close
تبلیغات در اینترنت
مهندسی مکانیک
مرورگرهای پیشنهادی :
موضوعات
  • پایان نامه و مقاله فنی مهندسی
  • مهندسی برق ، الکترونیک ، مخابرات
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی معماری
  • مهندسی ساخت و تولید
  • مهندسی منابع طبیعی
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی شیلات
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی مواد
  • مهندسی نقشه برداری
  • مهندسی تاسیسات
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی متالوژی
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی معدن
  • مهندسی نفت
  • محیط زیست
  • جوشکاری
  • پاورپوینت و اسلاید فنی مهندسی
  • پاورپوینت معماری
  • پاورپوینت کامپیوتر و IT
  • گزارش کارآموزی فنی مهندسی
  • مهندسی کامپیوتر (سخت افزار - نرم افزار)
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • صنایع غذایی
  • حسابداری
  • مدیریت
  • پایان نامه و مقاله علوم انسانی
  • حقوق
  • اقتصاد
  • مدیریت
  • جغرافیا
  • جهانگردی
  • حسابداری
  • تربیت بدنی
  • روانشناسی و علوم تربیتی
  • ادبیات فارسی
  • علوم سیاسی
  • علوم اجتماعی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت روابط عمومی
  • احکام و معارف اسلامی
  • هنر
  • گرافیک
  • موسیقی
  • صنایع دستی
  • تاریخ
  • بیمه
  • پایان نامه و مقاله علوم پایه
  • زیست شناسی
  • زمین شناسی
  • دندانپزشکی
  • دامپزشکی
  • پزشکی
  • فیزیک
  • نمونه سوالات استخدامی
  • نمونه سوالات استخدامی بانک
  • نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش
  • نمونه سوالات استخدامی شهرداری
  • نمونه سوالات استخدامی تامین اجتماعی
  • نمونه سوالات استخدامی دستگاه اجرایی
  • نمونه سوالات استخدامی فنی و حرفه ای
  • نمونه سوالات استخدامی وزارت خانه ها
  • نمونه سوالات استخدامی نظامی
  • سایر نمونه سوالات استخدامی
  • جزوات دانشگاهی
  • جزوات دروس مشترک دانشگاهی
  • جزوات مهندسی برق
  • جزوات مهندسی مکانیک
  • جزوات مهندسی عمران
  • جزوات رشته حسابداری
  • جزوات مهندسی فیزیک
  • جزوات مهندسی معماری
  • جزوات مهندسی ریاضی
  • جزوات مهندسی صنایع
  • جزوات مهندسی شیمی
  • جزوات مهندسی کامپیوتر و IT
  • جزوات رشته زمین شناسی
  • جزوات رشته روانشناسی
  • جزوات مهندسی مخابرات
  • جزوات رشته مدیریت
  • جزوات تربیت بدنی
  • جزوات حقوق
  • مطالب پربازدید
    مطالب تصادفی
    مطالب پیشین
  • جزوه دستنویس و ترجمه درس داده کاوی - دکتر مجید خلیلیان (یکشنبه 22 بهمن 1396)
  • پاورپوینت راهنمای استفاده از نرم افزار weka (یکشنبه 22 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی: یک مطالعه تطبیقی از الگوریتم اجتماع زنبور مصنوعی (یکشنبه 22 بهمن 1396)
  • ارائه روشي براي ذخيره سازي امن داده ها در رايانش ابري (یکشنبه 22 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی: عوامل تأثیرگذار در انتخاب نرم افزار به عنوان یک سرویس مبتنی بر وب معنایی (چهارشنبه 18 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی: پردازش موازی گراف های بزرگ (چهارشنبه 18 بهمن 1396)
  • Opportunities and challenges for cage culture in the Caspian sea (چهارشنبه 18 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی:ترکیب خدمات محاسبه‌ ابری: یک بررسی سیستماتیک سازمان یافته (چهارشنبه 18 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی:مروری بر مسئله امنیت در اینترنت اشیا (چهارشنبه 18 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی: نظریه های مدیریت دولتی توسعه هایی در نظریه مدیریت دولتی (چهارشنبه 18 بهمن 1396)
  • پایان نامه نحله و اجرت المثل از منظر فقه و حقوق ایران (سه شنبه 17 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی:مواد و روش ها برای افزایش عملکرد جستجو برای رمزگذاری پایگاه داده ها (یکشنبه 15 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی:کاربرد شبکه های اجتماعی و تکنولوژی وب معنایی در مهندسی نرم افزار (یکشنبه 15 بهمن 1396)
  • قابلیت اطمینان میکروالکترونیکی-الگوریتم های موازی برای پیدا کردن نمونه های بزرگ (یکشنبه 15 بهمن 1396)
  • ترجمه مقاله انگلیسی : چارچوبی برای انتقال مجموعه داده های رابطه ای به NoSQL (یکشنبه 15 بهمن 1396)

  • عنوان مقاله انگليسي

    Buckling of cracked plate reinforced

    عنوان ترجمه فارسی :
    کمانش صفحه ترک خورده تقویت شده
    نویسنده/ناشر/نام مجله :

    Procedia Structural Integrity

    سال انتشار 2016
    تعداد صفحات انگليسي 8
    تعداد صفحات فارسي 10
    نوع فایل های ضمیمه
    Pdf+Word
    حجم فایل 1 مگا بایت
    علاوه بر اصل مقاله و ترجمه مقاله به صورت word فایل پاورپوینت مقاله نیز پس از واریز وجه قابل دانلود می باشد.

    Abstract



    The objective of this paper is to numerically analyze the buckling of reinforced structures (stiffened plate) cracked under compressive stress by considering the evolution of cracks and its orientation. Numerical modeling and calculation by the finite element method, estimated the critical load for compression panel. The work presented in the article was inspired by several publications that related to this field. Brighenti (2005) have studied the behavior of elastic buckling of rectangular cracked thin plate for different boundaries conditions. Following these calculations, a calibration function was derived to estimate the load ratio ɛ to the compression function of the crack length and its inclination. We found that the variation of the critical stress is proportional to the crack dimensions. In buckling, a transverse crack is more stable than a longitudinal crack


    چکیده
    هدف این مقاله تحلیل عددی کمانش سازه­ های تقویت شده ترک خورده تحت تنش فشاری با در نظر گرفتن تکامل ترک­ ها و موقعیت آنها است. مدل سازی عددی و محاسبه توسط روش اجزاء محدود، بار بحرانی برای صفحه تحت فشار را تخمین می ­زند. کار ارائه شده در این مقاله از انتشارات گوناگونی که به این زمینه مربوط بودند الهام گرفته شده است. Brighenti (2005) رفتار کمانش الاستیک صفحه نازک ترک خورده چهار گوش را برای شرایط مرزی مختلف مطالعه کرده است. در پی این محاسبات، تابع کالیبراسیونی برای تخمین نسبت بار Ψ جهت تابع فشار طول ترک و انحرافش استخراج شد. دریافتیم که تغییر تنش بحرانی متناسب با ابعاد ترک است. در کمانش، ترک عرضی پایدارتر از ترک طولی است.

    1-مقدمه

    پایداری صفحه با افزایش ضخامت صفحه زیاد می ­شود. راه حل مؤثر توسط نگه داشتن ضخامت صفحه در کمترین مقدار ممکن با بهره گیری از استحکامات حاصل می­ شود.TIMOSHENKO و GERE (1961) به شکلی واضح تئوری میله را در مسائل کمانش خطی در چندین مورد بتنی تشریح کرده و به کار بردند R. Brighenti(2005) رفتار کمانش الاستیک صفحات نازک چهارگوش را در ترک ­های مختلف، برای شرایط مرزی متفاوت مطالعه کرده است. نتایج عددی ثابت کرد که اثرات ترک­ ها تحت پدیده کمانش فشاری و به شرایط مرزی صفحه بستگی دارد. K. Ghavami و M.R. Khedmati (2006) بر روی صفحات محکم شده که تحت بارگذاری فشاری محوری تا ایجاد شکست قرار گرفته اند ،کار کردند...


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 14 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    مدل سازی درمان سرطان به روش هایپرترمیای نانو سیال مغناطیسی در تومورهای سه بعدی word

     

     هایپرترمیا (گرما درمانی) یک روش درمانی مورد استفاده در درمان سرطان است که در آن با بالا بردن درجه حرارت بافت های بدن در حدود°C 43-41 از طریق استفاده از انرژی الکترومغناطیسی، طی یک دوره زمانی تعریف شده، سلول های سرطانی از بین می روند.

    هایپرترمیا تقریبا همیشه با دیگر اشکال درمان سرطان مورد استفاده قرار می­گیرد. هایپرترمیا به همراه پرتودرمانی یا شیمی درمانی نتایج بهتری داشته است. در نتایج بالینی تومورهای انتخاب شده، کنترل موضعی تومور بهتر بوده و یا بهبود کلی حاصل شده است. این نتایج برای تومورهای مثانه، سینه، سر و گردن و بافت های نرم نشان داده شده است.

    خواص هایپرترمیا (گرما درمانی) از زمان های قدیم شناخته شده بوده است. در پایان قرن 19، ویلیام کولی[1](ویلیام کولی،1891) با تولید گرما از طریق عفونت بوسیله باکتری ها و یا تزریق عصاره باکتریایی به منظورایجاد تب، درمان بیماران مبتلا به سرطان را بررسی کرد. علاقه به استفاده از هایپرترمیا برای درمان سرطان در دهه ی 1960 بیشتر شد، از این رودستگاه های مختلفی برای تولید هایپرترمیای سیستمیک یا هایپرترمیا در بخش های انتخاب شده از بدن ساخته شد.

    در 15 سال گذشته، تحولات و فن آوری های جدید، هایپرترمیا را به یک درمان ارزشمند برای برخی از تومورها تبدیل کرده است. با این حال، امروزه هایپرترمیا به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته و سه روش درمان جراحی، پرتو درمانیو شیمی درمانی، روش های اصلی درمان سرطان هستند، زیرا در طول دهه ی گذشته این روش ها با توجه به تاریخ طولانی خود و نتایج امیدوار کننده­ی حاصل از آنهامقبولیت داشته­اند.

    همچنین روش هایپرترمیا در درمان سرطان تا به حال نتایج بحث برانگیز و دوسویه در جامعه پزشکی داشته است. علاوه بر این، استفاده نادرست به خصوص در زمان آغاز استفاده از آن که مربوط به 10 سال پیش می باشد و روش های نامناسب سبب شد تا از این روش به صورت محدود استفاده شود.

    از جمله چالش های فنی در ارائه­­­­­­ی­ درمان می­توان به مشکل بودن در دستیابی به دمای درمانی مورد نظر برای تومورهای عمیق اشاره کرد که استفاده­ی گسترده از هایپرترمیا را کاهش می­دهد (هرویتز و همکاران[2]،2011 ). چالش دیگر هایپرترمیا این است که با وجود اصل ساده آن، به مراقبت دائمی از سوی پرسنل پزشکی در مقایسه با رادیودرمانی و یا شیمی درمانی نیازمند است که زمان درمان را طولانی­تر می­کند. امروزه پیشرفت­های بسیاری در زمینه­ی فن آوری حرارت­دهی، گرماسنجی، توسعه­ی مدل های برنامه­ریزی درمان به کمک هایپرترمیا و اخیرا دادن گرما با استفاده از مواد حساس به دما مانند نانوذرات (چروکوری و همکاران[3] ،2010) و لیپوزوم ها (لندن و همکاران[4]،2011 ) صورت گرفته که باعث بهبود استفاده از این روش شده است.

    در ادامه باید گفت که نتایج مثبت حاصل از مطالعات اخیر، اشتیاق تازه­ای در افزایش تعداد موسسات علاقه­مند به استفاده از هایپرترمیا را توجیه می­کند. در حال حاضر، استفاده از هایپرترمیا در مراکز تحقیقاتی بالینی و کلینیک های خصوصی به ویژه در اتریش، چین، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکای شمالی، سوئیس و هلند مورد استفاده قرار می گیرد.


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 16 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تحلیل عددی و آزمایشگاهی آیرودینامیک یک توربین بادی محور قائم ساونیوس
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 106 صفحه

    چکيده
    در این پایان نامه تحلیلی تجربی به همراه شبیه سازی عددی جهت بررسی عملکرد توربین بادی محورقائم ساونیوس  به انجام شده است.  جهت انجام آزمایشات توربین ساخته شده در تونل باد مادون صوت تحت آزمایش قرار گرفت. به منظور بررسی دقت آرمایشات هر آزمایش در هر سرعت باد سه مرتبه تکرار شد که نتایج انطباق خوبی با هم داشتند. شبيه¬سازي عددی به کمک نرم¬افزار Fluent 6.3 با استفاده از مدل k-ω SST و با استفاده از روش محورهاي مختصات مرجع چندگانه  (MRF)انجام شده است. گشتاور، ضریب توان، توزیع تنش و فشار بر روی پره های توربین مورد مطالعه قرار گرفته اند. جهت بررسی صحت و دقت نتایج عددی حاصل شده از اصول ديناميک سيالات محاسباتي (CFD)، مقایسه با نتایج آزمایشگاهی تونل باد استفاده شده است. نتايج حاکي از آن است که نتایج عددی و تجربی دارای مطابقت خوبی هستند و در بیشترین میزان خطا در نقطه ی بیشینه ضریب توان ۶درصد خطا بین نتایج ما وجود دارد. نتایچ عددی نشان داد که فشار استاتیک و تنش برشی با افزایش سرعت زاویه ای و همچنین سرعت باد افزایش می یابند.
    واژگان کليدي: انرژي بادي، توربين بادي محور قائم ساونیوس، ديناميک سيالات محاسباتي ، گشتاور، ضريب توان.

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 82 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تحلیل عددی ذخیره سازی انرژی گرمایی در مبدل های حرارتی با مواد تغییر فاز دهنده
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 115 صفحه

     چکیده
    ذخیره سازی انرژی گرمایی و مواد تغییر فاز دهنده جهت کاربرد در سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان ها به موضوع مهمی در ۲۰ سال گذشته تبدیل شده است. هنگامی که عدم تطابق میان تولید انرژی و زمان مصرف آن وجود داشته باشد مسئله ذخیره سازی انرژی اهمیت می یابد. در کار حاضر سیالی که در مبدل حرارتی  سه لوله ای در جریان است تحت تاثیر منبع گرما قرار میگیرد و این سیال سبب ذوب شدن ماده تغییر فاز دهنده ای می شودکه در حالت اولیه جامد است . در این پایان‌نامه به تحلیل عددی اثر سطوح گسترش یافته بر فرآیند ذوب پارافین  به منظور  کاهش اتلاف انرژی به صورت ناپایدار، دو بعدی ، با سیال  غیرقابل تراکم و جابجایی آزاد می‌پردازیم.  به منظور افزایش کارایی سیستم، پره های طولی درون مبدل حرارتی  قرار داده شده است. اثر تعداد ، ارتفاع و ضخامت پره ها و همچنین تغییر دمای سیال و جنس مبدل بر انتقال حرارت و فرایند ذوب پارافین مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با افزایش هر کدام از پارامترهای تعداد، ارتفاع وضخامت پره زمان ذوب ماده تغییر فاز دهنده کاهش می‌یابد که تاثیر تعداد و ارتفاع محسوس‌تر است. همچنین افزایش دمای سیال ورودی  باعث افزایش انتقال حرارت از سیال به ماده تغییر فاز دهنده شده که موجب بهبود ذخیره   سازی انرژی در سیستم می‌گردد. به علاوه،  با بررسی  جنس های مختلف مبدل، سیستم مورد مطالعه نتایج بهتری را برای جنس مس نشان داد.
    کلمات کلیدی : تحلیل عددی ، مبدل حرارتی ، ماده تغییر فاز دهنده ، ذخیره سازی انرژی حرارتی .

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 87 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تحلیل عددی رفتار دینامیکی پره های توربین بادی با محور عمودی به روش اویلری- لاگرانژی کوپل شده
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 119 صفحه

    چکیده
    در این تحقیق، توربین بادی با محور عمودی مدل ساوونیوس مدلسازی شده است. توربین بادی در حجم کنترل سیالاتی که همان تونل باد در شرایط واقعی می باشد، مدلسازی شده و تحت وزش باد با سرعتهای متفاوت بررسی شده است. همچنین از لحاظ نسبت هم پوشانی نیز در سه حالت مختلف تحت بررسی قرار گرفته تا بهترین حالت توربین با گشتاور استاتیکی بهینه  تعیین گردد.
    بر خلاف تمامی تحقیقات انجام شده، روش ارائه شده در این تحقیق، مدلسازی برخورد سیال با پره های توربین می باشد که امکان بررسی رفتار دینامیکی و محاسبات تنش و کرنش وارد بر پره توربین را دارد.
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که در مناطقی که سرعت وزش باد کم است، از توربینی باید استفاده گردد که زاویه فاز بین دو طبقه توربین کم باشد و در مناطقی که سرعت وزش باد زیاد باشد، از زاویه فاز زیاد استفاده نمود. همچنین، برای کاهش نوسانات سرعت زاویه ای روتور توربین، در مناطقی که سرعت وزش باد زیاد است از زاویه فازهای بزرگتر استفاده گردد. اما در مناطقی که سرعت وزش باد کمتر است از زاویه فاز کوچکتر استفاده گردد.
    مدلسازی کامل برهمکنش سیال بر پره های توربین، نشان می دهد که گشتاور استاتیکی در لحظه شروع چرخش روتور، به علت وجود یاتاقان در شرایط واقعی، افزایش می یابد، اما پس از شروع حرکت و غلبه بر نیروی اصطکاک ایستایی، کم کم مقدار گشتاور کاهش می یابد. این مقدار در زاویه حدود ۸۵ درجه به حداقل خود می رسد که در همین لحظه توربین بیشترین سرعت خود را خواهد داشت.
    همچنین نمودار انرژی جنبشی و کل توربین مورد بررسی قرار گرفته است که نشان دهنده افزایش این مقادیر به سبب افزایش سرعت باد برای همه توربین ها و افزایش زاویه فاز برای توربین های دو طبقه می باشد.
    همچنین، بررسی نتایج بدست آمده از روش اجزاء محدود با نتایج آزمایشگاهی مقایسه و نشان داده شده است که همخوانی قابل قبولی بین این نتایج وجود دارد.
    کلمات کلیدی: توربین بادی با محور عمودی، زاویه فاز، نسبت هم پوشانی، توربین ساوونیوس، تجزیه و تحلیل المان محدود
     

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 79 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تحلیل کمانش نانوصفحات کامپوزیتی چندلایه گرفن قرار گرفته بر روی بستر الاستیک بوسیله ی تئوری غیرمحلی و روش DQ
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 99 صفحه

    چکیده :
    کامپوزیت به دلیل استحکام بالا و وزن کم، در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.این گونه مواد می توانند به علت بارگذاری استاتیکی، ضربه، دینامیکی و … تحت شکست قرار بگیرد که شکست های مختلف به وجود آمده باعث افت شدید استحکام در سازه¬ گردند.همواره با پیشرفت علوم مختلف مهندسان به فکر استفاده از مواد مختلف در آن حوزه می افتند. در سال های اخیر با ظهور نانوتکنولوژی مهندسان  لزوم استفاده از مواد مختلف را  در این حوزه بیشتر احساس کردند. از این رو لازم است بر روی ترکیبات موجود در مقیاس نانو مثل نانو تیوپ های چندلایه، نانوتیرهای چندلایه ی گرفن، گرفن های چندلایه و نانوصفحات چندلایه تحقیقاتی انجام شود. در سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی نانوتیوپ های چندلایه انجام شده است ولی تحقیقات در زمینه ی نانوصفحات کامپوزیتی چندلایه محدود می باشد. در بررسی این نانو مواد در مقیاس نانو تئوری های مختلفی وجود دارد که یکی از این تئوری ها تئوری غیر محلی می باشد. در این تئوری با وارد شدن پارامتر اندازه می توان اثرات ابعاد کوچک در مقیاس نانو را بخوبی بیان کرد. در این پروژه قصد داریم کمانش نانوصفحه ی کامپوزیتی چندلایه ی گرفن را مورد بررسی قرار دهیم. صفحات گرفن را می توان به عنوان صفحات اورتوتروپ در نظر گرفت که خواص آنها در دو جهت طولی و عرضی متفاوت است. بدلیل اینکه معمولا نانوصفحه های گرفن در محیط های الاستیک یافت می شوند، نانوصفحه را بر روی بستر الستیک قرار داده ایم تا اثرات محیط الاستیک را لحاظ کنیم. بدلیل اینکه نانو صفحه ها معمولا در نسبت های طول به ضخامت کوچک استفاده می شوند و در این شرایط اثرات برشی با اهمیت می شوند به همین دلیل از تئوری مرتبه سوم برشی استفاده شده است تا بتوانیم این اثرات را به خوبی لحاظ کنیم. با استفاده از روش کارمجازی معادلات تعادل بدست می آیند که این معادلات تعادل به هم کوپل می باشند و با روش های تحلیلی نمی توان آن را حل کرد به همین منظور لازم است از یک روش عددی برای حل این معادلات بهره جست. یکی از روش های مفید در این زمینه روش مربعات تفاضلی می باشد که علاوه بر دقت بالا سرعت همگرایی بالایی نیز دارد. برای اینکه بتوانیم اثرات چرخش لایه ها و همچنین چینش آن ها را در تئوری غیرموضعی بررسی کنیم تحلیل های عددی مختلف انجام شده است. همچنین تاثیر پارامترهای مختلف مانند ابعاد صفحه، ضخامت، ضریب بستر الاستیک و پارامتر غیرموضعی بر رفتار غیرمحلی نانوصفحه مورد بررسی قرار می گیرد.
    عبارات کلیدی:
    تئوری غیرمحلی، تئوری مرتبه بالای برشی، اثرات اندازه، روش DQ

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 31 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تحلیل فنی اقتصادی سیستم های آبگرمکن خورشیدی در ایران با بهره گیری از نرم افزار شبیه ساز POLYSUN
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 215 صفحه

     چکيده
    کشور ايران در بين مدارهاي ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالي قرار گرفته است و در منطقه‌اي واقع شده كه به لحاظ دريافت انرژي خورشيدي در بين نقاط جهان در بالاترين رده‌ها قرار دارد. ميزان تابش خورشيدي در ايران بين ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ كيلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمين زده شده است كه البته بالاتر از ميزان متوسط جهاني است. در ايران به‌طور متوسط ساليانه بيش از ۲۸۰ روزآفتابي گزارش شده است كه بسيار قابل توجه است. از اين انرژي مي‌توان به طرق مختلف، مثل توليد برق، گرمايش و سرمايش، توليد آب شيرين، تامين آب گرم و.. . استفاده نمود.  يکي از عمومي‌ترين روش‌هاي استفاده از انرژي خورشيدي گرمايش آب جهت مصرف در ساختمان يا صنعت است. مهم‌ترين بخش يک سيستم آب‌گرم‌کن خورشيدي کلکتور خورشيدي نام دارد که داراي انواع مختلف است. در اين تحقيق عملکرد فني، اقتصادي و منطقه‌اي يک سيستم گرمايش آب خورشيدي از نوع جابجايي طبيعي در ۳۱ مرکز استان های ايران که داراي بررسي ميگردد. اين تحقيق بر روي کاربرد سيستم گرمايش آب خورشيدي براي مصرف کنندگان در ايران تمرکز دارد که از منابع اوليه انرژي براي گرمايش آب استفاده ميکنند، که در حال حاضر بيش از ۶۳ ميليون بشکه نفت خام در سال مي‌باشد  تغييرات در صرفه جويي انرژي مصرفي به واسطه استقاده از آبگرم مصرفي، دماي آب ورودي و منابع خورشيدي تخمين زده شد و اطلاعات به دست آمده براي محاسبه فني اقتصادي استفاده گرديد. براي يک مصرف کننده خانگي نمونه، يک سيستم آبگرمکن خورشيدي ميزان تقاضاي انرژي حرارتي آبگرم را ‌43-92 % کاهش و يا ۵۰۰۰-۲۷۰۰ کيلو وات ساعت در سال صرفه جويي خواهد داشت. يک سيستم آبگرمکن خورشيدي سالانه بين ۲۷۰۰-۱۴۰۰ کيلوگرم کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي داده و همچنين سالانه باعث ۳۰۰۰۰۰۰-۶۰۰۰۰۰۰ ريال صرفه جويي در هزينه‌هاي اجتماعي ميگردد. هزينه اوليه يک سيستم آبگرمکن خورشيدي در ايران به طور متوسط، به واسطه صرفه جويي در مصرف انرژي، بعد از ۵/۳-۱۶ سال باز ميگردد.
    کلیدواژه: آبگرمکن خورشیدی- نرم افزار شبیه ساز- POLYSUN

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 29 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تخمين قابلیت انفجار در روش تخریب طبقات فرعی
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 144 صفحه

    چکیده
    امروزه عملیات انفجار در توده سنگ های سخت امری اجتناب ناپذیر در بسیاری از پروژه های معدنی و عمرانی محسوب می شود و در صورت عدم دقت در طراحی آن می تواند خسارات جانی و مالی زیادی را به تمامی پروژه های عمرانی یا معدنی وارد آورد. هنگامی که در دو توده سنگ مختلف با هندسه انفجار و انرژی ماده منفجره ی مشابه ، انفجار صورت می گیرد، درجه های مختلفی از خردایش در آنها ملاحظه می شود. علت این است که توده سنگ ها بطور ذاتی مقاومت متفاوتی در برابر خرد شدن بوسیله انفجار دارند. این خاصیت را قابلیت انفجار می نامند. این مشخصه نوعی خاصیت ذاتی سنگ، مانند سختی است و فاکتورهای زیادی بر روی آن تاثیر می گذارند. قابلیت انفجار رابطه مستقیمی با خردایش و نتایج حاصل از آتشباری دارد. برای محاسبه ی قابلیت انفجار روابط زیادی ارائه شده اند که اعتبارسنجی آنها بوسیله ی داده های واقعی آتشباری انجام گرفته است. چنانچه داده های واقعی موجود نباشد و یا معدن در مرحله ی طراحی اولیه قرار داشته باشد بایستی از روش های غیرمستقیم برای محاسبه ی قابلیت انفجار استفاده نمود. روش های تخمین خردایش از مهمترین روش های تخمین غیرمستقیم قابلیت انفجار هستند. دو روش کوز-رام  و سوئبرک  به عنوان مهمترین روش-های تخمین خردایش و نیز تخمین غیرمستقیم قابلیت انفجار هستند. معدن سه چاهون۱۲ در مرحله ی طراحی اولیه قرار دارد که بدلیل فقدان اطلاعات آتشباری واقعی از روش های غیرمستقیم برای تخمین قابلیت انفجار استفاده‌شد و براساس اطلاعات ژئوتکنیکی معدن قابلیت انفجار محاسبه گرديد. نهايتا طبق مدلسازی‌ انجام شده، قابلیت انفجار از روش طبقه بندی لاتهام  بین مقادیر ۷/۳ و ۵/۴ تخمین زده شد. برای ایجاد جریان ثقلی، قطرچال آتشباری بهینه نیز طبق مدلسازی برابر ۴۰-۲۵ میلی متر خواهد بود.
    کلمات کلیدی: قابلیت انفجار-روش های معدن کاری تخریبی-روش های تخمین خردایش-معدن سه چاهون

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 33 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه طراحی بهینه منحنی فشار- تغذیه‌ی محوری در فرآیند هیدروفرمینگ گرم لوله‌های سه‌راهی
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 89 صفحه

    چکیده:
    امروزه کاربرد آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم در صنایع خودروسازی و هوافضا به دلیل بالا بودن استحکام این آلیاژها و سبک وزن بودن آن‌ها رو به افزایش است. از آنجا که قابلیت شکل‌دهی این آلیاژها در دمای محیط پایین می‌باشد، شکل‌دهی این آلیاژها در دماهای بالا شکل‌پذیری آنها را بهبود می‌دهد. از این رو در این پژوهش، شکل‌دهی آلیاژ آلومینیوم AA7075 در فرآیند هیدروفرمینگ گرم یک لوله سه‌راهی در دماهای بالا بررسی شده است. بدین منظور، فرآیند در نرم‌افزار اجزای محدود ABAQUS شبیه‌سازی شده و جهت حصول اطمینان از صحت آن، نتایج با داده‌های آزمایش تجربی ارائه شده در مقالات موجود مقایسه شده است. در ادامه اثر دما بر شکل‌دهی لوله‌ی آلومینیومی بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد افزایش دما در فرآیند هیدروفرمینک گرم لوله‌های سه‌راهی سبب بهبود توزیع ضخامت و افزایش ارتفاع برآمدگی در لوله‌ی سه‌راهی می‌شود. همچنین در فرآیند هیدروفرمینگ گرم می‌توان با فشارداخلی کمتر نسیت به فرآیند هیدروفرمینگ سرد، لوله با توزیع ضخامت یکنواخت‌تر و ارتفاع برآمدگی بیشتر تولید کرد.
    در این پژوهش از روش طراحی آزمایش تاگوچی برای بدست آوردن داده‌های مورد نیاز برای  بین متغیرهای ورودی و خروجی این فرآیند استفاده شد. تعداد ۳۲ آزمایش با استفاده از شبیه‌سازی اجزای محدود فرآیند در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد برای آلیاژ AA6063 ، انجام شد. مدل رگرسیون خطی برای برآزش داده‌های آزمایشی استفاده شد. برای بهینهسازی متغیرهای ورودی فرآیند با هدف تولید لوله بدون عیوب چروکیدگی و ترکیدگی از مدل رگرسیون خطی به عنوان تابع هدف استفاده شد. نتایج شبیه‌سازی اجزای محدود انجام شده با استفاده از کمیت‌های بهینه ، حصول اهداف بهینه‌سازی را نشان می‌دهند.
    کلید واژه : منحنی فشار-هیدروفرمینگ

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 37 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تعیین زاویه شیب سرتاسری معدن تاگویی ۲ بوکسیت جاجرم با استفاده از روش‌های تحلیلی و عددی
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 156 صفحه
     چکیده
    در استخراج معادن به روش روباز که در آن پله‌های متعددی ایجاد می  شود، انجام مطالعات پایداری شیب دیواره ضروری است. با افزایش زاویۀ شیب سرتاسری معدن، نسبت باطله برداری کاهش‌یافته که این امر باعث صرفه جویی در هزینه های کلی معدن خواهد شد، اما از طرف دیگر ایمنی را کاهش خواهد داد که در صورت تخریب دیواره، صدها هزار تن خاک و سنگ روانۀ پیت خواهد شد؛ بنابراین باید زاویه ای برای معدن تعیین کرد که دو مسئله فوق را به طور همزمان لحاظ نماید. در این پروژه با استفاده از روش‌های تعادل حدی و روش عددی دو بعدی، حداکثر شیب سرتاسری دیواره‌های معدن تاگویی ۲ بوکسیت جاجرم برای دیواره‌های شمالی، شرقی و غربی ۵۵ درجه به دست آمد و به دلیل شیب حدود ۴۵ درجۀ لایۀ بوکسیت، شیب سرتاسری دیوارۀ جنوبی برابر شیب این لایه در نظر گرفته شد. سپس محدودۀ نهایی معدن جهت تحلیل پایداری در نرم افزار ۳DEC مدل سازی شد و پایداری دیواره‌ها تحت شتاب افقی ۳۵/۰ شتاب ثقل در جهت های مختلف بررسی شد. نتایج حاصل از این نرم افزار ریزش هایی در حد چند بلوک را در هر حالت نشان می¬دهد؛ اما در بقیۀ بلوک ها حداکثر جابجایی ۲۰ میلی¬متر به¬دست آمد که در نهایت می توان گفت که این معدن با زاویۀ ۴۵ درجه برای دیوارۀ جنوبی و زاویۀ ۵۵ درجه برای دیواره‌های دیگر پایدار است.
    کلمات کلیدی: تحلیل پایداری، معدن تاگویی ۲ بوکسیت جاجرم، تحلیل عددی سه بعدی، مدل‌سازی عددی، ‏‎3DEC‎‏.‏
     

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 25 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه روش‌های آماري در المان محدود و كاربرد آن در انتقال حرارت
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 109 صفحه

    چکیده
    بيشتر اوقات اطلاعات اوليه و شرايط مرزي به طور دقيق مشخص نيستند و باعث به وجود آمدن خطاهايي در خروجي مسئله می‌شوند.
    اين مقادير اوليه می‌توانند از طريق آزمايش و روش‌های آماري بدست آيند مطالعه تك تك  افراد جامعه به علت هزينه زياد ، كمي وقت و يا نداشتن امكانات كافي اغلب مقدور نيست بنابراين نمونه اي از جامعه را انتخاب و نتيجه حاصل از مطالعه را به تمام جامعه تعميم می‌دهیم.
    با آماري بودن اطلاعات نتايج گرفته شده نيز داراي درصدي اشتباهي می‌باشد كه مقادير آن‌ها با توجه به اطلاعات آماري داده‌ها مشخص می‌گردند.
     در اين پايان نامه اثر آماری بودن اطلاعات ورودي به نتايج بدست آمده با بكار گرفتن روش المان محدود مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
    اين روش در تمامي شاخه هاي علم كاربرد داشته ولي ما اين روش را در انتقال حرارت مورد مطالعه قرار می‌دهیم.
    در انتقال حرارت دوبعدي دما بر اساس شرايط مرزي و ضرايب هدايت و جابجايي مورد مطالعه قرار می‌گیرد و درصد اشتباه از درجه اول بررسي خواهد شد.
    در نهايت كاربردي بودن اين روش به اثبات خواهد رسيد.
    واژه های کلیدی :المان محدود، انتقال حرارت، تحليل عددي، انحراف معيار، ميانگين، ضريب تغييرات، آماري

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 35 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 168 صفحه

    چکیده
    قابلیت انفجار توده سنگ ویژگی بسیار مهمی در طراحی‌های آتشباری در معادن و فعالیت‌های عمرانی می‌باشد که با سیستم توده سنگ‌، شرایط محیطی و سیستم انفجار ارتباطی تنگاتنگ دارد. از میان عوامل مؤثر بر قابلیت انفجار مواردی قابل کنترل بوده و مواردی هم وجود دارند که غیر قابل کنترل می‌باشند و چه بسا بیشترین تأثیر را نیز بر قابلیت انفجار همین پارامتر‌ها دارند. این پارامتر‌ها مربوط به سیستم توده سنگ می‌باشند. از جمله عوامل مؤثر بر  قابلیت انفجار ویژگی‌های دینامیکی توده سنگ مانند سرعت امواج الاستیک است. به دلیل تعدد و پیچیدگی عوامل مؤثر بر قابلیت انفجار هر یک از محققان تنها تأثیر یک یا تعداد محدودی از این پارامتر‌ها را بر قابلیت انفجار مورد بررسی قرار داده‌اند‌، اما با جمع بندی مطالعات انجام شده مشخص شد که با وجود تأثیر بسیار زیاد سرعت امواج در قابلیت انفجار‌، تحقیقات زیادی بر روی آن انجام نگرفته است. هدف اصلی در این پایان نامه بررسی امکان جایگزینی سرعت امواج طولی با پارامتر های ژئومکانیکی توده سنگ و ارائه یک رابطه برای پیش بینی میزان خردایش پس از انفجار با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS و سپس بررسی و مقایسه ضریب همبستگی روابط بدست آمده با روش داده کاوی شبکه عصبی مصنوعی و نرم افزارneuro solution می‌باشد. هدف دیگر ارائه یک طبقه بندی برای تعیین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی است که با استفاده از سیستم مهندسی سنگ انجام گرفت که روش کار در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
    کلمات کلیدی‌: قابلیت انفجار‌، سیستم توده سنگ‌، پارامتر‌های دینامیکی‌، طبقه بندی قابلیت انفجار

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 28 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه شبیه سازی جریان درون شیر کنترلی به کمک نرم افزار CFD
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 152 صفحه

    چکیده
      یکی از مهمترین مؤلفه هاي سیستمهاي انتقال سیالات، شیرهاي کنترلی می باشند که در مسیرهاي مختلف خطوط لوله انتقال نفت و گاز و …. به چشم می خورد. در شيرهاي كنترلي مهمترين مسأله، خاصيت جريان به منظور دستيابي به رفتار مناسب شير، جهت كنترل دبي يا فشار جريان عبوري مي باشد. در اين پایان نامه يك شير كنترلي با خاصيت جريان مناسب به منظور كاهش لرزش و سروصدای شدید طراحي و مدلسازي و سپس شبیه سازی شده است. بدين منظور با استفاده از مدلسازي سيالاتي شير كنترلي، رفتار جريان در داخل شير بوسيله حل عددی در نرم افزار CFX شبيه سازي مي گردد تا به كمك نتايج تحليلي بتوان علاوه بر يك پروفيل داخلي مناسب براي شير كنترلي، آن را به گونه اي طراحي نمود كه از لحاظ دبي عبوري و خاصيت اعمال شده به شير پاسخگوي نياز مورد نظر باشد. و در حد امکان از ایجاد نویز و لرزش زیاد جلوگیری نمود. در اين پایان نامه پروفيل داخلي يك نمونه شير با خاصيت كنترلي مشخص، در نرم افزار Catia طراحي شده و سپس بوسيله نرم افزار CFX بررسي و تحليل شده است. جهت كنترل صحت نتايج مدلسازي، نتايج بدست آمده با اطلاعات ارايه شده در محل نصب آن روی یکی از خطوط لوله گاز ناحیه آغار مقايسه و بررسی می گردد. که نتایج حاصله از شبیه سازی جریان در چند حالت مختلف بررسی گردید و مشخص گردید که نتایج نرم افزار در Cage حداکثر ۲% و براي پروفیل داخلي بدنه شير حداکثر ۵% با نمونه اصلی تفاوت دارد. که قابليت كنترل دبي با توجه به الگوي مشخص شده را دارا مي باشد. همچنین جهت کاهش نویز نیز پس از بررسی ها مشخص گردید که صداي تولید شده در شیرهاي کنترلی ناشی از عبور سیال از گلوگاه، کاویتاسیون، فلشینگ و ارتعاشات خط لوله است. صداي هیدرودینامیکی با پدیده هایی مانند کاویتاسیون و فلشینگ تشدید می شود. که سطح فشار صدا بوسیله عوامل محیطی افزایش و یا کاهش می یابد. مهمترین عامل افزایش سطح صدا در محیط وجود سطوح سخت منعکس کننده صدا است که معمولاً هر سطح حدود ۳ دسی بل سبب افزایش سطح فشار صدا می شود.
    کلید واژه: جریان درون کنترلی-  نرم افزار CFD

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 34 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه شبیه سازی عددی تأثیرات تولیدکننده گردابه بر افزایش انتقال حرارت سیالات غیر نیوتنی در کانال مربعی
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 165 صفحه

    چکیده
    دستیابی به نرخهای بالاتر انتقال حرارت با استفاده از تکنیکهای مختلف که میتواند منتج به ذخیره میزان قابل توجه انرژی شده و همچنین منجر به تولید دستگاههای فشرده‌تر و ارزانتر همراه با بازدهی حرارتی بیشتر شود مورد توجه محققین قرار گرفته‌است. تولید گردابه یکی از بهترین روشهایی است که برای افزایش انتقال حرارت بهکارگرفته میشود. در سالهای اخیر به علت کاربرد گسترده سیالات غیرنیوتنی در شیمی، داروسازی، پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع الکترونیکی، این گروه از سیالات توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده‌اند. با توجه به اهمیت سیالات غیرنیوتنی در صنعت، و به منظور افزایش کارایی در بالا بردن انتقال حرارت، این بررسی برای سیالات غیرنیوتنی انجام شده‌است.
    در تحقیق حاضر، ابتدا ساختار جریان و انتقال حرارت از دو سیلندر مربعی پشت سرهم در معرض یک سیال غیرنیوتنی با مدل پاورلا به صورت دوبعدی، و سپس رفتار جریان و انتقال حرارت از یک جفت تولید کننده گردابه در یک کانال مربعی به صورت سه بعدی و با استفاده از روش حجم محدود و الگوریتم SIMPLEC به صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق، جریان سیال غیرنیوتنی تراکم ناپذیر و آرام در محدوده اعداد رینولدز ۵۰۰ Re  50 بررسی شده‌است. عدد پرانتل برابر با ۵۰ در نظر گرفته شده‌است. همچنین تأثیر اندیس پاورلا بر رفتار جریان و انتقال حرارت در محدوده ۸/۱  6/0 مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق در حالت دوبعدی تأثیر زاویه انحراف سیلندرها از جریان اصلی و نیز فاصله بین سیلندرها، و در حالت سه بعدی تأثیر ارتفاع تولیدکننده‌های گردابه بر رفتار جریان و انتقال حرارت بررسی شدند. نتایج به دست آمده در حالت دو بعدی شامل ضرایب درگ  و لیفت، ضریب فشار و عدد ناسلت بر روی وجوه سیلندرها می‌باشد. در حالت سه بعدی ضرایب فشار و اصطکاک روی دیواره‌های کانال، دمای بالک ( )، فاکتور کولبرن، عدد ناسلت و در نهایت پارامتر JF به عنوان ضریب عملکرد حرارتی به عنوان مقیاسی برای عملکرد کانال در حالت با و بدون تولیدکننده گردابه به دست آمد.
     نتایج مسئله دوبعدی نشان داد که با افزایش اندیس پاورلا و کاهش زاویه انحراف سیلندرها و همچنین کاهش فاصله بین سیلندری عدد استروهال کاهش می‌یابد. با کاهش اندیس پاورلا و نیز با افرایش فاصله بین سیلندری عدد ناسلت کلی روی وجوه هردو سیلندر افزایش می‌یابد.
    همچنین در حالت سه‌بعدی نتیجه شد که سیالات شبه پلاستیک نسبت به دیگر سیالات در افزایش ضریب عملکرد کلی کانال به طور مؤثرتری عمل می‌کنند. همچنین کاهش ارتفاع تولید کننده گردابه عملکرد کلی کانال را افزایش می‌دهد.
    کلید واژه:گردابه-انتقال حرارت سیالات غیر نیوتنی

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 41 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه طراحي و ساخت دستگاه ECAR به منظور بررسي اثرات فرآيند بر روي ورق هاي فولاد کم کربن
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 94 صفحه

    چکیده
    در پژوهش حاضر با عنوان طراحی و ساخت دستگاه ECAR به منظور بررسی اثرات فرآیند بر روی ورق های فولاد کربن دستیابی به روشی برای افزایش استحکام و مقاومت آلیاژ های فلزی مورد هدف ما بود. پژوهش مورد نظر در کارگاه تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد جاسب به انجام رسید. بعد از طراحی و ساخت دستگاه ECAR اقدام به عبور ورق های فلزی تهیه شده طبق استاندارد STDA از قالب دستگاه گردید، نتایج بدین شرح گزارش شد که روش ECAR توانست در پاس های مختلف با کاهش ازدیاد طول و تغییرات دانه بندی فلز موجب افزایش استحکام تسلیم، استحکام نهایی و سختی گردید.
    کلمات کلیدی:دستگاه ECAR، فولاد کم کربن، پاس، استحکام تسلیم، نهایی سختی.

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 29 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه طراحی ایرفویل ترکیبی توربین بادی برای اعداد رینولدز پایین (روش عددی پنل، CFD و آزمایش تجربی در تونل باد)
    نوع فایل:
    تعداد صفحات : 147 صفحه

    چکیده
    در قرن اخیر با افزایش روز افزون تقاضا برای انرژی و کاهش منابع سوخت های فسیلی، نقش انرژی های تجدید پذیر در پیشرفت و توسعه کشور ها بر کسی پوشیده نیست. در این میان انرژی بادی سهم ویژه ای را به خود اختصاص داده است و در بین سایر انواع انرژی های تجدید پذیر بیشترین نرخ رشد را دارا است. توربین های بادی محور افقی نقش اساسی در تولید انرژی و توان بادی را دارند و تحقیقات و منابع مالی بسیاری برای پیشبرد طراحی و بهینه سازی آنها انجام گرفته است. در تحقیق اخیر یک ایرفویل (سطح مقطع پره ی توربین بادی) به روش ترکیبی برای کار در شرایط رینولدز پایین طراحی شده است و با سه روش مختلف مورد مطالعه و تحلیل آیرودینامیکی قرار گرفته است. این کار با مقدمه ای مختصر در مورد توربین های بادی شروع شده و به طور مفصل به پیشینه و سوابق کاری پژوهشگران و موسساتی که در زمینه ایرفویل ها تحقیقاتی داشته اند ادامه یافته است. سپس برای طراحی از ترکیب سطح بالایی NACA 63-1015 و سطح زیرین Wortmann FX63-168 که هردو از خانواده ی ایرفویل های مورد استفاده در توربین های بادی هستند استفاده شده است. پس از آن با استفاده از روش عددی پنل بر پایه توزیع خطی گردابه، روش دینامیک سیالات محاسباتی(CFD) و آزمایش تجربی در تونل باد ایرفویل ترکیبی تحت مطالعه قرار گرفته است. برای روش پنل از کد کامپیوتری در زبان FORTRAN استفاده شده است و روش CFD با استفاده از مدل اغتشاش اسپالارت-آلماراس به وسیله نرم افزار FLUENT6.3.26 انجام گرفته است. آزمایش تجربی نیز در تونل باد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی انجام گرفته است. نتایج بدست آمده با ایرفویل های طراحی شده ی پیشین برای  شرایط رینولدز پایین در مراجع معتبر و چند ایرفویل مرسوم برای استفاده در توربین های بادی که به علت در دسترس نبودن اطلاعات دقیق به صورت CFD شبیه سازی شده اند مقایسه شده است. بر اساس نتایج بدست آمده ایرفویل ترکیبی اخیر به دلیل ضریب برآ بسیار زیاد قابلیت بسیار بالایی برای فراهم کردن گشتاور شروع به کار مناسب برای توربین های رینولدز پایین را داراست. همچنین با توجه به نسبت برآ به پسای مناسب عملکرد بسیار مناسبی در پیش بینی های ضریب عملکرد نشان داده است. علاوه بر تحلیل کلی ایرفویل توربین بادی به بررسی قابلیت روش های مختلف برای پیش بینی بار های آیرودینامیکی ایرفویل توربین های بادی پرداخته شده است و نقش تغییر عدد رینولدز در کاهش یا افزایش ضرایب بارهای آیرودینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس روش پنل تنها در زوایای حمله ی پایین قادر به پیش بینی ضریب برآ با درصدی خطا است و عملا در محاسبه ی ضریب پسا دست بسته است. این روش همچنین قابلیت بررسی تاثیر عدد رینولدز را ندارد. بر اساس مطالعات CFD مدل اسپالارت-آلماراس توانایی بالایی در شبیه سازی جریان ایرفویل توربین های بادی دارد و تنها در زوایای حمله ی بسیار بالا اندکی با خطا مواجه خواهد شد. بر اساس آزمایش های تجربی و دینامیک سیالات محاسباتی با افزایش عدد رینولدز ضریب برآ افزایش و ضریب پسا کاهش خواهد یافت در نتیجه ضریب عملکرد توربین بادی با افزایش عدد رینولدز، بیشتر خواهد شد.
    واژه های کلیدی: انرژی های تجدید پذیر، ایرفویل توربین های بادی، آیرودینامیک تجربی، آیرودینامیک عددی، آزمایش تونل باد، ضریب عملکرد، دینامیک سیالات

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 31 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه کاربرد تئوری میدان موثردر برهم کش های قوی کورک های سنگین
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 109 صفحه

    چکيده
    در این پایان در مورد بر هم کنش های ضعیف ذرات و پارامتری کردن استاندارد آنها تحقیق کردیم. عملگرهای Q_1 تا Q_10 را در بسط عملگرها در واپاشی های ضعیف مورد استفاده قرار دادیم. هامیلتونین موثر ضعیف را در مورد واپاشی های مزون B و مزون K مورد استفاده قرار دادیم. ضرایب ویلسون مربوط به آنها را محاسبه و در مورد چندین واپاشی بکار برده ایم و سپس تئوری موثر کوارک سنگین را  مطالعه و حالتهای مختلف را برای مزونهای سنگین کوارک B مورد استفاده قرار دادیم.
    کلیدواژه:کش های قوی کورک های سنگین-کاربرد تئوری میدان

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 31 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه مدل سازی ترک های ثانویه با استفاده از تئوری انشعاب به روش المان مرزی
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 133 صفحه

     چکیده
    شکست ناگهانی و غیرمنتظره بعضی از سازه‌های مهندسی، خسارات مالی و جانبی فراوانی را داشته است. در بررسی علل شکست، به تدریج پژوهشگران دریافتند که طراحی بسیاری از این سازه‌ها بر مبنای تئوری الاستیسیته و مقاومت مصالح درست بوده و عامل شکست ترک‌هایی بودند که در سازه وجود داشته و یا در حین کار ایجاد شده است. بنابراین این نتیجه حاصل شد که طراحی و تحلیل این سازه‌ها تنها بر پایه دو درس  ذکر شده موفقیت‌آمیز نبوده است. بر این اساس در دهه دوم قرن بیستم علم جدیدی به نام مکانیک شکست  پایه‌گذاری شد که تجزیه و تحلیل سازه‌ها را بر مبنای وجود و یا ایجاد ترک بررسی می‌نماید. با توجه به اینکه تئوری مکانیک شکست پایداری سازه‌ها را بر پایه معیارهای انتشار ترک شامل اصل انرژی و مقاومت اجسام در مقابل ترک، بررسی می‌کند، می‌توان با بررسی شرایط برای انتشار ترك، چگونگی انشعاب ترک یا توقف آن به قضاوتی کامل‌تری در رابطه با پایداری یا عدم پایداری سازه‌ها دست یافت. هر گاه انرژی رها شده در اثر گسترش ترک دو یا سه برابر مقاوت ترک گردد ترک ها در دو یا سه شاخه منشعب می گردند. این پژوهش با هدف بررسی تحلیل ترک های ثانویه با استفاده از تئوری انشعاب  انجام شده است بدین منظور با استفاده از معادله ای که به دست امده و شرایط فیزیکی یک ترک به ان داده شده است نقاط انشعاب  اول و دوم ترک  برای چهار نوع سنگ به دست امده است و با نتایج به دست امده از تئوری مکانیک شکست مقایسه شده است که دیده شده همخوانی خوبی با نتایج حاصل از تئوری مکانیک شکست دارد.
    کلید واژه:ترک های ثانویه-تئوری  انشعاب به روش المان مرزی

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 30 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی اثرات دما و کسرحجمی نانوذرات بر لزجت دینامیکی و ضریب هدایت گرمایی نانوسیال آب- اکسید آهن
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 50 صفحه

    چکیده
    در سال های اخیر، مطالعات بر روی رفتار رئولوژیکی و انتقال حرارتی نانو سیالات به شدت رشد کرده و نتایج حاصل، پیشرفت های چشمگیری در این زمینه را حکایت می کند. در این پژوهش به بررسی آزمایشگاهی تأثیر پارامترهای کسر حجمی و دما بر ضریب هدایت گرمایی، لزجت دینامیکی نانو سیال جدید و پرکاربرد اکسید آهن – آب دیونیزه پرداخته می شود.
    بیشتر سیال ها ضریب هدایت گرمایی پایینی نسبت به جامدات دارند؛ لذا افزودن ذرات جامد، ضریب هدایت گرمایی را بالا می برد. از طرفی با افزودن این ذرات لزجت دینامیکی نانو سیال نیز افزایش می یابد که به دنبال آن توان بالای پمپ و مصرف انرژی را به دنبال داریم. نانو ذرات به دلیل داشتن نسبت سطح به حجم  بالا (SSA) دارای خصوصیات متفاوتی نسبت به حالت معمولی خود هستند و ضریب هدایت گرمایی متفاوتی دارند. در این پژوهش نانو ذرات کروی اکسید آهن در شکل کروی و با قطر ۳۰-۲۰ نانومتر که به روش دو مرحله ای و با استفاده از ماده فعال کننده سطحی PVP در آب دیونیزه به حالت تعلیق درآمده اند. همچنین از لرزاننده ای مافوق صوت جهت شکستن خوشه ها و جلوگیری از تجمع ذرات برای تعلیق بهتر استفاده شده است. نانوسیال با غلظت های حجمی ۱/۰، ۲/۰، ۴/۰، ۱، ۲، ۳ درصد حجمی برای بررسی تأثیر کسر حجمی بر ضریب هدایت گرمایی و لزجت دینامیکی آماده شد. همچنین برای بررسی اثر دما، دما را به محدوده های ۲۰، ۲۵، ۳۵، ۴۵، ۵۵ درجه سانتی گراد محدودکردیم. برای اندازه گیری ضریب هدایت گرمایی که از روش سیم داغ گذرا با استفاده از دستگاه KD2-Pro و پراب KS1 عمل کردیم. برای اندازه گیری لزجت دینامیکی از لزجت سنج  دورانی مدل بروکفیلد استفاده گردید.
    با افزایش دما و کاهش کسر حجمی، لزجت دینامیکی نانو سیال کاهش پیدا می کند و همچنین با افزایش دما و افزایش کسر حجمی ضریب هدایت گرمایی نانو سیال در مقایسه با سیال پایه افزایش چشمگیری دارد. در کسرهای حجمی پایین افزایش هدایت گرمایی چشمگیرتر است. افزایش دما پیوندهای بین مولکولی را سست تر کرده و سیال قابلیت حرارتی بیشتری پیدا می کند؛ضمن آنکه لزجت نیز کاهش دارد. در پایان نتایج به دست آمده را با مدل های تحلیلی ارائه شده مقایسه و مشخص می کنیم که این مدل ها در توصیف رفتار این نانو سیال ناتوان بوده و تقریب کافی را دارا نیستند.
    واژه های کلیدی: نانو سیال- کسر حجمی- دما- ضریب هدایت حرارتی- لزجت دینامیکی.

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 31 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه کاهش دامنه ارتعاشات لوله هاي ايستگاه هاي تقليل فشار گاز
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 144 صفحه

    چکيده:
    ارتعاشت يکي از مفاهيم مهم و اساسي در علوم  مهندسي مي باشد. به زبان ساده هر سيستم که داراي جرم و خاصيت فنري باشد، قابليت ارتعاش داشته و مي تواند در يک فرکانس طبيعي در حال ارتعاش باشد. با اطمينان مي توان گفت که ۹۵ % ارتعاشات واقع در صنايع براي سيستم ها مضر مي باشند. اگر سيستم در هر صورت به طور خواسته و ناخواسته با نيرويي تحريک شود به طوريکه فرکانس تحريک با فرکانس طبيعي منطبق گردد، دامنه نوسان چنان افزايش مي يابد که باعث فروپاشي سيستم مي گردد. در اين حالت يکي از محدودکننده هاي ارتعاشات، دمپينگ و ميرايي موجود در سيستم مي باشد. در تاسيسات ايستگاه ها عامل اصلي ايجاد ارتعاش رگولاتورهاي منصوب مي باشند، که اين مقوله هم با استفاده از تجربه و آزمايش انجام گرفته مورد تاييد مي باشد. در ابتدا بهترين روش براي جلوگيري از ارتعاش، محو ارتعاش در مبدا  توليد است. اما اين کار هميشه عملي نمي باشد ، لذا در اکثر موارد به دليل هزينه هاي زياد اين کار غير عملي خواهد بود و دنبال روش هايي براي متعادل کردن ارتعاشات مي باشند. اين فرايند در ايستگاه هاي تقليل فشار با تغيير توزيع جرم و سختي به وسيله نصب مهار و پايه انجام مي گيرد که در اين صورت فرکانس طبيعي تغيير مي کند، بطوريکه ديگر فرکانس تحريک بر فرکانس هاي طبيعي منطبق نشود. رنج فرکانسي لوله ها به دو دسته طبقه بندي مي شوند. دسته اول فرکانس هاي زير ۳۰۰ هرتز که اين حالت بيشتر در پالايشگاه هاي نفت و گاز و پتروشيمي اتفاق مي افتد. در اين حالت براي برخي از حالات حل دقيق وجود دارد و مابقي داراي حل هاي تجربي ( بر اساس شرايط عملياتي ، کاري و نوع سيال ) هستند. اما در فرکانس هاي بالاي ۳۰۰ هرتز که غالبا در نيروگاه هاي هسته اي اتفاق مي افتد، حل دقيق وجود نداشته و اطلاعات بيشتر بر پايه حل های عددی ، نتايج آزمايش و تجربه استوار مي باشد. در اين پايان نامه با عنايت به قرار گرفتن ارتعاشات در نوع اول، به بررسي ساپورت ها و قيود پرداخته شده است و با عنايت به مدل سازي و تحليل با برنامه اجزاي محدود، دامنه  ارتعاشات کاهش يافته است.
    کلمات کليدي:
    نوسان، ارتعاش، فرکانس طبيعي، رزونانس مکانيکي، پالس هاي فشار، خط لوله اصلي، انشعابات، ساپورت ها و قيود، اجزاي محدود و کاهش ارتعاشات

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 29 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه مطالعه تحلیلی و عددی جهت دهی بردار پیشران به روش سیال غیر همراستا
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 154 صفحه

    چکیده
     جهت دهی بردار پیشران سیالی به عنوان یک تکنولوژی مهم برای عملکرد بالا وسایل نقلیه هوایی پدیدار شده است. این تکنولوژی می تواند قدرت مانور هواپیما را با تغییر جریان نازل و انحراف آن از جهت محوری خود بهبود بخشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرات جریان مکشی ثانویه در جریان اصلی خروجی از یک موتور جت کوچک که با یک داکت استوانه ای شکل و یک شیپوره واگرا یکپارچه شده است، و همچنین بررسی اثر پارامترهای سیالی و هندسی  و ارزیابی عملکرد جهت دهی بردار پیشران سیالی می باشد. مطالعات عددی و تحلیلی جهت دهی بردار پیشران برای اولین بار به صورت جریان غیر همراستا بر روی این نازل انجام شد و سپس یک سری از تحقیقات و بررسی ها در جهت بهینه¬سازی هندسی با کمک تحلیلهای عددی انجام شد. محاسبات عددی برای شرایط مختلف جریان با و بدون مکش جریان ثانویه و در ارتفاع های متفاوت شکاف ثانویه و شعاع های انحنای متفاوت کولار  بررسی شده است. شبیه سازی عددی جریان نازل با حل معادلات ناویر استوکس انجام شده است، و پارامترهای ورودی به منظور مطابقت بیشتر با شرایط تجربی تنظیم شده اند. این مطالعات در نرخ جریان جرمی اولیه و فشارهای مکشی متفاوت برای سه ارتفاع شکاف ثانویه ۱، ۵/۱ و ۲ میلیمتر و سه شعاع انحنای کولار ۱۰۶، ۱۲۰ و ۳۰۰ میلیمتر و زاویه قطع کمان ۴۲ درجه بررسی شده است. اثر این پارامترهای سیالی و هندسی در جهت دهی بردار پیشران و عملکرد نازل بحث شده است و نتایج نشان می دهد که این پارامترها اثر مستقیم بر عملکرد جهت دهی و کنترل بردار پیشران دارند. در مطالعات تحلیلی دو روش نوین توسعه یافته به منظور تحلیل بهتر این پدیده در شیپوره ارائه گردیده است. درروش اول با در نظر گرفتن یک حجم کنترل و مطابق با قوانین ممنتوم خطی و یک سری فرضیات روابط ساده شده‌ای توسعه داده شده است و در روش دوم تحلیل این پدیده با استفاده از معادلات حرکت جریان بر روی دیواره های موج دار یا سینوسی تحقق پیدا کرده است.
    کلید واژه ها : جهت دهی نیروی پیشران، جریان غیرهمراستا، سطح کواندا، دیواره موج دار، دینامیک سیالات محاسباتی

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 27 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه مطالعه و بررسی فرآیند نورد همسان در کانال زاویه‌دار ورق دو لایه جوش انفجاری شده مس- فولاد
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 91 صفحه

     چکيده
    با پیشرفت فناوری، نیاز به استفاده از مواد نوین احساس می‌شود. روش‌های جدیدی به‌منظور ساخت مواد جدید توسعه پیدا کرده‌اند. از مواد جدید در حال پیشرفت، می‌توان به ورق‌های دولایه اشاره کرد. این مواد دارای خواص ترکیبی از مواد متشکل هستند. هدف از این پژوهش تولید ورق دولایه فولاد زنگ‌نزن ۳۰۴L و مس خالص و بهبود خواص مکانیکی این ورق با استفاده از فرآیند نورد همسان در کانال زاویه‌دار که یکی از روش‌های تغییر شکل شدید  است. به این منظور، در ابتدا ورق دولایه از طریق جوش انفجاری  تولید می‌شود، نمونه‌های منطبق با ابعاد قالب دستگاه نورد همسان در کانال زاویه‌دار آماده می‌شوند. در ادامه فرآیند کار مکانیکی در عبورهای مختلف انجام می‌پذیرد و خواص مکانیکی نمونه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تجزیه و تحلیل نتایج انجام می‌پذیرد. این روش افزایش میکروسختی در نقاط مختلف از سطح مقطع ورق دولایه و استحکام را نشان می‌دهد و بیان می‌کند که با افزایش تعداد عبورها خواص مکانیکی بهبود پیدا می‌کند. تعداد عبور دارای مقدار بهینه است که با تکرار فرآیند برای تعداد بیشتر از این مقدار بهینه، افت خواص مکانیکی مشاهده می‌شود. این روش فرآیندی نوین برای بهبود خواص مکانیکی را ارائه می‌دهد.
    كليدواژه: نورد همسان در کانال زاویه‌دار ، تغییر شکل شدید، جوش انفجاری، میکروسختی، استحکام

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 27 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه بررسی و مطالعه راهکارهای افزایش راندمان سرمایشی با بهینه سازی سیکل تبرید اجکتوری
    نوع فایل: Word و (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 100 صفحه

    پروژه حاضر با بهره گیری از روش نگارش صحیح و استفاده از منابع معتبر، کاملترین و جامع ترین پروژه در ایران می باشد.


    چکیده
    سیکل تبرید اجکتوري به دلیل ایجاد سرمایش مورد نیاز ساختمان ها با استفاده از منابع انرژي با کیفیت پایین امروزه مورد توجه محققین زیادي قرار گرفته است . با وجود اینکه این سیکل در مقایسه با سیکل تبرید تراکمی از راندمان کمتري برخوردار است ولی مصرف کم برق آن و همچنین نبود قطعات متحرك در این سیستم ها می تواند دلیل قانع کننده اي براي جایگزینی این سیکل ها به جاي سیکل هاي تبرید تراکمی معمولی باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر عملکرد سیکل تبرید اجکتوري می باشد. در کل کارایی سیکل تبرید اجکتوري به سه عامل مهم بستگی دارد که این سه عامل به ترتیب شامل دما وفشار مبرد در نقاط مختلف اجکتور (بویلر، کندانسور و اواپراتور) ، هندسه اجکتور و نوع مبرد استفاده شده جهت سرمایش می باشد. یک سیکل تبرید اجکتوري که جهت ایجاد سرمایش براي اهداف تهویه مطبوع طراحی می شود، همیشه با یک دماي ثابت کندانسور و اواپراتور روبرو می باشد و عواملی که به طراح اختیار عمل می دهد شامل دماي بویلر ، نوع مبرد و هندسه اجکتور می باشد. نتایج نشان می دهد که تغییرات دمای گازهای اتلافی تأثیر قابل توجهی بر خروجی‌های سیستم و فشار ورودی توربین نیز اثر زیادی بر توان سرمایش جذبی دارد.
    کلمات کلیدي: اجکتور- سیکل تبرید- مبرد- سرمایش

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 41 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    پایان نامه ارتعاشات غیرخطی و رفتار پس از کمانش میکرولوله های حاوی جریان بر اساس تئوری های تنش کوپل و تغییرات کرنش
    نوع فایل: word (قابل ویرایش)
    تعداد صفحات : 100 صفحه

     چکيده
    در این تحقیق یک حل تحلیلی برای نمایش وابستگی به اندازه و تأثیر اختلاف دما بر ارتعاشات آزاد غیرخطی و رفتار پس از کمانش میکرولوله های حاوی جریان ارائه شده است. بر اساس مدل اولر  برنولی، تئوری گرادیان کرنش، تئوری تنش کوپل و هندسه ی غیرخطی وون-کارمن، معادلات ریاضی بر حسب سه پارامتر طولی بسط داده شد. همچنین، از اصل همیلتون برای به دست آمدن معادله ی حاکم و شرایط مرزی مربوط به آن استفاده شده است. با استفاده از روش گالرکین معادله¬ی حاکم به فرم معادله ی دافین نوشته می شود. پس از آن، از یک روش حل قدرتمند به نام روش تحلیل هموتوپی کمک گرفته شده است تا روابطی تحلیلی برای فرکانس طبیعی غیرخطی در سرعت-های مختلف جریان به دست آید. به منظور بررسی رفتار پس از کمانش میکرولوله های حاوی جریان، از روش گالرکین برای حل معادله ی حاکم استاتیک استفاده شده است. برای تکمیل پژوهش، ارتعاشات غیرخطی و رفتار پس از کمانش میکرولوله های هدفمند حاوی جریان نیز مورد بحث قرار  گرفته است. در این نوع میکرولوله ها، خواص ماده در راستای ضخامت به طور پیوسته، طبق قانون توزیع توانی تغییر می کند. برای یک مقایسه ی جامع و فراگیر بین تئوری های مختلف، تحلیل خطی و غیرخطی با استفاده از تئوری های گرادیان کرنش، تنش کوپل و مکانیک کلاسیک، انجام شده است. نتایج نشان می دهد که پارامترهای طولی غیرکلاسیک، اختلاف دما و اندیس قانون توانی تأثیر قابل توجهی بر ارتعاشات غیرخطی ، سرعت بحرانی و دامنه ی کمانش میکرولوله های حاوی جریان دارد.

    واژه‌هاي كليدي: میکرولوله ی حاوی جریان، گرادیان کرنش، تنش کوپل، ارتعاشات غیرخطی، رفتار پس از کمانش، مواد هدفمند، اثرات اندازه

    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 30 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()

    باز کردن پنجره­ های خودرو سبب افزایش نیروی پسا و به تبع آن افزایش مصرف سوخت می­گردد. اگر سرنشین اتومبیل در سرعتهای بزرگراهی برای صرفه ­جویی در مصرف سوخت، کولر را خاموش کرده و پنجره‎ها را باز کند مصرف سوخت تغییر قابل ملاحظه­ ای نخواهد داشت.

    دانش آیرودینامیک به مطالعه اجسام متحرک در هوا و بررسی نیروهای بازدارنده وارد برآنها می­پردازد. از دیدگاه آیرودینامیک، وسایط نقلیه زمینی اجسامی در معرض جریان سیال می­باشند که در فاصله بسیار نزدیکی نسبت به سطح زمین قرارگرفته ­اند. شکل هندسی، چرخش جریان در داخل و زیر وسیله نقلیه و اختلاط آن با جریان آزاد، همچنین حرکت چرخشی چرخها باعث پیچیدگی مدلسازی جریان حول و داخل وسایط نقلیه زمینی می­گردد. جریان سیال بر روی اتومبیل و داخل آن کاملاً سه­ بعدی بوده و لایه مرزی نیز متلاطم است. باز کردن پنجره ­ها باعث افزایش نیروی پسا می­شود. در تحقیق حاضر حل عددی جریان به کمک یک کد تجاری برروی بدنه خودرو سمند و داخل آن در چهار حالت پنجره بسته، ۲پنجره­ جلو باز، ۲پنجره عقب باز و ۴پنجره باز آورده شده است. در اینجا نرم­افزار GAMBIT به عنوان پیش­پردازنده برای تولید شبکه و نرم­افزارFLUENT جهت حل جریان مورد استفاده قرارگرفته است. معادلات حاکم شامل معادلات پیوستگی و ممنتوم هستند که برای حل آنها از روش متوسط ­گیری رینولدز و برای مدل کردن جمله تنش رینولدز از مدل  و برای شبیه‎سازی ناحیه کنار دیوار از توابع دیوار استفاده می­شود. معادلات دیفرانسیل حاصل با روش حجم محدود به یک دستگاه معادلات جبری تبدیل گشته و با استفاده از الگوریتم SIMPLE حل شده ­اند. نتایج بدست آمده نشان می­دهند که در سرعت یکسان، پسا در حالت ۴پنجره باز دارای بیشترین مقدار بوده و در حالت ۲پنجره باز مقدار بیشتری نسبت به حالت پنجره بسته دارد. پس از حل عددی کانتورهای توزیع سرعت و فشار نمایش داده شده و میزان ضریب پسا در حالتهای پنجره باز و بسته محاسبه شده­ اند.


    ادامه مطلب و دانلود
    بازدید : 99 تاریخ : نویسنده : بهرام محمدپور | نظرات ()
    صفحات سایت
    تعداد صفحات : 7
    آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 4075
  • کل نظرات : 17
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 9
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 782
  • باردید دیروز : 4,377
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 84
  • بازدید هفته : 782
  • بازدید ماه : 88,890
  • بازدید سال : 263,308
  • بازدید کلی : 6,117,034
  • نظرسنجی
    چه مطالبی در سایت قرار دهیم؟





    کدهای اختصاصی