویس­ گرا


ارائه یک چارچوب استراتژیک برای نظام مبادلات پیمانکاری فرعیspx در سازمان های بزرگ مقیاس سرویس گرا


ارائه یک روش جدید برای مکان­یابی و همزمان­سازی توامان در شبکه­ های حسگر بی­سیم زیر آب


پایان نامه کلاسه‌بندی رادارهای کشف شده توسط سیستم‌های جنگ الکترونیک


پایان نامه ارائه مدلی با استفاده از منطق فازی برای ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی معماری سرو


پایان نامه ارائه مدلی برای سیستم­های توصیه گر در شبکه های مبتنی بر اعتماد


پایان نامه طراحی و پیاده‌سازی یک زبان خاص دامنه برای آزمون نرم‌افزار


دانلود پایان نامه بررسی سوئیچ های اترنت


دانلود پایان نامه ارشد مهندسی برق: افزاره های میکروفلویدیک


پایان نامه سیستم مدیریت هوشمند انرژی ساختمان


پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها


پایان نامه تایید هویت با استفاده از تصاویر عنبیه


پایان نامه پس پردازش با استفاده از پراکندگی مجازی برای ارتقای لبه


پایان نامه بررسی روش های طراحی اتوپایلوت اجسام پرنده


پایان نامه بررسی تئوری فیلترهای تطبیقی غیرخطی


پایان نامه انتخاب ساختار کنترل برای برج های تقطیر


پایان نامه اصول بنیادی و کاربردهای ساختارهای متامتریال


دانلود پایان نامه اتوماسیون سیستم های قدرت


پایان نامه بهینه سازی خوشه ها با استفاده از الگوریتم های تکاملی برای شخصی سازی وب


پایان نامه استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش و یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها


پایان نامه ارائه مدلی برای تعیین ارزش مسافران در بستر الکترونیکی در صنعت حمل­ و نقل هوایی


پایان نامه توزیع متعادل مصرف انرژی در شبکه‌های حسگر بیسیم با استفاده از خوشه‌بندی و الگوریتم های


پایان نامه امکان سنجی و ارائه طرح سامانه تبلیغات مؤثر از طریق پیامک برای کسب و کارهای دارای مخاطب خ


پایان نامه ارایه روشی برای افزایش کارایی پردازش تصاویر بوسیله مدل نگاشت کاهش


پایان نامه مکانیزم تشویقی برای جریان‌سازی ویدئو در شبکه‌های نظیر به نظیر


  • نکات مهم
    1- لطفا نظر خود را با زبان فارسی بیان کنید
    2- رایتم نظرات اسپم و تبلیغی شما را تایید نمی کند
    3- لطفا نظرات شما بدون ابهام و واضح باشد
  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی