close
دانلود فیلم
روش های مختلف موتورهای جستجو

روش های مختلف موتورهای جستجو

• موتورهای جستجوی اصلی مانند Google، Yahoo، AltaVista و Lycos محتويات بخش بزرگي از وب را ايندکس کرده و نتايج را آماده می کنند و به کاربر می دهند.
• موتورهای جستجوی تخصصی بخشی از وب را بسته به موضوع ايندکس می کنند. برای مثال سايت های techtarget برای محصولاتی مانند (www.search400.com) AS/400 و (www.searchCRM.com) CRM تنها بهترين سايت های درباره اين محصولات را ايندکس می کنند و ليست نتايج کمتر ولی متمرکز تری را مهيا می کنند.
• موتورهائی مانند www.ask.com جستجوی کلی از وب را تدارک می بيند اما به شما اجازه می دهد درخواست خود را به صورت يک جمله کامل وارد کنيد (مثلا "What’s the weather in Tehran today?").
• ابزارهای خاص و بعضی سايت های وب مانند Yahoo، Search و EasySearcher به شما امکان استفاده همزمان از چند موتورجستجو را برای توليد ليست از نتايج می دهند.
• وب سايت های فردی، خصوصا سايت های شرکتی بزرگتر، ممکن است از يک موتور جستجو برای ايندکس محتوای سايت خودشان استفاده کنند.
• تعدادی از سايت های وب روش های موتور جستجو و دايرکتوری را برای پيدا کردن اطلاعات ارائه می کنند. مانند Yahoo که علاوه بر اينکه موتور جستجو است به صورت يک دايرکتوری سازمان يافته از موضوعات روی وب عمل می کند.


جستجو در گوگل

جستجوی گوگل متعلق به شرکت Google از پرکاربردترين موتورهای جستجو روی وب است. هدف اصلی گوگل جستجوی متون و داده های ديگر مانند تصاوير روی وب است. گوگل روزانه صدها ميليون پرس و جو را دريافت می کند.

جستجوی گوگل توسط Larry Page و Sergey Brin در سال 1997 طراحی شد. نام گوگل از کلمه googol، که نام عدد ده به توان صد است، گرفته شد. کنايه از اين که اين موتور ميزان بسيار بزرگی از اطلاعات را برای افراد مهيا می کند.

جستجو در گوگل بسيار ساده است؛ کافيست هر چه را که در ذهن داريد در کادر جستجو وارد کنيد و کليد enter را بزنيد يا روی دکمه search کليک کنيد. گوگل وب را برای يافتن مرتبط ترين صفحه با درخواست شما جستجو می کند. در اکثر مواقع دقيقا مطلبی که بدنبالش هستيد را تنها با وارد کردن يک کلمه يا عبارتی که دنبالش هستيد پيدا می کنيد. هدف گوگل اين است که تا حد ممکن نتايج جستجو را به طور روشن و ساده ارائه بدهد.

 

بخش بالای صفحه نتيجه جستجو شامل لينک به سرويس های مختلف گوگل است.

Web Images Videos Maps News Shopping Mail more ▼ Web History | Search settings | Sign in

برای انجام تنظيماتی مانند زبان و تعداد اقلام ليست نتايج در هر صفحه روی لينک Search Setting کليک کنيد. اگر قبلا در گوگل يک حساب کاربری در گوگل داريد توسط لينک sign in می توانيد وارد حساب خود شويد. در اين حالت آدرس ايميل گوگل شما در بالای صفحه ديده می شود. توسط لينک تنظيمات می توانيد فعاليت های وب يا تاريخچه وب خود را مديريت کنيد.

myAccount@google.com | Settings ▼ | Sign out

اگر از کامپيوتر شما افراد ديگری هم استفاده می کنند هميشه بياد داشته باشيد که بعد از اتمام کار sign out کنيد.

اگر گزينه Google Instant خود را در صفحه تنظيمات فعال کرده باشيد نتايج با وارد کردن هر کلمه به طور پويا ظاهر می شوند. وقتی اين گزينه فعال باشد لينکی در کنار کادر جستجو مشاهده می کنيد که نشان دهنده فعال بودن آن است. برای غير فعال کردن آن کافيست روی اين لينک کليک کرده و در ليست باز شده Off را انتخاب کنيد.

برای انجام جستجوی دقيقتر روی لينک Advanced search در پايين کادر جستجو کليک کنيد تا جزئيات بيشتر درباره آنچه دنبالش هستيد را وارد کنيد.

تعداد کل نتايج بدست آمده و مدت زمان مصرف شده برای عمل جستجو در زير کادر جستجو مشاهده می شود.

لوگوی گوگل (doodle) در مناسبت های خاصی ممکن است تغيير کند.

يک قلم در ليست نتيجه جستجو شامل يک عنوان که لينکی به صفحه وب است، شرح مختصر يا بريده ای از صفحه وب و URL صفحه است. اگر روی عنوان هر نتيجه کليک کنيد به صفحه وب می رويد. کلمات جستجوی شما در متن پررنگ تر ديده می شود تا به تصميم گيری درباره ديده صفحه به شما کمک کند. آدرس وب صفحه به رنگ سبز در زير شرح ديده می شود. اگر روی لينک cached کليک کنيد صفحه موردنظر را به همان صورتی که ايندکس خورده است مشاهده می کنيد. اين لينک برای صفحات که ايندکس نخورده اند ظاهرنمی شود. لينک Similar شما را به سايت های وب مشابه با نتيجه می برد.

اولين قلم ليست نتيجه مرتبط ترين صفحه پيدا شده با پرسش شماست.

در يک سمت صفحه نتايج حالت جستجو و فيلترهای مفيدی برای خاص تر کردن جستجو وجود دارند. ليست نتايج را با انتخاب نوع خاصی از محتوا مانند تصاوير، ويدئو يا اخبار می توانيد محدود کنيد. پيش فرض Everything است که همه نوع محتوا را نشان می دهد.

در پايين صفحه بهترين عبارت ها مربوط به موضوعی که دنبالش هستيد قرار می گيرد. روی هر کدام از اين لينک ها اگر کليک کنيد نتيجه جستجوی شما بر اساس آن تغيير می کند.

روی کلمه Next در پايين صفحه کليک کنيد تا بقيه نتايج بدست آمده را مشاهده کنيد.

نکات زير به شما کمک می کند تا جستجوهای خود را موفق تر کنيد.

• درخواست خود را ساده بيان کنيد. اگر دنبال شرکت، محصول، محل يا مفهوم خاصی هستيد ابتدا با نام آن شروع کنيد.
• از عباراتی که به احتمال زياد در صفحه وب مورد نظر طاهر می شود استفاده کنيد. برای مثال بجای عبارت [ سرم درد می کند] از عبارت [سردرد] استفاده کنيد.
• هر کلمه مهم است, کليه کلماتی که وارد می کنيد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
• جستجو حساس به متن نيست. فرقی بين عبارت [new york times] با [New York Times] نيست.
• نشانه های نقطه گذاری، علايم و کاراکترهای خاص نديده گرفته می شوند.(مانند @#$%^&*()=+[]).
• با قرار دادن علامت نقل قول (") در اطراف عبارت جستجو از گوگل می خواهيد دقيقا کل عبارت را بدون هيچ تغييری در جستجو مدنظر قرار دهد. معمولا خود گوگل ترکيب کلمات را در نظر می گيرد و استفاده از اين علامت لازم نيست. در ضمن ممکن است نتايج خوبی که بطور تصادفی بدست می آيند را از دست بدهيد. مثلا اگر برای عبارت [Alexander Bell] جستجو کنيد صفحاتی که شامل Alexander G. Bell هستند را از دست می دهيد.
• گوگل به شما اجازه می دهد نتايج جستجوی شما از سايت مشخص شده آورده شود. برای مثال درخواست [ لیست پیوندی site:hpkclasses.ir ] صفحاتی درباره ليست پيوندی را تنها در سايت hpkclasses.ir بر می گرداند. می توانيد کل کلاس سايت را مشخص کنيد مثلا iran site:.org که تنها سايت هائی با دامنه .org را می دهد.
• از عملگرهای بولين می توانيد در پرس و جو استفاده کنيد نظير: -، +، OR و *.
• با اضافه کردن علامت منها (-) بلافاصله قبل از کلمه ای مشخص می کنيد که نمی خواهيد اين کلمه در صفحات وب نتيجه ظاهر شده باشد. برای مثال در عبارت [anti-virus –software] بدنبال کلمه آنتی ويروس می گردد اما ارجاعات به نرم افزارهای آنتی ويروس را درنظر نمی گيرد. هر تعداد کلمه ای را با علامت منها می توانيد استثنا کنيد. برای مثال [jaguar -cars –football –os]. اگر علامت منها را قبل از site: بدون فاصله قرار دهيد سايت خاصی را از نتايج جستجو خارج کرده ايد.
• علامت ستاره (*)به گوگل می گويد به جای ستاره هر عبارت ديگری را می تواند قرار دهد. مثال [Google *] به شما نتايجی درباره محصولات متعدد گوگل می دهد.
• با اضافه کردن علامت بعلاوه (+) بلافاصله قبل از کلمه ای از گوگل می خواهيد کلمات را دقيقا با آنچه تايپ کرده ايد تطبيق دهد. اضافه کردن علامت نقل قول در اطراف کلمه نيز همين کار را می کند.
• قرار دادن عملگر OR يا علامت | بين کلمات جستجو باعث می شود گوگل از بين آنها تنها يکی را در نظر گرفته شود. دقت کنيد OR با حروف بزرگ نوشته شود. مثال. عبارت [San Francisco Giants 2004 OR 2005] صفحاتی درباره يکی از سالهای 2004 يا 2005 را می دهد. بدون اين عملگر صفحاتی که شامل هردو سال هستند هم اضافه می شود. عملگر AND به طور پيش فرض است و لازم نيست.

بعضی استثناها برای قواعد فوق وجود دارند:

• درخواست for better or for worse توسط گوگل به صورت عمل OR تفسير نمی شود.
• گوگل نتيجه ضرب دو عدد را در درخواستی مانند 37 * 84 را می دهد تا اينکه جای ستاره را با کلمه ای پر کند.
• کلمات ربط و اتصال مانند "و" و "برای" معمولا نديده گرفته می شود.
• مترادف ها جايگزين بعضی کلمات در پرسش اصلی شما می شوند برای غيرفعال کردن آن از علامت + استفاده کنيد.
• علامت های معنی دار و متداول نديده گرفته نمی شوند مثل #C و ++C که اسامی زبان های برنامه نويسی هستند.
• علامت دلار $ برای بيان قيمت استفاده می شود و nikon 400 و nikon $400 نتايج متفاوتی می دهد.
• علامت منها گاهی بين دو کلمه که بهم متصل هستند قرار می گيرد. مثل anti-virus اگر هيچ فاصله ای بين علامت و کلمات اطراف آن نباشد به عنوان عملگر منها تلقی نمی شود.
• علامن زيرخط برای اتصال دو کلمه نديده گرفته نمی شود مانند quick_sort.

لینک کوتاه پست
مطالب مرتبط با پست جاری
  • نکات مهم
    1- لطفا نظر خود را با زبان فارسی بیان کنید
    2- رایتم نظرات اسپم و تبلیغی شما را تایید نمی کند
    3- لطفا نظرات شما بدون ابهام و واضح باشد
  • نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید